آموزش نور پردازی ساختمان

هدف از نور پردازی در ساختمان چیست؟

نور پردازی ساختمان یکی از پر کاربرد ترین و چشم گیر ترین کار هایی است که روی ساختمان اجرا  می شود.در نور پردازی بسته به سلیقه و سبک کاری برقکار ساختمان طرح های متنوعی را شامل می شود. اما گاهی ممکن است ساکنین ساختمان بخواهند به سلیقه خودشان نور پردازی خانه خودشان را در دست بگیرند یا تغییر دهند. بنابراین می خواهیم در این مطلب، به نکاتی که در مبحث آموزش نور پردازی ساختمان باید بدانید بپردازیم. چرا که این عمل نیاز به آگاهی و اطلاعاتی در مورد اصول اولیه نور پردازی، انواع طرح ها، رعایت ایمنی، انتخاب رنگ نور، انتخاب مقدار نور دهی بسته به محیط ساختمان و … دارد.

جهت مطالعه در مورد آشنایی با انواع لامپ و منابع نور کلیک کنید.

همچنین در صورت علاقه مندی به آشنایی با بهترین پروژکتور روشنایی کلیک کنید.

آموزش نور پردازی ساختمان
آموزش نور پردازی ساختمان

آموزش نور پردازی ساختمان

شاید دقت کرده باشید که هر گاه وارد یک ساختمان لوکس می شوید، قبل از هر چیز نور پردازی نمای بیرونی و درونی ساختمان چشم گیر شما باشد.بنابراین می توان گفت آموزش نحوه نور پردازی در ساختمان یکی از مهمترین مباحث آموزشی در حوزه یاد گیری آموزش برق ساختمان می باشد.در گذشته نورپردازی ساختمان ها جهت زیبا نمودن نمای ساختمان های تجاری، تفریحی، هتل ها و مراکز خرید بود، اما امروزه مشاهده می کنید که در اکثر ساختمان های مسکونی نو ساز ،آپارتمان کلان شهر ها، از نورپردازی های خیره کننده ای استفاده شده است. در ادامه به اصول نور پردازی ساختمان می پردازیم.

اصول نور پردازی ساختمان

نورپردازی یک ساختمان همانطور که گفته شد به شیوه ها و طرح های مختلفی اجرا می شود. ممکن است هدف از نورپردازی یک ساختمان فقط برجسته کردن شیار های ستون، دیوار و سقف یا مشخص کردن آن ها باشد که در این مدل هدف، کاملا ساده و بی آرایش می باشد.

آموزش نور پردازی ساختمان

انتخاب رنگ در نورپردازی ساختمان

مهمترین نکته ای که باید به آن دقت داشته باشیم انتخاب رنگی است که بسته به محیط باید داشته باشیم. به عنوان مثال در محیط سرویس بهداشتی یا حمام استفاده از هر رنگی بجز زرد خورشیدی، مهتابی و سفید، توصیه نمی شود و معمولا استفاده ندارد.انتخاب رنگ نور پردازی فقط به محیط بستگی ندارد بلکه به کاری که در آن اتاق می خواهیم انجام دهیم نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال اتاق خوابی را در نظر بگیریم که تمام مطالعات و تحقیقات شخص صاحب اتاق نیز، بخواهد در آنجا صورت گیرد. انتخاب رنگ نور مهتابی یا آبی برای ریلکس کردن شاید مناسب ترین رنگ و آرامش بخش باشد ولی برای مطالعه استفاده از این رنگ آسیب به ضعف چشم را در طولانی مدت به همراه دارد. همچنین انتخاب رنگ در نور پردازی بستگی به رنگ دکوراسیون داخل ساختمان نیز دارد. هماهنگی رنگ نور با رنگ لوازم خانگی، رنگ استفاده شده در کاغذ دیواری ها، پارکت کف اتاق، رنگ مصالح و … باید در نظر گرفته شود.

انتخاب میزان درخشندگی نور

شدت نور لامپ یا منبع نوری که انتخاب می کنیم، یکی از مهمترین نکات در مبحث آموزش نورپردازی ساختمان است. باید دقت داشته باشیم که میزان درخشندگی لامپ در محیطی که استفاده می کنیم مناسب است یا خیر. این انتخاب اگر برای سقف در نظر بگیریم بستگی به اندازه ارتفاع اتاق دارد. اگر ارتفاع کم است نباید از شدت نور بالایی استفاده نماییم. همچنین اگر برای دیوار یا ستون در نظر میگیریم، باید طول و عرض اتاق را ملاک انتخاب میزان درخشندگی قرار می دهیم.

آموزش نور پردازی ساختمان

استفاده از نور مخفی

یکی از جذاب ترین ایده ها و طرح هایی که میتوان در نور پردازی ساختمان بکار برد، استفاده از نور مخفی می باشد. ما در مطلب آموزشی نور مخفی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ مفصل در مورد این موضوع صحبت کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید.

نور مخفی همانطور که از نامش پیداست منبع نور اصلی به صورت پنهان در شیار یا سقف کاذب یا دیگر نقاط ساختمان قرار می گیرد و فقط سایه نوری که از خود منتشر می کند، قابل مشاهده است. همین ایده به زیبایی نمای ساختمان کمک بزرگی می کند.  میتوان در یک ساختمان لوکس مشاهده کرد که چه در محیط خارجی ساختمان و چه در محیط داخل آن از نور مخفی به بهترین شکل استفاده شده است.

آموزش نور پردازی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید