کاربرد فیوز کات اوت چیست؟

کاربرد فیوز کات اوت چیست؟

درود بر شما، در این مقاله سعی داریم تا یکی از تجهیزات حفاظتی مهم به نام فیوز کات اوت یا فیوز ترانسفورماتور را به شما معرفی می کنیم. و اجزا و عملکرد آن را باهم بررسی کنیم. ابتدا باید بدانیم کاربرد فیوز کات اوت چیست؟ و نحوه عملکرد این فیوز بر چه اساسی طراحی شده است. فیوز کات اوت که به فیوز ترانسفورماتور هم معروف است. تجهیز حفاظتی است که با برداشتن نگهدارنده فیوز یا تیغه فولادی آن مانند یک کلید عمل کرده و اتصال مدار را باز می کند، به این نوع فیوز کات اوت گفته می شود.

فیوز کات اوت عملا برای حفاظت از ترانسفورماتور در برابر جریانات افزایشی احتمالی که ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار هستند. در شبکه فشار ضعیف و همچنین سیم پیچی های ترانسفورماتور، به کار گرفته می شود. فیوزهای کات اوت توزیع معمولا در سه نوع مختلف هستند که شامل کات اوت باز، بسته و روباز یا (بدونه محافظ) هستند که در برق ایران بیشتر از نوع باز آنها در شبکه ها استفاده می شود.

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در زمینه مقالات مهندسی برق قدرت و همچنین مطالعه سایر تجهیزات مصرفی شبکه قدرت انتقال و توزیع با کلیک بر روی هر لینک به صفحه مورد نظر ارجاع داده می شوید.

کاربرد فیوز کات اوت
کاربرد فیوز کات اوت

اجزای مختلف فیوز کات اوت

فیوز ترانسفورماتور یا کات اوت در کل شامل دو قسمت اصلی می باشد که یکی از آنها محفظه مسدود بوده و طوری طراحی شده است. که اتصالات خط را با کراس آرام قطع می کند. و بسته می شود و قسمت دیگر آن نگهدارنده فیوز است که به صورت متحرک است. و المنت داخلی آن به راحتی قابل تعویض می باشد.

کاربرد فیوز کات اوت
کاربرد فیوز کات اوت

ساختار فیوز کات اوت باز

این نوع از فیوزهای کات اوت‌ دارای سه قسمت اصلی پایه فیوز، نگهدارنده فیوز یا (لوله فیوز) و المنت فیوز یا (سیم فیوز) هستند. البته المنت فیوز خود شامل چهار قسمت دیگر می باشد. که عبارتند از دکمه، سیم ذوب شونده یا همان المنت، ساق و سیم انتهایی. المنت فیوز داخل یک لوله فیبری مانند که همان نگهدارنده یا لوله فیوز است قرار داشته و در صورت ایجاد اضافه جریان، هنگامی که  فیوز می سوزد قوس الکتریکی حاصل از آن به دیواره لوله فیوز برخورد می کند. و باعث ایجاد گازی می شود. که قوس الکتریکی را به بیرون بفرستد. حال در این میان هرچه شدت جریان عبوری یا اضافه بار از فیوز بیشتر باشد، گاز بیشتری در دیواره لوله ایجاد می‌شود. البته در مواقعی که این اتفاق می افتد و المنت فیوز می سوزد، لوله فیوز به بیرون آویزان می‌شود که نشان دهنده سوختن المنت فیوز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید