رله ریکلوزر چیست؟

رله ریکلوزر چیست؟

در این بخش از مطالب آموزش زیر دسته آموزش های برق قدرت و شبکه قصد داریم بگوییم  رله ریکلوزر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ رله های ریکلوزر که به آنها بازبست خودکار هم گفته می شود، یک وسیله الکتریکی با قابلیت اطمینان بالا بوده که اغلب در بالای تیرهای توزیع برق قرار دارند و در فیدرهای توزیع خیلی طولانی مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه اصلی رله های ریکلوزر این است که قسمتی از فیدر را که در شرایط اضافه ‌بار یا خطا قرار دارد، جدا کرده و باعث می شود تعداد مصرف‌ کنندگان بدون برق کاهش یابد. این که رله ریکلوزر می تواند به عنوان یک مدارشکن کوچک در مدار قرار گیرد، به این معنی است که توانایی بازیابی خودکار برق را در شرایط خطای موقت نیز دارد و به همین دلیل به آن رله بازبست یا ریکلوزر گفته می شود. جهت مشاهده کلیه مطالب آموزش برق آرک کلیک کنید.

یکی از مزایای رله های ریکلوزر این است که آنها به سنسورهای الکترونیکی و کاملا هوشمندی مجهز بوده و برای حافظت ازمصرف‌ کنندگان و شبکه برق به کار می روند، همچنین می توانند به طور اتومات خطای موجود در شبکه را جدا کرده و پس از رفع مجدد آن را بازیابی کنند.

نحوه عملکرد رله ریکلوزر

چگونگی عملکرد رله ریکلوزر به این صورت است که اگر به عنوان مثال مانعی روی خط بی افتد از جمله شاخه درختان، در این صورت رله ریکلوزر سریعا باز شده و بلافاصله دوباره بسته می‌شود و اگر خطا همچنان در شبکه وجود داشته باشد، رله ریکلوزر مجدد باز شده ولی این بار ممکن است حدود یک یا دو ثانیه با تاخیر بسته شود چرا که ممکن است از قبل این محدوده زمانی برای رله تنظیم شده باشد، پس از بسته شدن دومین بار رله ریکلوزر اگر خطا هنوز هم وجود داشته باشد و درصورتی که فیوز مدار نسوخته باشد، رله ریکلوزر این فرصت را به فیوز می دهد که فقط خطی را که دارای خطا می باشد را جدا کند و اگر به هر دلیلی فیوز سوخته باشد یا خط ( تک فاز) دارای خطا جدا نشود، رله ریکلوزر برای بار آخر باز شده و قفل می شود تا زمانی که سیم بان به محل اعزام شده و پس از بررسی کامل مشکل بتواند رله را به صورت دستی باز کند.

رله ریکلوزر مجموعه ‌ای از بخش‌هایی نظیر حفاضت در برابر اضافه بار، تابلوها، فرایند بسته شدن اتوماتیک و کنترل دستی در سیستم‌های الکتریکی می باشد.

ساختار رله ریکلوزر

به طور کلی رله ریکلوزر از یک مدارشکن ( قطع کننده مدار) همراه با یک کنترل‌ کننده تشکیل شده است تا اجازه برنامه ریزی تعداد دفعات بسته شدن‌های تکراری را با توجه به نیازهای از پیش تعیین شده بدهد که به طور همزمان مقادیری از جمله توان، ولتاژ‌ و جریان را که مقادیر مهمی هستند در زمان قطع مدار اندازه‌ گیری کرده و آنها را ذخیره کنند.

کابرد رله ریکلوزر در صنعت

همانطور از قبل گفته شد رله ریکلوزر در کنار کلید فیوز می تواند خطای یک ناحیه را تشخیص دهد و پس از رفع خطا برق را بدون مشکل در آن منطقه بازگرداند. همچنین این عملیات را می‌ توان در پست‌های ترانسفورماتور توزیع، خطوط توزیع هوایی و مخابرات استفاده کرد.

مزایای دیگر رله های ریکلوزر، کاهش خودکار قطعی ها، بهبود شاخص های سرویس دهی به مشتریان، کاهش سرمایه گذاری روی شبکه، مورد استفاده در شبکه های هوشمند و چنین مواردی می باشند که باعث استفاده زیادی از این رله در صنعت برق می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید