نقشه مدار های برق ساختمان

نقشه مدارات برق ساختمان

 در این مقاله قصد داریم  با چند مورد از پرکاربرد ترین تجهیزات برق ساختمان آشنا می شوید. و سپس به بررسی نقشه مدار های برق ساختمان و همچنین نحوه سیم بندی و سیم کشی تجهیزات ساختمان که بسیار حائز اهمیت می باشد؛ می پردازیم. در ادامه این مقاله به طور کامل در مورد آشنایی با تجهیزات برقی ساختمان مانند: آیفون های صوتی و تصویری، تایمر های ساختمان، سنسور های راه پله،مدارهات روشنایی (مدار لامپ مهتابی)،مدارات کلید و پریز و … صحبت شده است.

مقاله آموزش نقشه مدار های برق ساختمان سر فصل اصلی دوره آموزش رایگان نقشه کشی برق ساختمان می باشد که شما عزیزان می توانید جهت مشاهده سایر سر فصل ها و مطالعه این مباحث وارد صفحه مربوطه (مشخص شده در خط بالا) شوید.

نکته ای خطاب به علاقه مندان شاخه برق ساختمان در حوزه های فنی؛مجموعه آموزشی برق آرک؛ مطالب مربوط به آموزش کامل برق ساختمان از پایه تا پیشرفته در دو سطح آموزش برق ساختمان درجه 2 و درجه 1 را به صورت رایگان برای شما عزیزان فراهم کرده است. شما همراهان می توانید با ورود به صفحه آموزش رایگان صفر تا صد برق ساختمان تمامی سر فصل ها و مباحث این دوره آموزشی را مطالعه فرمایید. امیدواریم آموزش های متوالی این مباحث را دنبال کرده و نتیجه مطلوب مورد نظر خود را بدست آورید. 

مدارات روشنایی برق ساختمان 

در ساختمان ها و منازل برای هر قسمت به صورت جداگانه سیم کشی می شود به عنوان مثال در یک خانه که سه اتاق و دو هال پذیرایی وجود دارد، مدار روشنایی برای هر یک مجزا می باشد و یا ممکن است برای اتاق ها هر سه از یک سیم بندی باشند و یک فیوز برای قطع مدار هر سه اتاق نیاز باشد ولی به هر حال برای قطع برق کلی برای آنها هر کدام یک فیوز قرار دارد که در داخل جعبه فیوز نصب شده است و داخل منازل اطراف درب ورودی نصب می گردد.

نقشه های مدارات روشنایی ساختمان ها در اصل با مدارارت پریزها مجزا بوده و می توان گفت برای یک واحد درهر ساختمان دو مدار وجود دارد که یکی برای سیم کشی روشنایی و دیگری برای سیم کشی پریزها می باشد.

معرفی تجهیزات برق ساختمان

در این مقاله می خواهیم چند نمونه از تجهیزات پر کاربرد برق ساختمان را نام برده و توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد آن ها خدمت شما عزیزان عرض کنیم. همانطور که در دوره آموزش رایگان برق ساختمان درجه 2 گفته شد؛ تمامی تجهیزات برق ساختمان به چند دسته:تجهیزات برق رسانی ساختمان (مانند: سیم و کابل، پریز های تک فاز، شینه ها و …)،تجهیزات حفاظتی برق ساختمان(مانند:فیوز، کلید مینیاتوری، کلید محافظ جان FI) ، تجهیزات ارتباطی (مانند:دوربین مدار بسته، آیفون های صوتی و تصویری، تلفن، آنتن و ..) و تجهیزات روشنایی مانند انواع لامپ ها، هالوژن ها، مهتابی و … که در این مقاله می خواهیم این موارد را بررسی کنیم. همچنین قصد داریم چند نمونه از نقشه مدار روشنایی ساختمان را بررسی کنیم.

پریز های برق ساختمان

پریزها مستقیما به برق دو فاز کلی برای ساختمان متصل شده و سیم کشی آنها از طرق فاز و نول انجام می شود ولی با این حال برای ساختمان از پریزهای ارت دار استفاده می شود. پریز های ارت دار بر خلاف پریزهای دو پین معمولی دارای حفاظت ارت می باشند به گونه ای که دو فلز کوچک در بالا و پایین آن تعبیه شده است و در صورتی که دو شاخه از قسمت فلزی مخصوص ارت برخوردار باشد می تواند از وسایل الکتریکی محافظت کند ولی با این حال اگر دوشاخه ای که در آن قرار می گیرند دارای قسمت ارت نباشد. این پریز همانند پریز دو پین عمل کرده و هیچگونه حفاظتی را از وسایل الکتریکی انجام نمی دهد، همچنین برای برق تک فاز ولتاژ پریز230 ولت و جریان آن 16 آمپر می باشد.

