طریقه اتصال کولر آبی

سیم بندی طریقه اتصال کولر آبی 

در این بخش بطور مختصر و کوتاه قصد داریم نحوه سیم بندی و طریقه اتصال کولر آبی را برای شما عزیزان توضیح دهیم. قبل از توضیح این مدار باید توجه داشته باشید، اگر خودتان قصد دارید اتصالات کلید کولر آبی و همچمین سیم کشی و راه اندازی موتور کولر آبی را انجام دهید، ابتدا مطمعن شوید فیوز یا کلید مینیاتوری مربوط به مدار کولر در حالت(off) قطع است، مخصوصا اگر تجربه زیادی در زمینه برقکاری ندارید، ریسک نکنید و تا حد امکان نکات ایمنی را رعایت کنید. ما در این بخش به طور خلاصه نحوه سیم کشی و راه اندازی کولر آبی را به ساده ترین روش شرح می دهیم ولی اگر قصد دارید به طور کامل تر و دقیق تر این مبحث را دنبال کنید، توصیه می شود، مطلب اصلی که با عنوان نحوه نقشه کشی و سیم بندی کولر آبی می باشد را دنبال کرده و روی لینک مشخص شده کلیک نمایید.

طریقه اتصال کلید کولر آبی

ابتدا سیم فاز را به پیچ کلید یک پل روشن خاموش(اصلی) می بریم و از همان محل به کلید یک پل مربوط به پمپ متصل می کنیم. از پیچ دیگر کلید پمپ، باید یک سیم کشیده و مستقیما به پمپ اصلی کولر آبی متصل کنیم. طرف دیگر پمپ کولر را به یک سیم نول که باید به طور مجزا برای آن تعیین میکردیم، متصل کنیم. در واقع پمپ کولر تک فاز بوده و نیاز به یک فاز و نول دارد. به کلید بر میگردیم و از پیچ دیگر کلید روشن خاموش (اولین کلید از راست) یک سیم کشیده و به پیچ مشترک کلید تبدیل(کلید دور تند) متصل میکنیم. (معمولا در کلید های کولر آبی این عمل از قبل انجام شده است). حال در مرحله بعدی باید نگاهی به کلید تبدیل یا همان کلید تبدیل دور کند و تند بیاندازیم. دو پیچ دیگر باقی مانده در این کلید را باید سیم کشی کرده و مستقیما به  موتور کولر آبی متصل کرد.

طریقه نصب این دو سیم در موتور کولر آبی به این صورت است که یک سیم باید به پیچ دور کندLOW(درون تخته کلم موتور اصلی کولر) و سیم دیگری به دور تند موتور اصلی (Hi)متصل شود. اگر دقت کنیم یک پیچ به نام مشترک یا COM نیز درون تخته کلم موتور کولر قرار دارد که باید همان سیم نول که در نظر گرفته ایم به آن متصل کنیم. حال سیم کشی مدار کولر آبی ما به اتمام رسیده و موتور آماده استارت است. امیدواریم طریقه اتصال کولر آبی را به طور واضح شرح داده باشیم و برای شما عزیزان مفید واقع شود. فقط چند نکته مهم در سیم کشی مدار الکتریکی آن وجود دارد که باید رعایت شود.

نکات مهم اجرای سیم کشی مدار کولر آبی

1-سیم رابط دور تند موتور به رنگ زرد است. سر سیم این سیم به فیش از صفحه پلاتین وصل می شود که علامت hi را دارد.

2- سیم رابط دور کند موتور به رنگ قرمز است. سر سیم آن به فیش از صفحه پلاتین متصل است که علامت low دارد.

3- سیم رابط مشترک موتور به رنگ سبز است.سر سیم آن به فیش صفحه پلاتین وصل می شود که علامت آن COM است.

4- برای حفاظت الکتریکی خط تغذیه موتور کولر آبی از کلید مینیاتوری نوع G استفاده کنید.

5-کابل با سیم رابط حد فاصله کلید مینیاتوری و کلید مخصوص کولر حداقل با مقطع 1/5*2 میلی متر مربع انتخاب و نصب شود.

6-برای اتصال سیم ها به کلید کولر آبی از نقشه کلید که توسط کارخانه سازنده داده  می شود استفاده کنید.

7- برای ارتباط الکتریکی کلید کولر آبی به جعبه ترمینال کولر از کابل چهار رشته ای 4*1/5 استفاده کتید که مقطع هر رشته آن 1/5 میلی متر  است.

دیدگاهتان را بنویسید