آموزش طرز کار برقگیر ساختمان

طرز کار برقگیر ساختمان

در این مطلب به طور کامل آموزش طرز کار برقگیر ساختمان را مورد بررسی قرار میدهیم.اساس کار یا به طور کلی طرز کار برقگیر ساختمان به این صورت است که در مواقع ایجاد رعد و برق و احتمال زیاد برخورد آن به ساختمان های مرتفع از صاعقه گیرها استفاده می شود. تا جریان شدید الکتریکی ناشی از صاعقه را به طور ایمن از اطراف ساختمان عبور داده و به زمین منتقل کند. چرا که بهترین روش برای مقابله با خطرات صاعقه استفاده از سیستم صاعقه گیر مناسب می باشد.

*توصیه می شود جهت تکمیل آشنایی با آموزش های برقگیر ساختمان مقاله انواع برقگیر ساختمان را مطالعه فرمایید. در این مقاله به طور کامل به معرفی و بررسی کاربرد انواع برقگیر های ساختمان پرداخته ایم.

طرز کار برقگیر ساختمان
طرز کار برقگیر ساختمان

نقش صاعقه گیر ساختمان و هدف نصب آن

نقش اساسی صاعقه گیر در ساختمان و هدف از نصب آن برای ساختمان ها، محافظت از سیستم های الکتریکی ساختمان در برابر صاعقه می باشد.

به همین دلیل برای ساختمان های مرتفع بی شک نوعی صاعقه گیر در نظر گرفته می شود. و در بلندترین قسمت ساختمان نصب شده است. تا در اثر برخورد صاعقه به میله صاعقه گیر فورا جریان برق بسیار زیاد ایجاد شده توسط صاعقه را که ممکن است باعث تخریب انواع سیستم های الکتریکی در ساختمان و یا آتش سوزی شود. از طریق سیم های انتقالی به زمین هدایت می کند.

نقش صاعقه گیر ساختمان
نقش صاعقه گیر ساختمان

نحوه عملکرد و طرز کار برقگیر ساختمان

طرز کار برقگیر ساختمان به این صورت است؛ سیستم صاعقه گیر از چند قسمت مختلف تشکیل شده اند. که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارند. سیستم صاعقه گیر شامل یک میله فلزی نوک تیز، سیم های انتقال و سیم های موجود در زمین که درواقع در زمین دفن شده اند.

وظیفه میله فلزی مهار کردن الکتریسیته ناشی از صاعقه می باشد. که آن را به سمت سیم های انتقال هدایت می کند. وظیفه سیم های انتقال فرستادن جریان الکترکی به سمت زمین و سیم های دفن شده در آن است. در آخر وظیفه سیم های دفن شده تخلیه جریان یا انرژی به وجود آمده از صاعقه در زمین می باشد.

*در جهت تکمیل مبحث های آموزش طرز کار برقگیر ساختمان در زمینه سیستم ارتینگ مقاله ای برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم. که می توانید با ورود به صفحه سیستم ارتینگ چیست؟ این مطلب را مطالعه بفرمایید.

البته از صاعقه گیرها در ساختمان های بسیار مرتفع (آسمان خراش ها) استفاده می شود. چرا که جریان رعد و برق مانند هر جریان الکتریکی دیگری کوتاه ترین مسیر ممکنه را برای برخورد و عبور به زمین را انتخاب می کند.

به همین دلیل صاعقه گیر ساختمان در ارتفاع زیاد نصب می شونود. که هم از ساختمان مورد نظر و هم از دیگر ساختمان های با ارتفاع کمتر در برابر آسیب های ناشی از رعد و برق جلوگیری کند.

انواع صاعقه گیر

در ادامه مبحث آموزش طرز کار برقگیر ساختمان باید بدانیم صاعقه گیرها یا برقگیر ها در دو نوع فعال و غیر فعال قرار دارند، صاعقه گیرهای فعال در انواع مختلفی از جمله خازنی، خورشیدی، برقی، بادی و اتمی نیز قرار دارند ولی جدا از آن، صاعقه گیرهای فعال در دو نوع وابسته و خودکفا قرار دارند.

صاعقه گیرهای از نوع وابسته برای عملکرد و فعال شدن نیاز به یک منبع خارجی مانند برق شهری و یا حتی باتری دارند. در غیر این صورت هرگز فعال نمی شوند.

انواع صاعقه گیر
انواع صاعقه گیر

صاعقه گیرهای نوع خودکفا به صورتی هستند که انرژی لازم برای فعال شدن خود را به صورتی از محیط های اطراف خود به دست می آورند و به روشی انرژی را درون خود به صورت خودکار تولید می کنند.

صاعقه گیرهای غیرفعال یک نوع میله نوک تیزبوده که در دو نوع مس یا استیل وجود دارند و در اثر برخورد صاعقه به آنها جریان حاصله از صاعقه را به طور ایمن از طریق سیم های ارتباطی به زمین می رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید