سنسور های برق ساختمان

معرفی سنسور های برق ساختمان

 

 در مقاله آموزش سنسور های برق ساختمان قصد داریم. سنسور های برق ساختمان که در ساختمان نصب و استفاده شده نام برده و عملکرد سنسور ها را مورد بررسی قرار دهیم. سنسور ها در برند ها و مدل های مختلفی در بازار وجود دارند همچنین عملکرد متفاوتی نسبت به هم دارند. سیستم سنسور یا چشمی ها به این صورت می باشد. که با دیدن حرکت اصطلاحا سنس کردن ٍ سنسور رله داخلی سنسور تحریک شده و سیگنالی را به انواع لامپ ها – آژیرها – دتکتورها و دیگر تجهیزات آلارم دهنده ارسال می کند.

جهت شروع دوره آموزش برق ساختمان در سطح پایه کلیک کنید.

کاربرد سنسورهای برق ساختمان

سنسور ها در زمینه هوشمند سازی ساختمان ها تا کنون کاربرد و تاثیر بسیار زیادی داشته است. امروزه سنسور های پیشرفته تری تولید شده و در بازار عرضه می شود. 

با توجه به مدل و برند سنسور قیمت های متفاوتی دارد. سنسور های برق ساختمان یکی از تجهیزات اصلی در مبحث آموزش برق ساختمان می باشد. که در این مقاله به آن میپردازیم. یکی از کاربرد های سنسور برق ساختمان در راه پله های ساختمان است. که در تمام ساختمان های نوساز از این سنسور ها استفاده شده است.

هر طبقه یک سنسور نصب شده است. این سنسور ها از نوع حرکتی می باشند. و در اجزای تشکیل دهنده آن یک چراغ جهت روشنایی نیز تعبیه مس شوند. که با تحریک سنسور چراغ سنسور روشن خواهند شد. زاویه دید در سنسور های سقفی راه پله 360درجه میباشد و تنظیم حساسیت سنسور در اختیار شخص برق کار ساختمان میباشد.

از مزایای سنسور های چراغ دار میتوان به کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و کاهش هزینه در نصب و سیم کشی و همچنین راه اندازی تایمرهای برق ساختمان میباشد. امروزه کاربرد سنسورهای برق ساختمان 360درجه به مراتب بهتر از سنسور های ساختمان 180درجه میباشد و لازم به ذکر است که سنسور های 180درجه ای معمولا در ورودی های درب ساختمان نصب و مورد استفاده قرار میگیرند.

سنسورهای برق ساختمان

نحوه عملکرد سنسور های حرکتی

اگر بخواهیم نحوه عملکرد سنسورهای برق ساختمان از نوع حرکتی را بررسی کنیم باید بدانیم سنسور های حرکتی توسط امواج مادون قرمز توسط حرارت و در اثر حرکت در محدوده (زاویه دید سنسور) واکنش نشان داده و همانطور که گفته شد خروجی سنسور به تجهیزات آلارم دهنده
متصل میشود. که بعد از خروج اشخاص و خالی شدن محدوده دید سنسور و سپری شدن تایم مشخص شده فعالیت سنسور در یک پالس درواقع خروجی متصل به
تجهیزات آلارم دهنده نیز قطع (غیر فعال) میشوند.

انواع سنسورهای برق ساختمان

در این مقاله قصد داریم انواع سنسور های برق ساختمان را معرفی کرده و کاربرد همچنین عملکرد آن ها را بررسی کنیم. نوع سنسورها به طور کلی در برق ساختمان و در برق صنعت متفاوت است. در زمینه برق ساختمان ما با سنسور هایی سرو کار داریم که به عنوان مثال حرکت اشخاص را تشخیص دهد و تحت نظر داشته باشد اما در برق صنعت ما با سنسورهایی آشنا خواهیم شد که حرکت اشیاء را تشخیص میدهد. جهت آموزش در زمینه برق صعنت مقاله بررسی سنسورهای برق صنعتی را مطالعه کنید.

سنسورهای برق ساختمان در انواع زیر تقسیم می شوند :

سنسور حرکتی زاویه دید 140درجه

 

به صورت توکار نصب شده و به تشخیص آن به صورت افقی 140درجه می باشد. که معمولا در راهرو ها نصب و استفاده میشود.

سنسور حرکتی زاویه دید 360درجه

 

این سنسور ها به صورت سقفی نصب و راه اندازی میشوند زاویه دید آن ها 360درجه کامل است شکل ظاهری آن ها دایره ای شکل میباشد و در راه پله ها و پارکینگ ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. این سنسور ها بالاترین کاربرد را در بین سنسور های ساختمانی دارند همچنین فاصله دید این سنسور ها از 3تا 13 متر قابل تنظیم است.سنسورهای برق ساختمان

سنسور حرکتی با زاویه دید 360درجه تو کار

این سنسور ها زاویه دید مشابه با سنسور حرکتی روکار 360درجه دارند با این تفاوت که این سنسور ها به صورت تو کار درون دیوار قرار میگیرد اندازه این سنسورها با هالوژن های سقفی تفاوتی ندارد و میتوان بجای یکی از هالوژن های سقفی این سنسور را قرار داده و نصب شود.

سنسور حرکتی با زاویه دید 180درجه:

این نوع سنسور ها در محیط های فضای باز مثل حیاط روی دیوار نصب میشوند این سنسور ها فاصله دید بیشتری نسبت به بقیه سنسورهای برق ساختمان دارند که مقدار آن به 20 متر هم میرسد.

سنسورها چراغ دار

این سنسور ها معمولا در نوع سقفی با زاویه دید 360 درجه ساخته می شوند. که به صورت روکار نصب و راه اندازی میشود. عملکرد سنسورهای چراغ دار به این گونه است که با تحریک رله داخلی سنسور در اثر تشخیص چراغ تعبیه شده درون سنسور نیز روشن شده و تا زمان پایان تایم تحریک سنسور این چراغ روشن باقی میماند.

طریقه نصب سنسورهای حرکتی

سنسور های حرکتی سه پیچ جهت اتصال سیم های فاز ورودی و خروجی و سیم نول دارند که اگر بخواهیم ساده ترین روش اتصال سنسور را توضیح دهیم به این صورت است که یک سیم فاز به عنوان ورودی به سنسور متصل میکنیم و خروجی فاز متصل به مصرف کننده ما خواهد شد.

همانطور که گفته شد میتواند هر تجهیز آلارم دهنده ای باشد. همچنین یک سیم نول متصل به سنسور و از همان پیچ که مربوط به نول است به مصرف کننده انشعاب میگیریم و متصل میکنیم. اگر چه مقرون به صرفه نیست. اما اگر بخواهیم به عنوان مثال لامپ های راه پله را توسط یک سنسور حرکتی روشن کنیم در خروجی سنسور لامپ ها را به صورت موازی متصل می کنیم.

بعضی مواقع در محیط های باز یک سنسور حرکتی دیواری داریم که میخواهیم هنگام وجود گرد و غبار هوای طوفانی سنسور را به صورت دستی خاموش کنیم که داعم در مدار نباشد. در این صورت کافی است. یک کلید تک پل سر مسیر فاز ورودی به سنسور قرار داده و کلید را قطع کنید.

سنسورهای برق ساختمان

نحوه تنظیم سنسورهای برق ساختمان

سنسورهای حرکتی دارای 3ولوم مخصوص تنظیمات میباشند:

یک ولوم تایم:

این ولوم برای تنظیم زمان تحریک ماندن سنسور است که تعیین میکنیم پس از طی چه زمانی سنسورحرکتی خاموش شود.

دو ولوم لوکس:

این ولوم جهت تنظیم میزان حساسیت نور که در صورت چرخاندن این ولوم به سمت منفی سنسور فقط در شب عمل میکند.

سه ولوم سنس:

جهت تنظیم حساسیت دید سنسور در مقابل حرکت اجسام کوچک مثل حیوانات میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید