آموزش برق ساختمان درجه 2

آموزش برق ساختمان

آموزش برق ساختمان درجه 2

 

در مقاله آموزش برق ساختمان درجه 2  سعی داریم تجهیزات برق ساختمان، استاندارد ها، مقررات و همچنین مبحث هوشمند سازی ساختمان را مورد بررسی قرار دهيم. علاوه بر آن در این زمینه نکاتی کاربردی را شرح دهیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای هنرجویان و همراهان محترم مفید واقع شود.

مباحث برق ساختمان درجه 2

در برق ساختمان به طور کلی ما با ولتاژ تک فاز سرو کار داریم که مختص مصارف 220 ولت میباشد. امروزه با بروز شدن تجهیزات ساختمانی از جمله: سنسور های برق ساختمان – لوازم روشنایی- انواع کلیدهای برق ساختمان  و دیگر تجهیزات برقی که در ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته است. اگر تمایل دارید با تجهیزات بیشتری از برق ساختمان آشنا شوید که از طرف ما توصیه میشود حتما مطالعه کنید؛ میتوانید به صفحه مقاله تجهیزات برق ساختمان مراجعه فرمایید.

یکی از سر فصل هایی که در تجهیزات برق ساختمان مورد بررسی قرار می دهیم، سنسورهای برق ساختمان است. مجموعه آموزشی برق آرک مباحث و مطالب کاربردی را در زمینه آموزش برق ساختمان درجه 2 برای علاقه مندان برقکاری ساختمان آماده کرده است که خدمت شما عزیزان ارائه میگردد. این مباحث شامل سر فصل هایی می شود که پروسه برق کشی یک ساختمان به چه صورت است. در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله به آموزش سطح پایه برق ساختمان میپردازیم. مباحثی که در این مقاله به آن میپردازیم تمام مطالبی است که یک تکنسین برق ساختمان باید بداند. تمامی سر فصل های این مقاله صرفا جهت آشنایی با برق ساختمان و تجهیزات برق ساختمان می باشد. 

شبکه تک فاز

 به طور کلی اگر بخواهیم تک فاز بودن ولتاژ را شرح دهیم؛ باید بدانیم که اختلاف ولتاژ بین فاز و نول در شبکه برق ایران  220 به صفر ولت و در شبکه برق آمریکا 110 ولت میباشد.

به طور مثال یک دستگاه تلویزیون در یک ساختمان در ایران با ولتاژ220 ولت برق دار شده و آماده روشن شدن است ولی در کشوری مثل ایالات آمریکا یک دستگاه تلوزیون با منبع تغذیه 110 ولت تولید میشود.

اگر بعضی از رادیو های قدیمی را مشاهده کرده باشید. یک کلید دو حالته روی بدنه آن تعبیه شده است که به دو حالت 110ولت و 220 ولت قابل تغییر است. حال ما بخواهیم این کلید را در ایران با شبکه 220 ولت روی حالت 110 ولت قرار دهیم تصور کنید چه اتفاقی رخ میدهد؟

در مبحث آموزش برق ساختمان درجه 2 باید بدانیم تمام لوازم خانگی دارای اتصال سیم ارت میباشد.

آموزش برق ساختمان
آموزش برق ساختمان درجه 2

اصول استاندارد و قوانین آموزش برق ساختمان

در مبحث آموزش برق ساختمان درجه 2 نکاتی کلیدی و امنیتی وجود دارد. در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. میدانیم که برق کشی ساختمان بسیار کار خطرناکی است و در اثر بروز حادثه خسارات سنگین و جبران نا پزیری ممکن است به همراه داشته باشد.

به همین دلیل رعایت اصول ایمنی و بهداشت در محیط برقکاری ساختمان و همچنین صنعتی امری ضروری است. باید حتی برق کاران حرفه ای که سال ها مشغول برقکاری بوده اند و تجربه بالایی دارند قوانین ایمنی را رعایت کنند.

تمامی برق کاران موظف هستند که استانداردها و قوانین برق ساختمان را بدانند رعایت کنند و به کار گیرند. این قوانین و استاندارد ها توسط وزارت مسکن و شهرسازی ثبت و تایید شده میباشد.

تمامی اصول و استاندارد های سیم کشی ، فاصله نصب تجهیزات کلید پریز از سقف ، از کف ، از ستون  و درب های ساختمان ، تقسیم کردن منابع ولتاژ در مصارف خانگی، انتخاب صحیح تجهیزات حفاظتی برق ساختمان و بسیاری از استاندارد های برق ساختمان ، طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان ثبت شده میباشند. رعایت تمامی نکات در برق کشی ساختمان الزامی است.

