انواع تیپ کلید مینیاتوری MCB

انواع تیپ کلید مینیاتوری MCB

در این مقاله قصد داریم تا کلید مینیاتوری MCB را به شما معرفی کرده و انواع آنها را بررسی کنیم. کلید مینیاتوری  یک نوع کلید الکتریکی بوه که عملکرد آن به طور خودکار می باشد. کلید مینیاتوری جهت جلوگیری از اضافه بار و اتصال کوتاه و محافظت از مدارهای الکتریکی با ولتاژ کم در برابر آسیب های احتمالی از این دو خطا استفاده می شود، همچنین این وسیله می تواند در دو نوع حرارتی یا مغناطیسی حرارتی وجود داشته باشد که تا جریان 125 آمپر درجه بندی می شوند. کاربردهای مهم این کلید در مواردی همچون مجتمع های اداری وسازمانی، صنایع مختلف و همچنین در تابلو برق  ساختمان می باشد. در ادامه با انواع کلیدهای مینیاتوری آشنا می شوید.

جهت آشنایی و مطالعه در زمینه سایر تجهیزات حفاظت برق صنعتی کلیک کنید.

همچنین جهت آشنایی با رله بی متال و کاربرد آن در حفاظت صنعتی کلیک کنید.

انواع تیپ کلید مینیاتوری 

کلید مینیاتوری تیپ B

محدوده جریان قطع این نوع حدود 3 تا 5 برابر جریان نامی بوده و زمان عملکرد آن بین 0.04 تا 13 ثانیه مشخص شده است.

کلید مینیاتوری تیپ C

این نوع به عنوان کلید کندکار شناخته شده و با محدوده قطع جریان آن حدود 5 تا 10 برابر جریان نامی بوده و زمان عملکرد آن بین 0.04 تا 5 ثانیه مشخص شده است.

کلید مینیاتوری تیپ D

این کلید با محدوده قطع جریان 10 تا 20 برابر جریان نامی دارای زمان عملکرد 0.04 تا 3 ثانیه می باشد.

کلید مینیاتوری تیپ K

جریان قطع کلید میناتوری تیپ K در محدوده 8 تا 10 برابر جریان نامی آن قرار داشته  و زمان آن عملکرد آن کمتر از 0.1 ثانیه می باشد.

کلید مینیاتوری تیپ Z

این نوع بین تیپ های پیگر، حساس ترین نوع کلیدهای MCB شناخته شده و محدوده جریان قطع این کلید بین 2 تا 3 برابر جریان نامی کلید را پوشش داده که زمان عملکرد آن کمتر از 0.1 ثانیه تخمین زده شده است.

کلید مینیاتوری MCB
کلید مینیاتوری MCB

ساختار اجزاء کلیدهای مینیاتوری

در ادامه مباحث انواع تیپ کلید مینیاتوری MCB باید بدانیم، ساختار کلید مینیاتوری بسیار ساده و درعین حال بسیار مقاوم می باشد البته نکته ای که برای کلیدهای MCB وجود دارد این است که این کلیدها نیاز به تعمیر و نگهداری ویژه ای نداشته و در صورت آسیب جدی باید تعویض گردد ولی به قدری مقاوم است که به سادگی صدمه ای نمی بیند، این می تواند یک مزیت مهم برای کلیدهای مینیاتوری باشد. به این منظور که این کلید از یک  قاب عایقی با مقاومت بالا در برابر ضربات تشکیل شده که تمام قطعات آن در داخل قاب قرار دارد به طوری که فقط اهرم آن جهت قطع و وصل کردن جریان در مدار در دسترس است.

کلید مینیاتوری MCB
کلید مینیاتوری MCB

انواع تریپ کلیدهای مینیاتوری

تریپ های کلیدهای مینیاتوری در واقع یکی از قطعات اصلی در ساختمان کلید هستند و وظیفه آنها  قطع مدار می باشد. تریپ های کلید مینیاتوری عبارتند از تریپ های مغناطیسی و تریپ های گرمایی یا حرارتی که مکانیزم عملکرد تریپ حرارتی در برابر اضافه جریان و مکانیزم عملکرد تریپ مغناطیسی در برابر اتصال کوتاه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید