معرفی انواع لامپ

لامپ چیست؟

لامپ وسیله ای است که در قبال انرژی الکتریکی که از منبع دریافت می کند، انرژی نورانی منتشر می کند. با رشد سطح تکنولوژی در سراسر جهان امروزه شاهد تعداد تنوع بسیاری از لامپ ها می باشیم. انواع لامپ ها از نظر طراحی، مقدار برق مصرفی، رنگ نور، مقدار نوردهی بر حسب لومن، طریقه نصب و بسیاری موارد دیگر دارای تنوع زیادی در بازار می باشند. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع لامپ و ویژگی های آن ها بپردازیم.

اگر به عنوان یک برق کار یا هنرجوی برق این مطلب را می خوانید دقت داشته باشید که مبانی اصول اولیه در زمینه نورپردازی شناخت و آشنایی با انواع لامپ می باشد. در مطالب گذشته در این دسته موضوع اینکه نور مخفی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ انواع ریسه های LED و چراغ سقفی هایی که در نور مخفی استفاده می شوند را توضیح داده ایم. در ادامه این مطلب قصد داریم خصوصیات انواع چراغ ها و لامپ های موجود در بازار همچنین پر کاربرد ترین آن ها را از نظر کیفیت، قیمت و عملکرد بررسی نماییم.

جهت مطالعه در زمینه آشنایی با اصول اولیه نور پردازی ساختمان کلیک کنید.

معرفی انواع لامپ

همانطور که گفته شد لامپ ها از نظر طرح و مدل و رنگ بندی و … دارای تنوع زیادی می باشند که ما در این مطلب به بررسی پر کاربرد ترین و جدید ترین نوع آن ها می پردازیم. شاید برای شما پیش آماده باشد وقتی ساکن خانه جدیدی می شوید، حس می کنید چراغ و لامپ هایی که در آن خانه استفاده شده است مناسب آن اتاق نیست و باید تعویض گردد. حال بیاییم به این نکته بپردازیم که آیا مهم است که از چه لامپی در چه مکانی استفاده می کنیم؟ قطعا مهم است.

شما نمی توانید چراغی که در سرویس بهداشتی و حمام استفاده شده است را در پذیرایی استفاده نمایید. پس صحت این موضوع تایید شده است که برای هر مکانی یک لامپ طراحی شده است که مناسب برای روشنایی آن محیط است. همچنین چراغ ها و لامپ هایی که در ساختمان های مسکونی استفاده شده است. قطعا تفاوتی با چراغ های معابر و خیابان ها دارد. یک پروژکتور با توان بالا می تواند برای یک ورزشگاه مناسب باشد ولی همان مدل پروژکتور برای یک مرکز خرید مناسب نخواهد بود. در ادامه این مطلب به این نکات نیز خواهیم پرداخت چه از چه نوع لامپی در کجا استفاده نماییم.

معرفی انواع لامپ رشته ای

لامپ های رشته ای از قدیمی ترین نوع لامپ ها بوده که امروزه به دلایلی طرفداران خود را از دست داده است ومعمولا مورد مصرف قرار نمی گیرند زیرا انرژی الکتریکی بالایی مصرف می کنند و مقرون به صرفه نیست و همچنین طول عمر پایینی دارند(حداکثر 1000 ساعت). به دلیل پر مصرف بودن لامپ رشته ای بر اساس قوانین و سیاست های جهانی امروزه تولیدات این نوع لامپ ها متوقف شده است و همانطور که گفته شد زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرند مگر در مکان هایی مثل سرویس بهداشتی یا کمد های دیواری که چراغ معمولا خاموش است.

جهت مطالعه بیشتر در مورد لامپ های رشته ای و بررسی انواع آن می توانید با ارجاع به صفحه انواع لامپ رشته ای این مطلب را مطالعه فرمایید.

لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن ورژن بهبود یافته و پیشرفته تر لامپ های رشته ای هستند که امروزه بسیار پر کاربرد در نور پردازی های تزیینی مورد استفاده قرار می گیرند. در لامپ هالوژن رشته تنگستن در یک قالب شفاف و فشرده پیچیده شده است که درون این لامپ ها قرار می گیرند. همچنین از گاز هالوژن درون این لامپ ها جهت پر نمودن خلا استفاده شده است که باعث طولانی تر بودن اینگونه لامپ ها می شود.

مزایای لامپ هالوژن

  1. مصرف کمتر انرژی الکتریکی
  2. طول عمر حداقل یک سال
  3. سایر کوچک
  4. طرح های متنوع و قابل نصب به صورت توکار
  5. زیبایی در طراحی و رنگ بندی متنوع
  6. مناسب جهت نورپردازی ویترینی(جلوه تزینی)

معایب لامپ هالوژن

  1. قیمت بالاتر نسبت به لامپ رشته ای
  2. گرم شدن بیش از حد

آشنایی با لامپ LED 

در ادامه مبحث معرفی انواع لامپ بهتر است بدانیم، این لامپ ها از دیود های ساطع کننده نور تشکیل شده است. این دسته از لامپ ها کاربرد زیادی در محیط های مختلف دارند و دارای طرح های گوناگون از جمله لامپ ال ای دی اشکی، حبابی و … می باشند. از دیگر خصوصیت لامپ ال ای دی می توان به مصرف کم و نور دهی بالای این نوع لامپ اشاره نمود. سرپیچ های لامپ LED به چند دسته سرپیچی، فلامینتی و شمعی تقسیم می شوند که هر کدام بسته به محل نصب لامپ ویژگی های خود را دارند. از این نوع لامپ می توان در مراکز تجاری، تفریحی، مسکونی و اداری استفاده نمود. نور دهی مناسب و کیفیت لامپ های LED محبوبیت زیادی در بین مشتریان ایجاد نموده است.

مزایای لامپ LED 

  1. مقرون به صرفه بودن به دلیل کم مصرف بودن لامپ
  2. طول عمر بالا
  3. بازده نوری زیاد
  4. مقاوم در برابر قطع و وصل مجدد
  5. عدم افت نور نسبت به طول زمان
  6. عدم انتشار تششعات نوری و مادون قرمز و فرابنفش

لامپ فلورسنت

این گونه لامپ ها جایزگین برتر لامپ های رشته ای در محل هایی مثل مراکز تجازی، اداره جات، مسکونی می باشند. لامپ ها بسته به نوع آن ها توان مصرف متفاوتی باهم دارند. در این بخش قصد داریم به نوعی از لامپ های کم مصرف و پر کاربرد به نام لامپ های فلورسنت بپردازیم و بیان کنیم مفهوم واژه لامپ فلورسنت چیست؟  این لامپ (مهتابی) نوعی لامپ کم مصرف با ساختار بخار جیوه و تخلیه آن با گاز کم فشار می باشد در ادامه همین مطلب به توضیحات بیشتری در این زمینه خواهیم پرداخت.

مزایای لامپ فلورسنت

  1. ارزان بودن لامپ فلورسنت: دارای قیمت ارزانتر نسبت به سایر لامپ ها و LED ها می باشند.
  2. طولانی بودن عمر آن ها: یکی از با دوام ترین لامپ های موجود در بازار می باشند.
  3. کاربرد زیاد در محیط : استفاده زیاد این لامپ ها در محیط های اداری مسکونی تجاری و صنعتی جهت روشنایی مناسب
  4. روشنایی مناسب: مقدار لوکس(واحد روشنایی) مناسب نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی
  5. تعمیر و سربندی آسان لامپ مهتابی: تعمیر و تعویض آسان قطعات داخلی این لامپ ها مانند ترانس و همچنین سر بندی وایرینگ آن ها

معرفی لامپ SMD

ساختار لامپ های SMD مانند لامپ ها ال ای دی می باشند با این تفاوت که دیود ساطع کننده نور در این لامپ ها روی یک برد لحیم شده است و از نظر سایز از لامپ های LED کوچکتر می باشند از مزایای لامپ های اس ام دی می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  1. کم مصرف و مقرون به صرفه
  2. ولتاژ پایین
  3. عدم تولید گرمای زیاد
  4. دارای طیف نوری گسترده به دلیل وجود دیود های زیاد
  5. طول عمر بسیار بالا

دیدگاهتان را بنویسید