موتور القایی خطی چیست؟

موتور القایی خطی چیست؟

در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم که ابتدا موتور القایی خطی چیست؟ و در مورد نحوه عملکرد آن آنها صحبت کنیم. موتور القایی خطی در دسته موتورهای القایی قرار داشته که برای حرکت در راستای یک خط مستقیم از آن استفاده می‌شود و کاملا با موتورهای دیگر که به صورت دورانی حرکت می کنند متفاوت است. این موتورها یکی از موتورهای صنعتی هستند که برای تبدیل یک موتور صنعتی معمولی به موتوری دیگر که به صورت خطی حرکت کند، کاربرد خاصی دارند ولی در کل اصول عملکرد آنها شبیه به هم می باشد.

جهت مطالعه بیشتر در مورد انواع موتور الکتریکی کلیک کنید.

همچنین می توانید جهت مطالعه مباحث موتور های القایی تک فاز کلیک کنید.

ساختار موتورهای القایی خطی

می توان گفت ساختار موتورهای القایی خطی کاملا مانند موتورهای القایی سه فاز بوده که با موتورهای القایی ساده تفاوت هایی دارند. به عنوان مثال اگر استاتور یک موتور القایی سه فاز را برش دهیم و آن را به حالت سطح صاف تبدیل کنیم، به صورت یک موتور القایی خطی شکل می گیرد. نوع دیگری از موتورهای القایی خطی به نام موتورهای القایی خطی دو طرفه DLIM نیز وجود دارد که جهت بالا بردن راندمان مورد استفاده قرار می گیرند و به منظور استفاده بهتر از شار الکتریکی، در هر دو طرف از قسمت ثانویه خود یک قسمت اولیه نیز دارد.

اصول کاری موتورهای القایی خطی

در ادامه مبحث موتور القایی خطی چیست؟ باید بدانیم روش عملکرد موتورهای القایی خطی به این صورت است که در مواقعی که قسمت اولیه این موتورها به وسیله یک منبع تغذیه سه فاز برق دار می شود، شار الکتریکی در تمام قسمت اولیه موتور ایجاد شده و شروع به گردش می‌کند و همانند موتورهای القایی معمولی، میدان مغناطیسی که در موتورهای دورانی به حالت چرخشی وجود دارد در موتورهای خطی در امتداد یک خط، رفت و آمد دارد و جریان الکتریکی به دلیل گردش شار نسبی در رساناها در قسمت ثانویه تولید می شود که پس از آن جریان القایی در موتور الکتریکی باعث تولید نیروی خطی خواهد شد.

کاربرد موتورهای القایی خطی

نکته ای که در مورد موتورهای القایی خطی وجود دارد این است که به دلیل تطبیق پذیری با یک کاربرد خاص و جنبه‌های اقتصادی، نسبت به سایر موتورهای الکتریکی استفاده چندانی ندارند و فقط در مواردی که نیاز به حرکت خطی در که تنها کاربردهای خاص وجود دارد، این نوع موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند نمونه از کاربردهایی که برای موتورهای القایی خطی مناسب است در ادامه به آنها اشاره شده است:

1) درب‌های اتوماتیک لغزشی در قطارهای برقی و برخی از اتوبوس ها

2) خطوط تولیدی

3) سیستم‌های جابجایی خطی

4) نوار نقاله‌های فلزی

5) پمپاژ فلزات مایع

6) جرثقیل ها

7) مدار شکن‌های دارای ولتاژ زیاد

دیدگاهتان را بنویسید