سیستم ارتینگ برق ساختمان

سیستم ارتینگ برق ساختمان

سیستم ارتینگ برق ساختمان

اگر بخواهیم به طور کلی در مورد سیستم ارتینگ برق ساختمان توضیح دهیم؛مجموع اقداماتی که باعث حفاظت در برابر جان افراد و اتصال کوتاه در دستگاه های الکتریکی انجام شود را اجرای سیستم ارتینگ می گویند. این سیستم و اجرای برق گیر ساختمان دو ابزار مرتبط با هم هستند. در مواقعی که سیم های فاز یا نول به هر علتی با بدنه دستگاه تماس داشته باشد. و یا جریان نشتی در مدارات الکتریکی وجود داشته باشد سسیستم ارتینگ به کمک ما می آید. که می تواند از ما در برابر برق گرفتگی در صورت تماس دست با بدنه دستگاه، جلوگیری به عمل آورد.

در کل سیستم ارتینگ برای محافظت در برابر جریان های خطرناک مورد استفاده قرار خواهد گرفت، امروزه در بسیاری از ساختمان ها و خانه ها، شبکه های توزیع و به خصوص در مخابرات به دلیل حساسیت به نویز و ایجاد اختلالات در شبکه از این سیستم استفاده شده و اهمیت زیادی دارد.

در صورت علاقه مندی به تجهیزات هوشمند برق ساختمان می توانید با مراجعه به مطلب انواع سنسور های برق ساختمان سر فصل های این آموزش را دنبال کنید.

سیستم ارتینگ برق ساختمان
سیستم ارتینگ برق ساختمان

ایجاد سیستم ارتینگ برق ساختمان

برای ایجاد سیستم ارتینگ برق ساختمان، نیاز به چاه ارت می باشد که به دو نوع عمقی و سطحی قرار دارد، برای ایجاد چاه ارت نوع عمقی باید موارد زیر را حتمی در نظر داشت که شامل:

1– عمق چاه ارت که از 4 تا 8 متر بوده و در قطر 80 سانتی متری قرار دارد

2- انتخاب محل مناسب برای احداث چاه ارت، محلی برای چاه ارت مناسب می باشد. که دارای رطوبت کافی باشد مانند باغچه ها که باید آبیاری شوند.

3- پر کردن چاه ارت به روش مناسب، برای پر کردن چاه ارت اول از آب و نمک برای ته چاه استفاده می شود. و پس از جذب شدن آن به خاک و سپس با قرار دادن صفحه مسی به صورت عمودی در چاه و تنظیم و تراز کردن آن در داخل چاه، با مواد کاهنده به ارتفاع 20 سانتی متر پر می شود. این کار باید حتما با ژل کاهنده ترکیب شده باشد. ولی به مقداری که غلظت محول ترکیب شده زیاد نباشد. پس از آن با قرار دادن لوله پولیکا برای آبیاری چاه، مجدد تا ارتفاع 30 سانتی چاه از مواد کاهنده پر خواهد شد. و مابقی فضای آن از خاک رس مخلوط شده با شن پر می شود. در آخر به ارتفاع 10 سانتی متر چاه با شن و سنگریزه پر می شود.

سیستم ارتینگ برق ساختمان

4- لوازم مناسب برای چاه، صفحه مسی با قطر 3 تا 5 میلی متر و در ابعاد مختلفی وجود دارد. که برای مناطق مختلف از آنها در ابعاد مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال برای مناطق مرطوب از ابعاد 40*40 و برای مناطق خشک از ابعاد 70*70 استفاده شود. البته نکته قابل توجه این است که هرچه ابعاد صفحه مسی بیشتر باشد قطر آن هم بیشتر خواهد بود. و در نتیجه شاهد رسانایی بالا و عمر زیاد چاه خواهیم بود.

سیم مسی سیستم ارتینگ

با قطر 50 تا 95 میلی متر برای اتصال شینه ارت به صفحه مسی مورد استفاده قرار می گیرد ولی سیم مورد نظر حتمی باید فاقد روکش عایقی باشد.

ژل کاهنده

این مورد برای کاهش مقاومت زیاد خاک و همچنین افزایش طول عمر چاه با مواد کاهنده ترکیب می شود. و برای دور صفحه مسی استفاده می شود.

برای ایجاد چاه ارت نوع سطحی هم در مجموع با روش هایی مانند شبکه ای – حلزونی – مختلط – شعاعی و … می توان انجام داد؛ البته در این نوع سطح حفر کردن چاه کمتر می باشد.

سیستم ارتینگ برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید