کلمپ بی متال چیست؟

کلمپ بی متال چیست؟

درود بر شما، در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که کلمپ بی متال چیست؟ و همچنین کاربرد و اجزای آن را باهم بررسی کنیم. کلمپ ها تجهیزاتی هستند که در کل برای انشعاب گیری خطوط هوایی بدون اینکه نیاز به قطع خط هوایی باشد، استفاده می شوند. البته جایگزینی کابل های خودنگهدار به جای کابل های مسی در خطوط شبکه های توزیع، باعث افزایش استفاده از کلمپ های بی متال شده است. ساختار کلی این کلمپ ها با نوعی از آلیاژ آلومینیوم تشکیل می شود. و همانطور که گفته شد برای انشعاب گیری کابل ها مثل کابل مسی با کابل آلومینیوم در اندازه های مختلف استفاده می شود.

جهت مطالعه و آشنایی با رله بی متال و کاربرد آن کلیک کنید.

همچنین جهت آشنایی با سایر تجهیزات مصرفی در صنعت برق می توانید با ارجاع به مطلب آشنایی با تجهیزات برق صنعتی ، تمامی سر فصل ها و موضوعات منتشر شده در این مقاله را به صورت رایگان مطالعه فرمایید.

کلمپ بی متال
کلمپ بی متال

همچنین در کلمپ بی متال از فلزاتی با خالص ترین فلزات استاندارد صنعت برق جهت افزایش میزان عبور جریان برق استفاده شده است. برای اتصال کلمپ بدونه ایجاد خوردگی در محل اتصال از خمیر مخصوص ضد خوردگی که در برابر عوامل طبیعی مانند حرارت نور خورشید در تابستان و یا برف و باران در زمستان، مقاوم است استفاده می شود.

کلمپ بی متال برای انشعابات و سرویس دهی در انواع کابل های خطوط هوایی، دارای لبه های دندانه دار بوده که می تواند عایق را شکاف دهد و نیازی به لخت کردن کابل نمی باشد و همچنین جنس دندانه ها از آلومینیوم خالص با روکش قلع بوده و دارای سر برنده و پیچ های شش ضلعی سفت کن عایقی.

کلمپ بی متال
کلمپ بی متال

نکات مهم در سرویس و نگهداری کلمپ بی متال چیست؟

1) کانکتور انشعاب در کلمپ بی متال دارای یک پیچ مشترک عایق از شبکه است. که با سفت کردن آن امکان بسته شدن همزمان اتصال های اصلی و فرعی را ایجاد می کند.

2) به میزان فرو رفتگی دندانه های لبه دار کلمپ به داخل کابل ها با توجه به تاثیر گذاشتن بر روی مقدار مقاومت در محل اتصال، باید دقت شود شود.

3) تمامی کانکتورهای انشعاب دارای سرپیچ مخصوصی جهت بریده شدن خودکار پیچ تحت گشتاور مناسب هستند.

4) در صورتی که کلمپ سرپیچ برنده نداشته باشد، باید توسط ترک رنچ که به آن آچار گشتاور سنج نیز گفته می شود بسته شود.

ویژگی های کانکتور انشعاب از نظر نصب:

1) سرپیچ برنده در گشتاور نیز وجود دارد و یا در غیر این صورت میزان گشتاور کانکتور جهت سفت کردن آن مشخص شده است.

2) پیچ شش ضلعی کلمپ برای سفت کرن آن در هر شرایط بی برق بوده و امکان برقدار شدن سر پیچ کلمپ موقع سفت کردن پیچ وجود ندارد.

3) کلمپ های بی متال دارای گریس آنتی اکسیدو بوده که جهت مقاومت در برابر ذوب شدن در بین دندانه ها به کار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید