معرفی رله بی متال

معرفی رله بیمتال ( اضافه بار)

در این مقاله قصد داریم به معرفی رله بیمتال (رله حرارتی) که به آن رله اضافه بار هم گفته می شود، آشنا کنیم. و روش عملکرد و تست آن را باهم بررسی نماییم. رله های حرارتی ( اضافه بار) یا بی متال در کل جهت محفاظت از موتورھای الکتریکی در برابر صدمات ناشی از اضافه باراستفاده می‌ شوند. که عملکرد این رله ها بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز موجود در آنها که در دو جنس مختلف یکی از آهن و دیگری از برنج می باشد است.
بی متال در صورتی عمل می کند که جریان بالایی از بی متال عبور کرده و به همین دلیل دو فلزی که در بی متال است، گرم شده و طول آنھا افزایش می ‌یابد. در این صورت به دلیل اینکه که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات در بی متال بیشتر از دیگری است. هردو فلز با ھم به طرف فلزی که ضریب انبساط طولی آن کمتر از دیگری است خم می‌ شوند. که در این موقعیت مسیر عبور جریان تیغه ها (کنتاکت ها) باز شده و بی متال جریان مدار را قطع می کند.

جهت مطالعه در مورد موضوع کلمپ بی متال چیست؟ و چه کاربردی دارد می توانید با ارجاع به لینک محتوای این مطلب را مطالعه فرمایید.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه تجهیزات حفاظتی الکتروموتور ها کلیک کنید.

همچنین می توانید جهت آشنایی با انواع رله های دیگر از طریق لینک به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

رله بیمتال
رله بیمتال

طرز کار بی متال

طرز کار رله بیمتال را همان طور که در متن بالا به آن اشاره کردیم به این صورت است که  در صورت عبور جریان اضا فه بار، ھادی ھا یا فلزات آن به مراتب گرم شده و با انتقال به بی متال، باعث خم شدن تیغه آن می‌شود. برای بالا بردن سرعت عملکرد بی متال  همراه با محافظت در برابر از جرقه و سوختگی در محل اتصال، از دو آھنربا در بالا و پایین تیغه فلزی بی متال استفاده می شود که نیروی مغناطیسی، سرعت بسته شدن تیغه (کنتاکت) را افزایش می دهد.
کنتاکت های بسته که آنها را با حروف NC (در حالت عادی بسته) نشان می دهند با شماره‌های 95 و 96 مشخص می کنند و کنتاکت‌های باز را که با حروف NO (در حالت عادی باز) نشان می دهند با شماره های 97 و 98 مشخص می‌ کنند.

رله بیمتال
رله بیمتال

رله بیمتال برای عملکرد خود در آمپراژ و رنج های مختلفی تولید شده و برای عملکرد دقیق رله بی متال ، بر اساس جریان نامی موتورهای الکتریکی تنظیم می‌ شود. این رله در جریان های‌ 160 A در قسمت بالای رله‌های حرارتی روی ترانسفورماتور جریان نصب می شوند.

رله بیمتال
رله بیمتال

روش اتصال بار تکفاز به بی متال سه فاز

در ادامه مباحث معرفی رله بی متال، به این نکته توجه داشته باشیم که اتصال بار تک فاز به بی متال سه فاز امکان پذیر است. ولی باید در هنگام استفاده از بی متال سه فاز برای مصرف کننده تکفاز، قطع کننده یکی از فازھا را در بی متال با قطع کننده فاز دیگر سری کرده و تیغه ای که باقی مانده است را باید برای اتصال نول به مصرف کننده استفاده کنیم. در این صورت می توان از بی متال سه فاز برای مصرف کننده تک فاز نیز استفاده نمود.

روش تست بی متال

1) حالت سرد: در این روش دو برابر جریان نامی به بی متال اعمال شده و مدت زمان عملکرد آن را یادداشت می‌ کنند.

2) حالت گرم: در این روش که پس از حالت سرد بودن بی متال انجام می شود، شش برابر جریان نامی به بی متال اعمال شده و مدت زمان عملکرد آن را یادداشت می‌ کنند.
3) حالت دو فاز: در این روش یکی از فازھا را در مدار قطع کرده و آن را با دو فاز می‌بندند و در این شرایط مدت زمان عملکرد بی متال یادداشت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید