کنتاکتور و اجزاء آن

کنتاکتور و اجزاء آن

در این بخش قصد داریم به بررسی کنتاکتور و اجزاء آن و همچنین به کاربرد این کلید مغناطیسی در صنعت بپردازیم. کنتاکتور یک وسیله الکتریکی است که برای بسته شدن و باز کردن مکرر (حداکثر 1500 عملیات در ساعت) در مدارهای قدرت با جریان مستقیم یا متناوب استفاده می شود. کنتاکتورها به طور گسترده ای برای کنترل از راه دور ماشین آلات و دستگاه ها در تاسیسات DC و AC در ولتاژهای 500-650 ولت و جریان تا 600 آمپر استفاده می شوند. از آنجایی که کنتاکتور بر اثر تحریک القایی سیم پیچ هسته آن باعث جذب کنتاکت ها و وصل شدن مدار می شود، به این نوع کلید، کلید مغناطیسی یا کنتاکتور نیز می گویند.

اگر در صورت علاقه مندی، قصد مطالعه بیشتر درمورد نحوه پلاک خوانی کنتاکتور را دارید کلیک کنید.

همچنین اگر علاقه مند به آشنایی با سایر تجهیزات الکتریکی برق صنعتی می باشید، پیشنهاد می کنیم با ارجاع به بخش آشنایی با تجهیزات برق صنعتی ، تمامی مطالب و سر فصل های موجود در این مقاله را به صورت رایگان مطالعه فرمایید.

"<yoastmark

معرفی اجزا داخلی کنتاکتور

کنتاکتورها بسته به تعداد جفت های کنتاکت متصل به مدار برق به دو دسته تک قطبی یا چند قطبی طبقه بندی می شوند. کنتاکتور تک قطبی دارای یک جفت کنتاکت است که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است. کنتاکت متحرک به آرمیچر یک آهنربای الکتریکی (با یک سیم پیچ مکنده که روی هسته نصب شده است) بسته می شود. هنگامی که جریان کنترل از سیم پیچ عبور می کند، آرمیچر توسط هسته جذب می شود و کنتاکت ها بسته می شوند. کنتاکتورها معمولاً مجهز به یک خاموش کننده قوس هستند که قوس الکتریکی را که با جدا شدن کنتاکت ها ایجاد می شود قطع می کند.(قطع مدار الکتریکی حامل جریان).

یک کنتاکتور و اجزاء آن با فشار دادن یک دکمه فشاری تعبیه شده در مدار تغذیه سیم پیچ مکنده بسته می شود. بین کنتاکتورهای بسته که معمولاً کنتاکت‌هایشان باز است و کنتاکتورهای بازکننده که کنتاکت‌هایشان معمولاً بسته هستند، تمایز قائل می‌شوند.

کنتاکتور و اجزاء آن
کنتاکتور و اجزاء آن

آشنایی با کنتاکت های کنتاکتور

در ادامه مبحث معرفی کنتاکتور و اجزاء آن، باید نگاهی به تیغه ها یا کنتاکت های فرمان و قدرت کلید مغناطیسی یا کنتاکتور بیاندازیم. از آن جایی که سیم پیچ مکنده در یک کنتاکتور جریانی را می کشد که در مقایسه با جریان در مدار سوئیچینگ ناچیز است البته هم سیم پیچ مکنده و هم سیستم تماس در یک کنتاکتور ممکن است با جریان مستقیم کار کنند یا هر دو ممکن است با جریان متناوب کار کنند و کنتاکتورهایی که دارای سیستم تماس برای جریان متناوب و سیم پیچ مکنده برای جریان مستقیم هستند نیز وجود دارند.

در تعدادی از طرح ها، کنتاکت ها در حالت بسته خود توسط یک چفت قفل می شوند. کنتاکت های قفلی که از نظر ساختاری به چفت متصل هستند. هنگامی که کنتاکت های اصلی بسته می شوند به طور خودکار برق سیم پیچ مکنده را قطع می کنند. در این حالت موقعیت بسته کنتاکتور به اتصال برق به سیم پیچ مکنده بستگی ندارد. و برای بازکردن کنتاکت های اصلی این نوع کنتاکتور نیاز به کویل بازشو جداگانه می باشد. کنتاکتورها قادر به انجام چندین میلیون عملیات سوئیچینگ است. و به عنوان دستگاه های مستقل و به عنوان دستگاه های داخلی در استارت های مغناطیسی و ماشین آلات و تاسیسات صنعتی تولید می شوند.

تیغه ها و ورودی و خروجی های یک کنتاکتور در تصویر زیر قابل مشاهده است:

"<yoastmark

دیدگاهتان را بنویسید