نقشه مدار پریز برق ساختمان

 

نقشه مدار های برق ساختمان

نقشه مدار های برق ساختمان
مدار پریز های برق ساختمان

نقشه مدارات کلید برق ساختمان

انواع کلید های برق ساختمان

در ادامه مباحث آموزش نقشه های برق ساختمان می خواهیم با تجهیزات اعمال کننده برق ساختمان آشنا شویم. تجهیز ساختمانی که در این بخش میخواهیم به بررسی آن بپردازیم؛ کلید های برق ساختمان هستند که دارای انواع مختلف از نظر طرح و نوع عملکرد میباشند. کلید ها دارای دو قسمت اصلی قاب یا بدنه کلید و هسته درونی کلید که بخش اتصالات هست میباشد. قاب کلید قسمت خارجی کلید است که روی دیوار نصب میشود و قابل رویت میباشد. قسمت هسته درونی شامل پیچ های اتصالات سیم های برق که از نظر نوع کلید (کلید تک پل دو پل تبدیل و …)متفاوت است و درون قاب قرار گرفته است.

کلید تک پل ساختمان

یکی از ساده ترین نقشه مدارات و همینطور سیم کشی آن، مدار کلید تک پل می باشد مدار کلید تک پل جزء مدارات روشنایی بسیار ساده برای منازل می باشد. کلید تک پل برای کنترل یک وسیله از یک مکان می باشد به گونه ای که با فشردن کلید به سمت بالا یا پایین می توان آن وسیله را روشن یا خاموش کرد کلید تک پل شامل یک اهرم بوده و زمانی که اهرم به سمت بالا و یا پایین باشد هرگز به صورت خودکار به حالت اولش باز نمی گردد و حتما باید نیرویی به آن وارد شود و این فرایند برای مدت زمان نامحدودی بوده زیرا کلید آسیبی از این کار نمی بیند. در تصاویر زیر شماتیک مداری کلید تک پل نیز نشان داده شده است.

نقشه مدار های برق ساختمان

 

نقشه شمای حقیقی کلید تک پل

کلید دو پل

کلید های تک پل دارای یک فاز ورودی و یک خروجی و کلید های دو پل که جهت کنترل برق برای دو مصرف کننده مانند لامپ طراحی شده دارای یک فاز ورودی و دو فاز خروجی میباشد.در تصویر زیر نقشه مدار راه اندازی برق سرویس بهداشتی با کلید دو پل را مشاهده می کنید.

کلید های تبدیل

ساختار داخلی و خارجی آن ها مانند کلید دو پل میباشد. با این تفاوت که برای کنترل یک مصرف کننده از دو نقطه طراحی شده اند. با استفاده از دو کلید تبدیل میتوان یک لامپ را از دو نقطه به عنوان مثال پایین و بالای یک راه پله خاموش و روشن کرد کلید هایی به نام کلید کراس تبدیل و صلیبی وجود دارد. که طرز کار آن ها مانند کلید تبدیل است با این تفاوت که برای کنترل یک مصرف کننده بیشتر از دو محل طراحی شده اند.

نقشه مدار های برق ساختمان

کلید های الکترونیکی برق ساختمان

با گذشت زمان و شروع یک عصر جدید در هوشمند سازی خانه ها کلید های ساده در این خانه ها دیگر کاربرد زیادی ندارند. کلید های پیشرفته تر که دارای برد الکترونیکی بوده جایگزین کلید های ساده در ساختمان های نو ساز هوشمند شده اند. از جمله کاربرد های این نوع کلید ها میتوان از هوشمند سازی خانه ها – کنترل روشنایی و دیگر تجهیزات برقی که در منزل وجود دارد از راه دور و همچنین صرفه جوریی در انرژی مصرفی و هزینه ها نام برد. بعضی از این کلید ها قابلیت کانکت و اتصال دادن به اپلیکیشن های مخصوص کنترل خانه هوشمند را دارند.

کلید دیمر 

کلید های دیمر در مکان هایی که قصد تنظیم نور چراغ ها را دارند مثل اتاق خواب و سینما مورد استفاده قرار میگیرند. این کلید با کنترل ولتاژ ورودی به مصرف کننده میتواند نور چراغ را کاهش دهد نکته قابل توجه این است که نور لامپ از حداکثر نور دهی خود افزایش نمیابد. فقط میتوان با توسط دیمر با کاهش ولتاژ نور لامپ را کاهش داده و دوباره به حالت حداکثر نور تنظیم کرد. دیمر ها دارای دو نوع کلید چرخشی ولوم دار و کشویی هستند و در سه نوع مکانیکی لمسی و هوشمند در بازار کالای برق موجود است.

دارای یک ورودی و یک خروجی میباشند. نکته دیگر در مورد دیمر ها این است که لامپ هایی که قرار است با دیمر کنترل شوند باید قابلیت dimmable کردن را داشته باشند به عنوان مثال لامپ های کم مصرف این قابلیت را ندارند ولی اکثر لامپ های رشته ای و LED این قابلیت را دارند که به دیمر متصل شوند از دیگر مزایای دیمر ها میتوان از کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر چراغ ها نام برد.

کلید های لمسی ساختمان

این نوع از کلیدهای الکترونیکی در مکان هایی که باید در زمان های خاصی خاموش و روشن شوند استفاده می شوند. مانند راهروها، فضاهای باز و نور پردازی نمای ساختمان. تایمر این کلیدها قابل تنظیم است و از طریق آن می توان زمان مربوط به روشن شدن و خاموشی را در آن ها کنترل کرد.

معرفی انواع تجهیزات حفاظتی برق ساختمان

کلید مینیاتوری چیست؟

به طور کلی کلید های مینیاتوری وسیله ای برای حفاظت افراد و سیم و کابل ها در برابر اتصال کوتاه میباشد. این کلید ها در مسیر فاز ها قرار میگیرند و قطع کننده جریان هستند. کلید های مینیاتوری به دسته های مختفلی از نظر نوع سرعت عملکرد و جریان نامی کلید ها تقسیم میشوند. عملکرد کلید های مینیاتوری به این گونه است که در صورت عبور جریانی بیش از جریان نامی کلید میناتوری فاز مربوط به مسیر اتصالی را قطع خواهد کرد.

در ساختمان ها معمولا دو جعبه فیوز برای یک واحد در نظر گرفته میشود. یک جعبه فیوز در نزدیکی کنتور برق نزدیک درب پارکینگ ساختمان که شامل فیوز های فشنگی و کلید های مینیاتوری از نوع کند کار تیپ(C) معمولا 25 آمپر میباشد. یک جعبه کلید میناتوری داخل واحد نزدیک درب داخلی واحد ساختمان نصب میشود.

این کلید های مینیاتوری از نوع تند کار تیپ (B) 25 آمپر میباشد. هر کلید میناتوری برای سیم کشی ساختمان بخش بندی شده است. به عنوان مثال اگر 4 عدد کلید میناتوری در داخل جعبه درون واحد باشد. یک کلید میناتوری برای حفاظت مصارف آشپزخانه است. یک کلید برای محافظت از مصارف روشنایی پذیرایی حمام و دستشویی است کلید بعدی برای محافظت مصارف روشنایی اتاق ها و دیگری برای محافظت پریز ها میباشد.

توجه داشته باشید بخش بندی هایی که توضیح داده شد. صرفا جهت عنوان مثال برای آشنایی با نوع جایگذاری و نصب کلید های میناتوری میباشد. عنصر اصلی داخلی کلید مینیاتوری از دو نوار فلزی که درون یک محفظه غیر رسانا وجود دارد تشکیل شده است. که با عبور بیش از حد جریان نامی این دو نوار فلزی تغییر حالت داده و مدار را قطع میکند. کلید های میناتوری به سه دسته تک فاز سه فاز و فاز و نول تقسیم میشوند که در بازار برق موجود است.

 

سیم بندی کلید محافظ جان و کلید های مینیاتوری

اجزاء فیوز فشنگی 

 این فیوز ها دارای چهار قسمت کلاهک ، پولک ، مغزی فیوز و پایه فیوز می باشد. مقدار جریان نامی این فیوز ها با توجه به رنگ پولک فیوز فشنگی که درون محفظه شیشه ای کلاهک قرار دارد تعیین می شود. به عنوان مثال رنگ پولک زرد رنگ بیانگر جریان نامی 25 آمپر برای فیوز فشنگی می باشد پس از سوختن این فیوز ها مغزی آن تعویض شده و دوباره نصب می شود برای باز کردن فیوز فشنگی کافیست قسمت کلاهک آن را به سمت چپ چرخانده و از پایه جدا کنیم قسمت مغزی آن بین کلاهک و پایه قرار دارد.

 معرفی انواع لامپ ها

در ساختمان ها از انواع زیادی لامپ جهت نور پردازی و روشنایی استفاده میشود. در این بخش چند نمونه از لامپ هایی که امروزه بیشتر از لامپ های رشته ای در ساختمان ها استفاده میشود معرفی خواهیم کرد. به طور کلی لامپ یک چشمه نور مصنوعی میباشد که انرژی الکتریکی را به انرژی نورانی تبدیل میکند. لامپ ها دارای تو پیچ اتصال فاز و نول هستند. که با انواع کلید ها که در مباحث قبل به آن ها اشاره کردیم کنترل یا خاموش و روشن میشوند.

این ابزارها معمولا به صورت موازی در مدار قرار میگیرند. لامپ ها به دو دسته التهابی و تخلیه گاز تقسیم میشوند. میزان کیفیت و کمیت نور لامپ ها بستگی به نوع لامپ دارد هر لامپی دارای توان مصرفی خود میباشد که بیانگر میزان انرژی مصرف کننده لامپ میباشد.در این بخش به آشنایی رفلکتور ها نیز میپردازیم رفلکتور ها صفحاتی هستند که وظیفه تنظیم و جهت دادن به نور لامپ را دارد این وسیله قابلیت تبدیل نور قوی به نور ملایم و ضعیف را دارد.

لامپ مهتابی(فلور سنت)

در ابتدا به معرفی لامپ های رشته ای و لامپ های فلور سنت (مهتابی)میپردازیم لامپ های رشته ای یا التهابی از قدیمی ترین لامپ هایی هستند که تشکیل شده از یک رشته تنگستن در یک حباب شیشه ای است که بسته به نوع حباب تخلیه شده از هوا میباشد یا با گاز نیتروژن و آرگون پر میشود. در لامپ های رشته ای با عبور جریان برق رشته داخلی آن داغ شده و از خود نور تولید میکند و حبابی که محفظه لامپ را پوشش میدهد نور را در حدی افزایش داده و باعث انتشار نور میشود.

لامپ های فلور سنت یا مهتابی متشکل از یک لوله شیشه ای دارای دو پایه سر و دو پایه ته این لوله که سطح داخلی آن از پودر ماده فلور سنت پوشیده شده است طرز عملکرد این لاپ ها به این گونه است که با اعمال ولتاژ به دو سر لامپ باعث داغ شدن گاز آرگون که داخل لامپ وجود دارد میشود و سپس جیوه ای که مقدار کمی در داخل لامپ و نزدیک دو سر لامپ وجود دارد بخار میشود .

با عبور جریان برق دو رشته درون لامپ که با ماده فلور سنت پوشیده شده گرم میشود و باعث تولید الکترون ها در لامپ میشود این الکترون ها با اتم های بخار جیوه برخورد میکند و طی یک فرایند شیمیایی اتم های بخار جیوه پرتو فرابنفش آزاد میکند با برخورد این فرابنفش به لایه درونی فسفر (فلور سنت )که طرح لامپ را پوشانده است این فسفر (فلور سنت)میدرخشد و نور تقریبا سفید تولید میکند.

کاربرد لامپ مهتابی

لامپ های مهتابی نیاز به یک وسیله راه اندازی به نام بالاست(ترانس) را دارند. بالاست یک قطعه الکتریکی است که نیروی الکتریکی که به آن وارد میشود را تنظیم میکند بالاست میتواند تا چهار عدد لامپ را راه اندازی و تنظیم کند. بالاست ها در دو نوع الکترونیکی و مغناطیسی میباشند که بالاست الکترونیکی از نظر صدای کمتر و لرزش نور کمتر بهتر از بالاست های مغناطیسی میباشند.لامپ های مهتابی دارای یک استارتر درون مدار خود میباشند استارترهای مهتابییک کلید زمان دار هستند. این کلید باز و بسته میشود تا زمانی که لوله لامپ مهتابی روشن شود. اگر لوله مهتابی روشن نشود سوئیچ این عمل باز و بسته کردن خود را تکرار میکند و مهتابی سعی میکند دوباره روشن شود.

 

لامپ- مهتابی-bargharc.ir
انواع لامپ مهتابی
نقشه مدار های برق ساختمان
نقشه مدار لامپ مهتابی همراه استارتر
سیم بندی لامپ مهتابی بدون استارتر

لامپ هالوژن چیست؟

لامپ های هالوژن عصر جدیدی از تولید لامپ ها میباشد این نوع لامپ ها با گاز هالوژن پر میشود و نور پردازی دقیق تر و مرکزی تری نسبت به بقیه لامپ ها دارد. در نور پردازی های ساختمان های نو ساز مراکز تفریحی موزه ها فروشگاه ها از این لامپ ها برای تزیین نور استفاده میکنند. لامپ های هالوژن در طرح های مختفی تولید میشوند معمولا در طرح درون دیوار به صورت تو کار نصب میشوند.

در محیط اپن آشپزخانه های منازل نیز میتوان این لامپ ها را مشاهده نمود کنترل دقیق پرتو نور این لامپ ها توجه بسیاری از نور پردازان را جهت استفاده از اینگونه لامپ ها جلب کرده است . از دیگر مزایای لامپ های هالوژن میتوان به عمر مفید که 3 برابر لامپ های رشته ای معمولی میباشد نام برد. در شکل زیر نمونه ای از لامپ هالوژن را مشاهده میکنید.

 

لامپ هالوژن

آموزش سیم بندی کنتور برق تک فاز ساختمان 

کنتور برق وسیله ای جهت محاسبه انرژی مصرفی برق بر حسب کیلو وات میباشد. در انواع مختلفی از جمله کنتور های مکانیکی آنالوگ و دیجیتال کنتور های خانگی و صنعتی تقسیم میشوند. در این مطلب به آشنایی با طرز کار عملکرد و نحوه محاسبه میزان انرژی کنتور ها میپردازیم. کنتور های مکانیکی آنالوگ از ساده ترین کنتور های موجود در بازار است نحوه محسابه انرژی مصرفی این کنتور ها با استفاده از نمودار های موجود در داخل خود دستگاه و کسر عدد کنتور فعلی از عدد کنتور قبلی صورت میگیرد این کنتور ها تنها توانایی محاسبه از یک نرخ را دارند. نحوه کار این کنتور ها به اینگونه است که سیم پیچ داخل کنتور به یک صفحه گردان متصل میباشد.

دو سر این سیم پیچ به ورودی و خروجی فاز متصل میباشد با متصل شدن جریان برق یک میدان مغناطیسی در سیم پیچ بوجود میاید که باعث چرخش صفحه گردان و در نتیجه شمارنده داخل محفظه شیشه ای کنتور شروع به انداختن شماره میکند. کنتور های مکانیکی آنالوگ در ولتاژ های 220 ولت تک فاز و 380 ولت سه فاز تولید میشوند. کنتور های دیجیتال نمونه به روزی از کنتور های آنالوگ صفحه گردان میباشد.

این کنتور ها نحوه عملکرد متفاوتی دارد دارای یک صفحه نمایش دیجیتالی میباشد که اعداد محاسبه شده را دقیق به ما نمایش میدهد. نحوه محاسبه و عملکرد این کنتور ها به این گونه است که مدار الکتریکی که در داخل دستگاه کنتور وجود دارد با دقت زیادی سیم خروجی را اندازه گیری میکند .این کنتور ها در محاسبه مصرف و تعرفه ها در 24 ساهت شبانه روز و همچنین در 6 ماه اول سال و 6 ماه دوم سال باهم متفاوت است.

کنتور های دیجیتالی

این کنتور ها دارای تعرفه محاسباتی در سه دوره از میزان بار شبکه (دوره میان باری – اوج باری و کم باری) محاسبه میشوند که هر کدام ضریب 1-5/2-25 درصد دارند. کنتور های دیجیتالی نیز در دو نوع تک فاز و سه فاز در بازار موجود است. تفاوت کنتور های خانگی و صنعتی در نوع کنتور از نظر تک فاز و سه فاز بودن آن میباشد. کنتور های خانگی و مسکونی باید از نوع تک فاز تهیه و نصب شود و کنتور های صنعتی از نوع سه فاز میباشند.

نکته آخر این مطلب : طبق قوانین شرکت توزیع نیروگاه برق هر گونه دستكاری در لوازم اندازه گيری(کنتور برق) براساس مقررات قانون مجازات اسلامی جرم تلقی و برای مشتركانی كه جرم آن ها محرز گردد، مجازات حبس هم تعريف شده است. از سوی دیگر در صورت دستكاري در كنتور، هرگونه عواقب آن به عهده مشتركان خواهد بود و در صورتی كه لوازم برقی مورداستفاده در منزل نيز دچار آسيب شود، از شمول پرداخت بيمه خارج مي شود و خسارت به آنها تعلق نمي گيرد.

انواع کنتور تک فاز
نقشه مدار کنتور تک فاز

آموزش نقشه سیم بندی تایمر راه پله ساختمان

تایمر چیست؟

به صورت کلی و خلاصه اگر بخواهیم تایمر و نقشه مدار تایمر ساختمان را تعریف کنیم.می شود یک وسیله الکتریکی که برای کنترل زمان کار کردن وسایل و یا روشن و خاموش کردن انواع لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما تایمرها به دو دسته تقسیم می شوند.

گرچه مکانیزم کاری آنها با هم یکی می باشد. از لحاظ تفاوت تایمرها در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارند. که نوع صنعتی تایمرها برای کنترل زمان کاری در انواع تابلوهای صنعتی، مدارات قدرت و فرمان و راه اندازی موتورهای سه فاز به صورت ستاره – مثلث می باشد. بلکه می توان از آنها در کارخانجات تولیدی و صنایع استفاده نمود.

نقشه مدار تایمر ساختمان
تایمر آنالوگ

نحوه عملکرد تایمر راه پله

همانطور که از نام آنها مشخص می باشد برای راه پله ها و پارکینگ های ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. و عملکرد این وسیله به صورتی است. تایمر های ساختمان زمان روشن بودن لامپ های پارکینگ و راه پله های ساختمان ها را به صورت مرتب کنترل می کند. و در مدت زمانی که برای آن مشخص می شود، می تواند زمان روشنایی لامپ های ساختمان را کنترل کند. 

این وسیله می تواند در صرفه جویی برق مصرفی و افزایش عمر مفید چراغ ها بسیار موثر باشد. البته تایمرهای ساختمانی دارای یک کلید دستی و اتومات بوده که به منظور تنظیم دستی تایمر و یا تنظیم به صورت اتوماتیک می باشد. همچنین دارای پیچ تنظیم برای مشخص کردن مدت زمان کاری تایمر می باشد که معمولا دارای زمان مشخصی از 1 دقیقه تا 20 دقیقه برای تایمر می باشد.

نقشه مدار تایمر ساختمان
مشخصات تایمر راه پله ساختمان

آموزش نحوه سیم بندی تایمر برق راه پله ساختمان

روش سیم کشی برای تایمرها در ساختمان به این صورت است که باید تمامی لامپ ها به صورت موازی در مدار قرار می گیرند.  یک سیم بین یک سر لامپ ها متصل و یک سم هم به یک سر کلیدهای تایمر متصل می گردد. در آخر هر دو سیم به سوکت مشترک تایمر متصل می شوند. سیم فاز به دوسر دیگر کلیدهای تایمر متصل شده و به پیچ فاز موجود بر روی تایمر وصل می شود.

پس از آن یک انشعاب ( سیم دیگر) از پیچ فاز تایمر بیرون آمده و مستقیما به برق متصل می گردد. و از سیم نول هم در مدار بعد از وصل شدن به سر دیگر لامپ ها و پیچ نول موجود بر روی تایمر، یک انشعاب گرفته شده و مستقیما به نول برق متصل می گردد. در تصویر زیر طریقه سیم بندی دو مدار راه پله به صورت ساده و سنسور دار را مشاهده می کنید.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه انواع تایمر برق ساختمان و صنعتی و همچنین مشاهده سایر نقشه مدار های برق ساختمان می توانید به صفحه آشنایی با انواع تایمر و سیم بندی آن ها رجوع کرده و مطالب را دنبال کنید.

نقشه مدارات تایمر راه پله

آموزش نقشه مدار های برق ساختمان (سنسور های برق سختمان)

سنسور چیست؟

آموزش نقشه مدار های برق ساختمان شامل نحوه سیم بندی سنسور برق ساختمان نیز می باشد. سنسور ها یا حسگر های حرکتی امروزه در بسیاری از ساختمان های نو ساز مورد استفاده قرار می گیرند. علت استفاده زیادی که از این سنسور ها میشود. کاهش مصرف و هزینه های برق ساختمان و افزایش طول عمر چراغ های نصب شده در ساختمان است. کاربرد این حسگر ها معمولا در راه پله های ساختمان است. طرز کار سنسور های حرکتی به این صورت است که با دیدن (اصطلاحا سنس کردن) اشخاص یا اجسام در میدان تحت نظر سنسور رله داخلی سنسور تحریک شده و چراغ های متصل به آن را روشن میکند.

در صورت عدم حرکت یا فعالیت اشخاص این رله این سنسور ها غیر فعال شده و چراغ ها خاموش میشوند همچنین این سنسور ها در مکان های امنیتی و حفاظتی که ورود افراد متفرقه در بخشی ممنوع است کاربرد زیادی دارد که میتوان این سنسور را به تجهیزات آلارم دهنده مثل آژیر خطر متصل نمود. نکته آخر در مورد این سنسور ها این است که میزان حساسیت سنسور نسبت به سنس کردن اجسام یا افراد را میتوان کنترل نمود.

آموزش نقشه مدار سنسور راه پله
سنسور سقفی

نقشه مدار سنسورهای راه پله ها

سنسورها برای نصب در راه پله ها باید از نوع حرکتی باشند. که به نام چشم راه پله شناخته شده اند. وظیفه سنسور حرکتی این است که با تشخیص حرکت اجسام و یا انسان، چراغ های راه پله را به صورت اتومات روشن می کند. و خاموش کردن آنها هم برعهده تایمرهایی می باشد. که برای سیستم روشنایی ساختمان ها نصب شده اند.

آموزش نقشه مدار سنسور راه پله
نقشه مدار سنسور راه پله

سنسور فتوسل چیست؟

سنسور فتوسل یک نوع سنسور نوری بوده و نسبت به میزان روشنایی محیط واکنش نشان خواهد داد طرز کار فتوسل به اینگونه می باشد. که با افزایش نور مقدار مقاومت آن بیشتر شده و جریان برق را عبور نمی دهد. از این جهت رله یا کنتاکتوری که به آن متصل است قطع خواهد ماند.

در صورت کم شدن نور و تاریکی این سنسور به صورت یک مقاومت پایین عمل کرده و مدار را وصل می کند. از سنسور فتوسل در روشنایی معابر و اتومات نمودن روشنایی حیاط ساختمان و … استفاده می شود. در شکل زیر آموزش نقشه مدار سنسور فتوسل متصل به فرمان کنتاکتور را مشاهده  می نمایید.

آموزش نقشه مدار سنسور راه پله
مدار سنسور فتوسل با کنتاکتور

آموزش نقشه مدار کلید کولر آبی برق ساختمان

آموزش نقشه مدار های برق ساختمان شامل نحوه سیم بندی موتور کولر آبی نیز می شود. موتور کولر های آبی که در منازل استفاده میشود از نوع تک فاز بوده و یک موتور پمپ کولر نیز درون محفظه کولر وجود دارد که آن هم تک فاز میباشد. ما برای راه اندازی کولر آبی نیاز به یک کلید سه پل کولر داریم در این مطلب نحوه سیم بندی کلید کولر را شرح میدهیم. ابتدا سیم ورودی به کلید کولر را به پیچ خاموش و روشن کلید متصل میکنیم. و از آن پیچ به کلید تک پل مربوط به پمپ کولر متصل میکنیم. و خروجی پیچ کلید پمپ را مستقیم به موتور پمپ کولر متصل میکنیم.

سیم نول را بدون اینکه وارد کلید کولر کنیم مستقیما به موتور پمپ کولر و از آنجا به موتور اصلی کولر متصل میکنیم. سیم برگشتی از فاز اصلی را به پیچ کلید خاموش و روشن و پیچ مشترک کلید تند و کند کردن دور موتور کولر متصل میکنیم.  و از آنجا یک سیم به قسمت دور کند موتور کولر و یک سیم به قسمت دور تند موتور کولر متصل میکنیم. و در آخر سیم ارت را مانند سیم نول بدون وارد کردن به کلید کولر مستقیما به بدنه کولر متصل کنید.

 

 

نقشه مدار های برق ساختمان
نقشه مدار های برق ساختمان

آموزش نحوه سیم بندی آیفون تصویری و صوتی 

آشنایی با آیفون های برق ساختمان

در ادامه مبحث آموزش نقشه مدار های برق ساختمان باید بدانیم در قدیم آیفون ها فقط به صورت صوتی داشه و قابلیت اینکه بتوان تصویر فرد مورد نظر را از داخل منازل دید نداشتند. البته امروزه هم در برخی از منازل از این آیفون های استفاده می شود. این نوع از آیفون ها با وجود داشتن مداری ساده و حتی طرحی ساده توانسته اند نیاز بسیاری از منازل را در زمینه باز کردن در به صورت الکتریکی برطرف کنند. بخصوص در ساختمان های چند طبقه کاربردی بسیار مفید دارند.

اما امروزه جزء آیفون ها صوتی آیفون های تصویری هم وارد بازار شده اند. که نه تنها کارایی بهتری نسبت به آیفون های صوتی دارند. بله می توان تصویری با کیفیت مناسب و به صورت رنگی از فرد مقابل پشت در داشته که به همین خاطر برتری زیادی در مقایسه با آیفون های صوتی دارند. همچنین آیفون های تصویری در برند های مختلفی از جمله : سیماران و پارس پیام و شاپ و… وجود دارند که در بازار ایران رایج هستند.

در شکل های زیر دو نمونه از آیفون های تصویری و صوتی را مشاهده می نمایید.

نقشه آیفون برق ساختمان
آیفون تصویری
نقشه آیفون برق ساختمان
آیفون صوتی

اجزا داخلی آیفون ساختمان

در ادامه مباحث آموزش نقشه مدار های برق ساختمان ؛ باید بدانیم منبع تغذیه که بخش مهمی از مدار آیفون را تشکیل می دهد در دو نوع ولتاژهای مصرفی12 ولت و 9 ولت قرار دارد برق مورد نیاز را برای درب باز کن و زنگ آیفون تامین می کند که شامل دو خروجی می باشد . یکی از خروجی ها مقدار ولتاژ DC برق 12 ولت را دارد که برای بخشهای الگترونیکی و زنگ در مدار می باشد.

خروجی دومی که از منبع تغذیه بیرون می آید برق AC 12 ولت بوده که فقط برای قسمت درب باز کن در مدار به کار می رود.
(در قسمت ورودی منبع تغذیه که یک بخش می باشد برق شهری 220 ولت نیاز است).

در شکل های زیر نمونه های  نقشه مدار  آیفون صوتی در یک و دو طبقه را مشاهده می کنید.

نقشه آیفون برق ساختمان

نقشه آیفون برق ساختمان
نقشه مدار های برق ساختمان

پنل بیرونی آیفون ساختمان

این قسمت از آیفون ها در خارج از ساختمان نصب می شود. و بر روی آنها فقط دکمه زنگ برای اعلام حضور در پشت درب و بلندگو برای شنیده شدن صدای فرد مورد نظر و میکروفن برای صحبت کردن وجود دارد. در پنل بیرونی تعدادی از اتصال و ترمینال آیفون وجود دارند. که بر روی پشت پنل با نام های A B C مشخص شده اند. و فقط برای بخش مکاله آیفون ها قرار دارند.

البته در نقشه آیفون برق ساختمان به جزء این قسمت ترمینال های با شماره های یک و – و + در پنل بیرونی قرار دارد. که ترمینال یک باید به قسمت شاستی درب باز کن متصل گردد. و همچنین ترمینال های + و – باید به قسمت های مثبت و منفی منبع تغذیه DC متصل گردند.

گوشی داخلی آیفون ساختمان

مدار روشنایی چیست؟

به مداراتی که جهت روشنایی یک ساختمان رسم، طراحی و اجرا می شوند را مدار روشنایی می نامند. تمامی این مدارات باید مطابق استاندارد های ملی ساختمان تحت نظارت کارشناسان پروژه در قالب یک پروسه طراحی تا اجرا صورت گیرد. طراحی یک مدار روشنایی با توجه به نیاز متنوع می باشد. به عنوان مثال شخصی که قصد نور پردازی ساختمان خود به صورت هوشمند را دارد مدار روشنایی متفاوتی با شخصی که یک نورپردازی ساده را ترجیح میدهد را دارد.

ابتدای طراحی تمام مدار های روشنایی ساختمان باید دقت داشته باشیم از المان های حفاظتی استفاده نماییم. همچنین باید توجه داشته باشیم مدارات روشنایی به صورت خطی و مجزا رسم خواهند شد و نباید تمامی خطوط را از یک المان حفاظتی عبور داد. اگر به جعبه فیوز داخلی واحد ساختمان دقت کنیم، مشاهده می کنیم که روشنایی هر بخش از ساختمان به صورت مجزا از فیوز ها گرفته شده است. یعنی با قطع یک فیوز یا کلید مینیاتوری مشاهده می گردد که به عنوان مثال روشنایی اتاق ها و آشپزخانه قطع خواهند شد ولی پذیرایی همچنان برق دار بوده و چراغ ها روشن هستند. زیرا حفاظت پذیرایی آن ساختمان به صورت جداگانه از یک فیوز دیگر استفاده شده است.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه نور پردازی ساختمان و اصول اولیه آن همچنین آشنایی بیشتر با قواعد طراحی و اجرای مدار روشنایی ساختمان، می توانید با ارجاع به صفحه آموزش اصول نور پردازی ساختمان، مطالب این موضوع را نیز مطالعه بفرمایید.

نقشه مدار الکتریکی

نقشه مدار های الکتریکی یک نقشه کلی از تاسیسات الکتریکی ساختمان است که شامل تمام تجهیزات روشنایی، لوازم خانگی، کلید و پریز ها، لوازم روشنایی، آسانسور، برق راه پله، سنسور پارکینگ و … می باشد. این نقشه ها با مشخص نمودن موقعیتی که قرار است این تجهیزات نصب و راه اندازی شوند، به کارشناس اطلاعاتی در این خصوص را ارائه می دهد. و کارشناس بعد از بررسی و تایید نقشه مدار الکتریکی و مشخصات آن، اقدام به تصمیم می گیرد. همانطور که گفته شد تمامی نقشه های مدار الکتریکی و تاسیسات برقی ساختمان می بایست طبق قوانین ملی ساختمان و تحت نظارت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید