آموزش کار با انواع صاعقه گیر ساختمان

صاعقه گیر ساختمان چیست؟

صاعقه گیر یک نوع وسیله حفاظتی است. که در برابر تغییرات ناگهانی ولتاژ و در برابر برخورد صاعقه به تجهیزات خطوط انتقال و توضیع برق محافظت به عمل می آورد. ما در این مطلب آموزش کار با انواع صاعقه گیر ساختمان را مورد بررسی قرار داده و کاربرد هر یک را بررسی می نماییم. تا شما بهتر عملکرد و همچنین نحوه کار و راه اندازی این ابزار را یاد بگیرید.

به طور کلی آموزش انواع صاعقه گیر های برق ساختمان از نظر شکل و کاربرد متفاوت هستند. ولی هدف تمام آن ها حفاظت افراد و دستگاه ها در ساختمان می باشد.

*لازم به ذکر است که در ادامه مباحث آموزش برق ساختمان به طور کامل در مورد نحوه نصب صاعقه گیر صحبت کرده ایم. شما عزیزان می توانید با ورود به صفحات مربوطه این مطالب را دنبال کرده و مطالعه بفرمایید.

"<yoastmark

 

آموزش کار با انواع صاعقه گیر ساختمان

در اینجا ابتدا انواع برقگیر را معرفی و سپس آموزش کار با انواع صاعقه گیر ساختمان را به شما معرفی می کنیم:

1- صاعقه گیر خازنی

از برقگیر خازنی در ولتاژهای کاری پایین و ضعیف استفاده شده و نحوه عملکرد آن به این صورت است که انرژیی به وجود آمده توسط امواج ولتاژهای پایین را در خازن خود ذخیره می کند.

 

2- صاعقه گیر فیوزی

برقگیر فیوزی که بیشتر برای حفاظت ثانویه استفاده می شود، طوری طراحی شده است که با ایجاد و عبور ولتاژهای بالا، سبب سوختن برقگیر شده و جرقه ایجاد شده توسط مواد نسوز داخل آن خنثی می شود.

3– صاعقه گیر میله ای

این نوع برقگیر یکی از ساده ترین سیستم های برقگیری می باشد. که از زمان های قدیم تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و جزء اولین برقگیرها می باشند.

صاعقه گیر گیر میله ای متشکل از دو میله نوک تیز هست. که یکی از آنها در قسمت ایزولاتور( بدنه ) نصب شده و به زمین متصل است. و دیگری در قسمت برقدار تجهیزات نصب می شود.

در ادامه مبحث آموزش کار با انواع صاعقه گیر ساختمان؛ نحوه عملکرد برقگیر میله ای به این صورت است که با تنظیم مناسب فاصله قسمت های نوک تیز میله ها باعث می شود. در صورت ایجاد اضافه ولتاژ تخلیه الکتریکی به زمین صورت گیرد و همچنین در مقابل حداکثر ولتاژهای سیستم محافظت به عمل آید.

 

4– صاعقه گیر شاخکی ( با فاصله هوایی )

برقگیرهای جرقه گیر با فاصله هوایی که در پست های فشار قوی کاربرد دارند. یکی از ساده ترین نوع برقگیرها هستند. که دارای دو شاخک با فاصله تعیین شده ای هستند.

در صورت ایجاد صاعقه، بین شاخک ها یک قوس الکتریکی ناشی از برخورد صاعقه ایجاد شده و سبب اتصال کوتاه به زمین می گردد. این امر باعث جلوگیری از افزایش ناگهانی ولتاژ و آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی می شود.

5- صاعقه گیر بدونه فاصله هوایی

در نوع دیگر از آموزش انواع صاعقه گیر ساختمان ؛این نوع از برقگیرها دارای جریان نشتی بسیار کم و یا حتی صفر هستند. همچنین می توانند در ولتاژهای پایین مورد استفاده فرار بگیرند. و باعث می شود تا میزان ولتاژهای حفاظتی تجهیزات را پایین آورده و سبب صرفه جویی در هزینه های تجهیزات شود.

صاعقه گیر بدونه فاصله هوایی شامل تعدادی از خازن های سری شده می باشد. که قطعاتی با نوع اکسید روی در اندازه های مختلف بوده که روی هم قرار دارند.

6– صاعقه گیر با مقاومت غیرخطی

به آخرین مورد از موارد آموزش کار با انواع صاعقه گیر ساختمان رسیدیم. صاعقه گیرهای با مقاومت غیر خطی دارای یکسری مقاومت غیر خطی و یکسری خازن سری شده دارای فاصله هوایی با مقاومت ها هستند.

نحوه عملکرد برقگیر با مقاومت غیر خطی به این صورت است که در حالت عادی کاری، سیستم از برقگیر در برابر عبور جریان الکتریکی محافظت می کند، ولی اگر ولتاژ سیستم به هر علتی زیاد شود فاصله های مابین خازن ها جریان الکتریکی را از خود عبور می دهند و مانند یک هادی عمل می کنند.

با عبور جریان باعث می شود تا مقاومت غیر خطی برقگیر میزان افت ولتاژ در سیستم را تشخیص داده و با تنظیم ولتاژ سیستم از آن محافظت شود.

دیدگاهتان را بنویسید