1) استاندارد لوله کشی و کابل کشی برق ساختمان

در زمینه آموزش برق ساختمان باید بدانیم که کلیه ﺳﻴﻢ کشی  داﺧلی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ها اﻋﻢ از روﻛﺎر و ﺗﻮﻛﺎر ﺑﺎﻳﺪ در داﺧﻞ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی مخصوص آن مکان قرار گیرد. ﺑﺮای اﻧﺸﻌﺎﺑﺎت، ﺧم ها، زاﻧﻮﻫﺎ، ﺳﻪ راهه و ﭼﻬﺎر راﻫﻪ ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ از وسایل اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﻣﺨﺼﻮص ﻫﺮ ﻟﻮﻟﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

لوله هایی که روی دیوار به صورت روکار نصب میشوند باید با بست فلزی مخصوصا لوله های فولادی باید با بست های فولادی نصب شوند و دو عدد پیچ هایی که برای بست ها استفاده میشود باید اندازه ای باشد که لوله به دیوار یا سقف برخورد نداشته باشد حداقل شیش میلی متر فاصله نیاز است.

ﻧﺴﺒﺖ ﻗﻄﺮ داﺧلی ﻟﻮﻟﻪ ﺑﻪ ﻗﻄﺮ دﺳﺘﻪ سیم ها (و ﻳﺎ ﻗﻄﺮ ﻛﺎﺑﻞ ﭼﻨﺪ رﺷﺘﻪ) حداقل میبایست یک متر و سی سانت باشد.

 کابل هایی ﻛﻪ میخواهیم در کف زمین قرار میگیرند باید در لوله های فولادی یا لوله های پلاستیکی پی وی سی قرار بگیرند.

در ﻃﻮل ﻫﺮ ﻗﺴﺖ از ﻟﻮﻟﻪ کشی برق ساختمان ﻛﻪ ﺑﻴﻦ دو ﺟﻌﺒـﻪ ﺗﻘـﺴﻴﻢ قرار دارد نباید بیش از چهار خم ۹۰ درجه ( جمعا ۳۶۰درجه ) وجود داشته باشد.

سیم های مصرفی در سیم کشی برق ساختمان برای مصارف پر مصرف باید تا مقطع ۱۰ میلی متر مربع از نوع  تک مفتولی با عایق پی وی سی باشد.(سیم کشی آشپزخانه)

اﻧﺠﺎم ﺳﻴﻢ کشی برق ساختمان از ﻧﻮع روﻛﺎر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از سیم های چند لایه مانند بند های پلاستیکی و بست های میخی ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

2)استاندارد های کلیدها و پریز های برق ساختمان

 در بخش نصب کلید ها و پریز های برق ساختمان نیز قوانین و استاندارد هایی وجود دارد. 

برق کاران ساختمان موظف به رعایت آن ها هستند که به چند مورد از نکات مهم آن ها میپردازیم :

* کلید ها باید در مسیر سیم های فاز قرار گیرند و فاز را قطع و وصل کنند نباید در مسیر نول قرار بگیرد.

* فاصله نصب پریز های اتاق و پذیرایی باید از کف زمین 30 الی 40 سانتی متر باشد.

*فاصله پریز تا درب ساختمان 1/5 متر باید در نظر گرفته شود. فاصله پریز ها از نبش (گوشه) محیط اتاق باید حداکثر 3 متر باشد.

*پریز ها باید متصل به سیم ارت حفاظت باشند (کلیه پریز های تهیه شده باید پیچ مخصوص اتصال ارت را داشته باشند).

*جریان نامی پریز های انتخاب شده برای برق تک فاز مصارف روشنایی باید 16 آمپر و مصارف پریزها 25 آمپر باشد.

* فاصله پریز ها در حمام و دستشویی متفاوت با اتاق و پذیرایی میباشد.

*در حمام و دستشویی یا استخر فاصله باید از کف زمین 60 الی 130 سانتیمتر باشد.

*همچنین فاصله انواع کلید های روشنایی و کلید کولر در کلیه مکان های ساختمان نیز 120 الی 130 سانتی متر میباشد.

*فاصله نصب پریزهای تلفن و آنتن مرکزی از کف 30 الی 40 سانتی متر میباشد.

آموزش تجهیزات برق ساختمان

 تجهیزات برق ساختمان را دسته بندی می کنیم:

1) لوازم روشنایی 

تمامی تجهیزاتی که وظیفه نور پردازی برق ساختمان را اعمال می کنند. مثل هالوژن ها، لوستر ها، لامپ رشته ای کم مصرف، لامپ فلوروسنت و دیگر تجهیزات نور پردازی در دسته لوازم روشنایی برق ساختمان قرار می گیرند.

2)تجهیزات حفاظتی برق ساختمان 

هر نوع وسیله یا تجهیزی که وظیفه حفاظت از اشخاص و دیگر تجهیزات برق ساختمان مثل سیم و کابل ، لوازم روشنایی ، لوازم خانگی و … را بر عهده دارد تجهیزات حفاظتی میگوییم.

تجهیزات حفاظتی برق ساختمان در برابر اتصال کوتاه و جریان بالا مدار مربوطه را قطع خواهد کرد. تجهیزات حفاظتی به طور کلی دارای انواع بسیاری از نظر سرعت ، عملکرد و دقت می باشند.

3) تجهیزات برق رسانی ساختمان

کلیه سیم ها و کابل هایی که به صورت رو کار یا توکار جهت انتقال جریان برق به مصارف و لوازم الکتریکی و روشنایی در دسته تجهیزات برق رسانی ساختمان قرار میگیرند. سیم ها و کابل ها از نظر سایز و مدل هادی آن ها به چند دسته تقسیم میشوند.

آموزش کابل کشی

انواع روش های کابل کشی

1)کابل کشی با جرثقیل دستی

2)موتور گردان کششی

3)قرقره های موتوری

4) یدک کش مخصوص کابل

همچنین جهت سیم کشی برق ساختمان از فنر های سیم کشی با متراژ های مختلف استفاده میشود.

توجه داشته باشید هنگام نصب کابل ها به کنتور برق ساختمان باید از کابلشو(کفشک کابل) استفاده کرد. به این صورت که کابلشویی که هم سایز قطر کابل است باید سر لخت هر کابل قرار گیرد و با پرس کابلشو آن ها را پرس کنیم و سپس اتصال به کنتور را انجام دهیم.

انواع هادی (رسانا)

در مبحث آموزش برق ساختمان باید بدانیم هادی ها از نظر نوع رشته به دو دسته افشان و مفتولی تقسیم میشوند.

سیم افشان

سیم افشان به سیمی گفته می شود. که هادی درون عایق آن از نوع رشته ای افشان مي باشد. و در برق کشی ساختمان از این سیم استفاده می شود. همچنین سیم افشان قابلیت انعطاف پذیری بالایی نسبت به سیم مفتولی دارد و به راحتی قابل فرم است.

سیم مفتولی

سیم مفتولی به سیمی گفته میشود که تک رشته بوده و دارای زخامت رشته بالاتری نسبت به سیم افشان است.این سیم ها انعطاف پذیری پایین و مقاومت بالاتری نسبت به سیم های افشان دارند و در برخی تابلو برق ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.

جنس سیم

یک نکته را در مقاله آموزش برق ساختمان باید بدانیم که جنس سیم های افشان و مفتولی در چهار نوع آلمینیومی ، مسی ، ، نقره و طلا میباشد که به ترتیب نسبت به هم دارای قدرت رسانایی بالاتری هستند. سیم های با جنس هادی نقره و طلا که بسیار گران قیمت هستند را معمولا فقط در مراکز فوق امنیتی و حفاظتی که از  اَبَر رایانه ها استفاده میشود به کار میگیرند.

همچنین در زمینه آموزش برق ساختمان باید بدانیم هادی هایی که درون پوسته کابل ها قرار گرفته است از نظر جنس نیز به همین صورت میباشد.  از نظر شکل هادی به دو دسته مثلثی و دایره ای تقسیم میشوند.

کابل برق

همچنین قابل ذکر است که تعداد سیم های درون هر کابل برق متفاوت است و با توجه به چند رشته بودن کابل در میان هر رشته کابل پودر تالک جهت خنک کاری در مقابل حرارت وجود دارد که پوسته عایقی سیم با غلاف عایق کابل چسبندگی ایجاد نکند

از دیگر تجهیزات برق رسانی ساختمان میتوان به پریز های برق اشاره کرد که دارای انواع مختلفی از نظر روکار و توکار حفاظت پایین ، حفاظت بالا ، پریز ارت دار و بدون ارت میباشند. 

دیدگاهتان را بنویسید