نور مخفی چیست؟

نور مخفی چیست؟ و در کجا کاربرد دارد؟

در مبحث نور پردازی جهت زیبایی در نور افکنی و نمایش بهتر از روش نور مخفی استفاده می شود. در این مطلب به طور کامل می پردازیم به این موضوع که ابتدا نور مخفی چیست؟ و در کجا کاربرد دارد؟ نور مخفی به شاخه ها یا ریسه های LED گفته می شود که درون شیار های سقف یا دیوار قرار می گیرند. بازتاب نور ریسه LED نور مخفی بر روی دیوار و سقف باعث جذابیت در نورپردازی می شود.

نور مخفی در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارد. و قیمت آن ها با توجه به متراژ مورد نظر و رنگ آن متنوع است. از این جهت به ریسه های led نور مخفی گفته می شود. که فقط بازتاب نور این ریسه ها روی سقف و ستون یا دیوار مشاهده می شود. ولی منشا اصلی نور پنهان است و قابل مشاهده نیست. در واقع سایه نورانی که بر روی سطوح مورد نظر پراکنده می شود، جذابیت خاص نور مخفی را نمایان می کند.

جهت مطالعه بیشتر در صورت علاقه مندی به مباحث آموزش نور پردازی ساختمان کلیک کنید.

اگر علاقه مند به مباحث برق ساختمان و آشنایی با تجهیزات برقی آن می باشید، پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه آموزش برق ساختمان درجه 2 مراجعه کرده و سر فصل های تجهیزات این موضوع را به صورت رایگان مطالعه نمایید.

همچنین اگر به مباحث برق صنعتی درجه 2  و آموزش PLC علاقه مند هستید. روی مطلب مورد نظر کلیک کرده و از مقالات، ویدیو ها و فایل های آموزشی که برای شما همراهان عزیز برق آرک فراهم شده است، استفاده نمایید.

انواع روش نور مخفی در ساختمان

نوعی از نورمخفی ها همانطور که گفته شد با استفاده از ریسه های نور مخفی LED نصب و راه اندازی می شود. نوعی دیگر از روش های آن استفاده و بکارگیری از ریسه های نور مخفی SMD می باشد. نوع سوم و قدیمی تر آن ها استفاده از لامپ های شلنگی می باشدکه در ادامه مطلب تفاوت این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد نور مخفی چیست؟

نور مخفی ها اغلب در مکان های خاص از ساختمان که دارای شیار یا طرح های معماری می باشند قرار می گیرند مثل شیار های حلقوی روی سقف دور لوستر، کناف ها، ستون های دارای شیار، سقف کاذب، گچ بری های روی دیوار.

طراحی زیبا دکوراسیون با نور مخفی

در ادامه مباحث نور مخفی چیست؟ و چه کاربردی دارد باید بدانیم یکی از مهم ترین دلایل زیبا بودن دکورایسون یک ساختمان نور پردازی مناسب و با کیفیت آن ساختمان است. تصور کنید وارد خانه مسکونی می شوید که تمام لوازم خانه و آشپزخانه خود را به بهترین نحو جایگذاری کرده است. حال اگر نور پردازی مناسبی نداشته باشد، این لوازم چگونه دیده میشوند؟  اگر رنگ نور پردازی خود را متناسب با رنگ کاغذ دیواری و لوازم خانگی (مبلمان، فرش و ..) انتخاب نکرده باشد، چه مقدار از درصد زیبایی آن منزل کاسته می شود؟

فقط با یک نورپردازی مناسب می توان به تمام ایرادات پایان داد. از آن گذشته بطور باور نکردنی دیده شده است که لوازم خانگی و کاغذ دیواری یک خانه بسیار معمولی، ارزان و ساده طرح بوده ولی با یک نور پردازی مناسب، به زیبا ترین حالت میتوان آن خانه را مشاهده کرد. نتیجه این بخش از مطلب این است که نور پردازی و پروژکتور نوری یکی از مهم ترین نقش های زیبا سازی و مکمل یک دکوراسیون فوق العاده برای هر ساختمان است. چه مسکونی باشد چه تجاری یا مغازه تفاوتی ندارد بهتر است برای دکوراسیون بهتر، از نور پردازی مناسب مخصوصا به روش نور مخفی استفاده نماییم. 

نور مخفی چیست؟

مکان های مناسب نور مخفی 

نور مخفی آشپزخانه 

نور مخفی در بعضی از مکان های آشپزخانه می تواند بسیار موثر در زیبا سازی آن باشد. به عنوان مثال از ریسه های LED یا SMD روی قسمت بالای کابینت های دیواری، زیر کابینت ها، بالای کانتر و میز اپن میتوان استفاده کرد. البته بهتر است بدانید استفاده از نور مخفی در آشپزخانه هایی که محیط کوچک تری دارند و سقف آن ها کوتاه تر است مناسب است.

نور مخفی چیست؟
نور مخفی چیست؟

نور مخفی سقف

امروزه به دلیل استفاده زیاد از سقف کاذب و سقف کناف، استفاده از نور مخفی در این گونه سقف ها بسیار رواج پیدا کرده است.رنگ یا طرح و مدل نور مخفی بستگی به ابعاد اتاق و ارتفاغ آن دارد. به عنوان مثال برای اتاق های کوچک تر از لامپ های کوچک جهت نور مخفی استفاده می شود. یا از چراغ سقفی نیز استفاده می شود  و در اتاق های با ارتفاع سقف بیشتر و ابعاد بزرگتر از لامپ هایی با توان و نوردهی بیشتر استفاده می شود.

نور مخفی چیست؟

نور مخفی سرویس بهداشتی

استفاده از ریسه های LED نور مخفی یا SMD در پشت آیینه سرویس بهداشتی اگر رنگ متناسب با دیوار سرویس انتخاب شود، می تواند در زیبا سازی نور پردازی سرویس بهداشتی بسیار موثر باشد.

نور مخفی چیست؟
نور مخفی چیست؟

تفاوت ریسه های SMD و LED نور مخفی چیست؟

خصوصیات ریسه SMD نور مخفی چگونه است؟

میزان نور دهی شفاف و درخشندگی بالای این نوع از ریسه های نور مخفی اصلی ترین خصوصیت می باشد. ریسه SMD نور مخفی در مقابل رطوبت و گرد و غبار نسبت به سایر ریسه ها مقاوم تر است. این نوع ریسه ها اغلب در مکان هایی مانند ویترین مغازه ها، فروشگاه ها، باغچه ها، سقف کاذب، سینما و نمایشگاه ها که قدرت تورپردازی و درخشندگی بالایی نیاز است، استفاده می شود.

ریسه های نور مخفی SMD را می توان هر یک متر جدا نموده و در مکان های مختلف استفاده کرد. این نوع ریسه ها دارای رنگ بندی متنوعی می باشند که برای مثال شامل رنگ های قرمز، آبی، آفتابی، مهتابی و … می باشند. همچنین در بازار نمونه ای از ریسه SMD نور مخفی مدل چند رنگ وجود دارد که با استفاده از ریموت کنترل می توان رنگ بندی آن ها را با توجه به تایم مورد نظر تنظیم نمود. در این مدل از ریسه ها حالت چشمک زن نیز وجود دارد.

نور مخفی چیست؟
نور مخفی چیست؟

خصوصیات ریسه LED نور مخفی چگونه است؟

ریسه LED نور مخفی با توجه به کیفیت رنگ مناسب و قیمت مناسبی که دارد در بسیاری از مکان هایی همچون ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی در نقاط مختلف استفاده می شود. انعطاف پذیری این نوع ریسه نور مخفی باعث جذابیت مشتریان خود شده است که این امکان را فراهم می سازد که در هر حالتی از نقاط مورد نظر بتوان نوار LED نور مخفی را چسباند و روشن نمود.در قسمت پشتی این ریسه ها نوار چسبی وجود دارد که باعث چسبندگی بالا به سطح دارای خمیدگی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید