نقشه آیفون برق ساختمان

نقشه آیفون برق ساختمان

در این مقاله سعی داریم برای شما مطالبی در زمینه نقشه آیفون برق ساختمان و درب بازکن ساختمان که یکی از سر فصل های مهم نقشه کشی برق ساختمان می باشد. و همچنین نوع مدارات آنها مطرح کنیم که امروزه کاربرد بسیاری داشته و در انواع مختلفی در بازار وجود دارند.

همانطور که گفته شد این مطلب یکی از سر فصل های مجموعه آموزش نقشه کشی برق ساختمان می باشد. برای مشاهده دیگر سر فصل های این آموزش وارد صفحه آموزش نقشه کشی برق ساختمان صفر تا صد به صورت رایگان شده و مطالعه بفرمایید.

آیفون ها و انواع آن

در قدیم آیفون ها فقط به صورت صوتی داشه و قابلیت اینکه بتوان تصویر فرد مورد نظر را از داخل منازل دید نداشتند. البته امروزه هم در برخی از منازل از این آیفون های استفاده می شود.

این نوع از آیفون ها با وجود داشتن مداری ساده و حتی طرحی ساده توانسته اند نیاز بسیاری از منازل را در زمینه باز کردن در به صورت الکتریکی برطرف کنند. بخصوص در ساختمان های چند طبقه کاربردی بسیار مفید دارند.

اما امروزه جزء آیفون ها صوتی آیفون های تصویری هم وارد بازار شده اند. که نه تنها کارایی بهتری نسبت به آیفون های صوتی دارند. بله می توان تصویری با کیفیت مناسب و به صورت رنگی از فرد مقابل پشت در داشته که به همین خاطر برتری زیادی در مقایسه با آیفون های صوتی دارند.

همچنین آیفون های تصویری در برند های مختلفی از جمله : سیماران و پارس پیام و شاپ و… وجود دارند که در بازار ایران رایج هستند.

در شکل های زیر دو نمونه از آیفون های تصویری و صوتی را مشاهده می نمایید.

 

 

نقشه آیفون برق ساختماننقشه آیفون برق ساختمان

 

 

برای مطالعه بیشتر در زمینه تجهیزات برق ساختمان به مقاله مورد نظر رجوع کنید.

بخش های مختلف آیفون

در مبحث نقشه آیفون ساختمان ؛منبع تغذیه که بخش مهمی از مدار آیفون را تشکیل می دهد در دو نوع ولتاژهای مصرفی12 ولت و 9 ولت قرار دارد برق مورد نیاز را برای درب باز کن و زنگ آیفون تامین می کند که شامل دو خروجی می باشد . یکی از خروجی ها مقدار ولتاژ DC برق 12 ولت را دارد که برای بخشهای الگترونیکی و زنگ در مدار می باشد.

خروجی دومی که از منبع تغذیه بیرون می آید برق AC 12 ولت بوده که فقط برای قسمت درب باز کن در مدار به کار می رود.
(در قسمت ورودی منبع تغذیه که یک بخش می باشد برق شهری 220 ولت نیاز است).

در شکل های زیر نمونه های  نقشه مدار  آیفون صوتی در یک و دو طبقه را مشاهده می کنید.

 

نقشه آیفون برق ساختمان

نقشه آیفون برق ساختمان

 

پنل بیرونی

این قسمت از آیفون ها در خارج از ساختمان نصب می شود. و بر روی آنها فقط دکمه زنگ برای اعلام حضور در پشت درب و بلندگو برای شنیده شدن صدای فرد مورد نظر و میکروفن برای صحبت کردن وجود دارد.

در پنل بیرونی تعدادی از اتصال و ترمینال آیفون وجود دارند که بر روی پشت پنل با نام های A B C مشخص شده اند و فقط برای بخش مکاله آیفون ها قرار دارند.

البته در نقشه آیفون برق ساختمان به جزء این قسمت ترمینال های با شماره های یک و – و + در پنل بیرونی قرار داشته که ترمینال یک باید به قسمت شاستی درب باز کن متصل گردد و همچنین ترمینال های + و – باید به قسمت های مثبت و منفی منبع تغذیه DC متصل گردند.

گوشی داخلی

اصولا در پشت قاب گوشی های داخلی منازل یک راهنما برای سیم کشی صحیح آیفون قرار دارد که در آن نام ترمینال هایی که از قسمت های A B C باید به آنها وصل شوند وجود دارد و به نام های F D E می باشند .

در نقشه آیفون برق ساختمان ترمینال D برای زنگ و دو ترمینال دیگر برای قسمت درب باز کن میباشند و فقط مخصوص سیم های درب باز کن آیفون ها می باشند. برای ترمینال  F باید فاز خروجی منبع تغذیه قسمت  AC 12 ول به آن وصل گردد و پس آن برق در ترمینال E وجود دارد و از آن قسمت درب باز کن عمل می کند. برای ترمینال E سیم نول خروجی منبع تغذیه قسمت AC 12 ولت وصل می گردد.

انواع ترمینال های موجود در نقشه مدار آیفون به شرح زیر می باشد:

 A : عملکرد فرستنده صدای پنل به گوشی
 B : عملکرد فرستنده صدای گوشی به پنل
ترمینال C : عملکرد سیم منفی به صورت مشترک

 F : قفل درب باز کن
 D : عملکرد سیم زنگ آیفون
ترمینال E : عملکرد ترانس تغذیه

نصب گوشی آیفون

در ادامه مبحث نقشه آیفون برق ساختمان باید بدانیم نصب گوشی آیفون باید در داخل ساختمان و در مکانی مناسب و در دسترس نصب شود به طوری که ارتفاع نصب آن از زمین حداقل حدود 150 سانتی متر باشد.

برای نصب گوشی روی دیواری که مد نظرمان هست. باید در مرحله اول براکت پشت گوشی را به صورت محکم بر روی دیوار وصل کنیم. سپس اتصالات لازم سیم کشی آیفون را انجام داده و آیفون را بر روی براکت جا می اندازیم.

نصب پنل آیفون

برای نصب این قسمت از آیفون نیاز است تا ابتدا آن را در داخل قوطی توکار مخصوص پنل که بر روی دیوار در خارج از ساختمان نصب کنیم. نصب پنل آیفون باید به گونه ای باشد که ارتفاع نصب آن از کف زمین 140 سانتی متر باشد. اما قبل از آن باید فظای مناسبی برای قوطی پنل بر روی دیوار کنده کاری شده باشد.

بعد از نصب قوطی توکار پنل خارجی سیم های موجود را از قسمت شکاف قوطی رد کرده و سپس با گچ کاری مناسب آن را محکم می کنیم.

یک نمونه از پنل آیفون تصویری

 

نقشه آیفون برق ساختمان

نصب قفل درب باز کن

نصب قفل درب باز کن در پشت درب ساختمان به گونه ای نصب می گردد. که زنجیر کوتاه برای قفل به سمت زبانه درب بازکن باشد.

نمره مناسب سیمی که برای این کار اتفاده می شود از 1.5*2 می باشد. که یک سر آن به پنل و سر دیگر آن به ترمینال F که برای قفل درب بازکن می باشد متصل می کنیم.

نصب ترانس تغذیه

این قسمت از اجزای سیستم آیفون باید در محلی به دور از تابش نور مستقیم و رطوبت زیاد باشد. البته باید فاصله آن از قسمت پنل درب ساختمان کم باشد.

برای نصب ترانس تغذیه سیم مورد نیاز در کار می تواند از نمره سیم به کار رفته در قسمت قفل درب باز کن باشد. که همان 1.5*2 می باشد که به وسیله این سیم ترمینال های + و – پنل را به ترمینال های + و- منبع تغذیه متصل می کنیم.

پایه پنل بیرونی آیفون

امروزه اکثرا در خانه های نوساز پنل خارجی آیفون را بر روی پایه های مخصوص که بر روی آنها کنده کاری آماده می باشد نصب می کنند. که در انواع و طرح های متنوعی وجود دارند. در بالای پایه پنل بیرونی آیفون قسمتی به نام نبمکت وجود دارد که پنل در داخل آن نصب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید