معرفی انواع تابلو برق صنعتی

معرفی انواع تابلو برق صنعتی 

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع تابلو برق صنعتی بپردازیم و مدل های آنها را مورد بررسی قرار دهیم. تابلو برق صنعتی محفظه ای جهت نصب تجهیزات برقی در آن بوده و جنس بدنه آن می تواند فلزی یا غیرفلزی باشد. درون تابلو برق تجهیزات مختلفی وجود داشته که این تجهیزات نسبت به کاربرد و طراحی تابلو متفاوت هستند. و به منظور نوع کاربرد تابلو برق درون آن نصب شده و راه اندازی می شوند.

تابلو برق ها به منظور جلوگیری از بروز خطاها و حوادث احتمالی به صورت یک فضای بسته دارای درب مخصوص به خود هستند و فقط زمانی درب آنها باز می شود که بخواهد تعمیراتی در آنها صورت گیرد. این تابلوها از نظر سطح ولتاژ به سه نوع فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می شوند و همچنین از نظر نوع کاربرد و محل نصب متفاوت هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

جهت مطالعه و آشنایی با تجهیزات برق صنعتی کلیک کنید.

آشنایی با انواع تابلو برق صنعتی

تابلوهای Metal Enclosed : این نوع از تابلو برق صنعتی متشکل از  محفظه‌های دربسته ‌فلزی هستند که تجهیزات الکتریکی در آنها نصب شده اند. این تجهیزات عبارت‌اند از: ترانس‌های جریان و ولتاژ، کلیدها، شینه ها، لوازم اندازه‌ گیری و … هستند که همه آنها درون این تابلو برق قرار دارند.

البته تابلوبرق  Metal Enclosed در دو نوع متفاوت وجود دارد که یکی از آنها تابلوهای  Metal Cladمی باشد، دراین نوع تابلو برق محفظه ها در فضای داخلی آنها به صورت جدا از هم قرار داشته و به این صوت طراحی شده اند. دلیل جداسازی محفظه‌ها در این تابلو این است که اگر خطایی در یکی از محفظه‌ها ایجاد شود، به محفظه های دیگر منتقل نشود و در همان محفظه باقی بماند و این یک مزیت برای این تابلوها به حساب آمده و برای تابلو اهمیت زیادی دارد.

چرا که از طریق این مزیت در صورت بروز حادثه از اکثر محفظه های تابلو محافظت می شود. این محفظه ها شامل چهار قسمت بوده و این چهار قسمت برای محفظه باسبار، محفظه کلید، محفظه سرکابل و محفظه کنترل تقسیم شده است. تابلوی دیگر تابلوی  Compartment Type است. که در این نوع از تابلو برق محفظه داخلی آن به قسمت‌های مختلفی تقسیم نشده و به صورت یک دست می باشد که برخلاف تابلوهای  Metal Cladهستند.

انواع تابلو برق صنعتی
انواع تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق بر اساس محل نصب

تابلو برق صنعتی از نظر محل نصب در انواع مختلفی وجود دارند که شامل:

1) تابلوهای داخلی: برای فضاهای بسته و در مکان هایی مانند سوله ها و کارخانجات و چنین مواردی استفاده می شوند.

2) تابلوهای فضای باز: که در فضای بیرونی و درمحیط های باز نصب می شوند که یک نوع از آنها تابلو بارانی نام دارد و در معابر و کوچه ها قابل مشاهده هستند.

انواع تابلو برق صنعتی
انواع تابلو برق صنعتی

3) تابلوهای ایستاده: همانطور که از نام آنها مشخص است در محل به صورت ایستاده نصب می شوند. و کاربرد چند منظوره ای داشته و در داخل آن قابیلت نصب تجهیزات الکتریکی زیادی از جمله تجهیزات کنترل و قدرت وجود دارد.

4) تابلوهای دیواری: این تابلو برق ها روی دیوار قابل نصب بوده که خود آنها در دوسته مختلف شامل تابلو برق دیواری نوع توکار و روکار قرار دارند.

5) تابلوهای راک: این نوع از تابلو برق‌ها به صورت حالت قفسه ای ساخته شده اند. و دارای محفظه‌های مختلف با کاربردهای مختلف برای نصب تجهیزات هستند.

6) تابلوهای Swing: این نوع مانند تابلو برق راک است ولی با یک تفاوت که درب آن متحرک می باشد. و متحرک بودن آن این امکان را برای پرسنل فراهم می‌کند. که پشت تابلو کاملا در دیدرس باشد. همچنین امکان دسترسی کامل را به تجهیزات داخل تابلو فراهم می کند، جنس درب آن شیشه ای است. و نسبت به سایر تابلوها از قیمت بیشتری برخوردار است.

7) تابلوهای کشویی: طرح ساخت این تابلو برق که به صورت کشویی می باشد به منظور محافظت از موتور الکتریکی است. و در مقایسه با دیگر تابلوها قیمت بیشتری دارد.

8) تابلوهای مرکز قدرت: این تابلو برق‌ها به طور کلی یک تابلو توضیع محسوب شده و جهت تغذیه تابلو برق MCC به کار برده می‌شوند که دارای کلیدهای هوایی بوده و می‌تواند چند تابلو  MCC  را تغذیه کنند.

9) تابلو های توزیع برق صنعتی: این نوع تابلوها معمولاً در مکان‌های عمومی مانند کارخانجات، بیمارستان‌ها، فرودگاه ها و در چنین مواردی استفاده می‌شوند. همچنین این تابلوها در انواع مختلفی نظیر ایستاده، دیواری و بارانی ساخته می شود. و کاربرد اصلی آنها این است که به عنوان یک منبع تغذیه با حفاظت بالا در صنعت مورد استفاده قرار گیرند.

10) تابلوهای اصلاح ضریب قدرت: این نوع تابلوهای صنعتی که به نام تابلو های بانک خازنی معروف هستند به منظور افزایش راندمان سیستم و کاهش تلفات آن و کاهش توان رآکتور در سیستم به کار برده می شوند. همچنین استفاده از این تابلوها به کاهش میزان مصرف برق نیز کمک زیادی می کند.

معرفی انواع تابلو برق صنعتی بر اساس ولتاژ

تابلو برق صنعتی بر اساس ولتاژ در سه نوع متفاوت وجود دارند که شامل تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی می شوند.

تابلو برق فشار ضعیف: ولتاژ موجود در این تابلو نسبت به متوسط و قوی خیلی کمتر است. و در واقع از 1000 ولت کمتر می باشد همچنین تجهیزاتی که در  تابلو برق فشار ضعیف وجود دارد شامل تجهیزات قطع و وصل فشار ضعیف و  تجهیزات اندازه گیری، کنترلی، تنظیم کننده، حفاظتی و موارد دیگر است. البته این تابلو در دو نوع ایستاده ثابت و ایستاده کشویی تولید می شود.

تابلو برق فشار متوسط: تابلو برق‌های فشار متوسط دارای ولتاژی بین 1000 تا 36000 ولت است. و شامل تجهزاتی اعم از کنتاکتور فشار متوسط، باسبار، کلید، رله، تجهیزات اندازه‌ گیری و کنترلی می باشند. تابلو برق فشار متوسط هم مانند فشار ضعیف در دو نوع ایستاده ثابت و کشویی تولید می شود.

تابلو برق فشار قوی: تابلو برق فشار قوی که ولتاژ آنها بسیار زیاد بوده و بین 36000 تا 40000 ولت است دارای تجهیزاتی هستند که حتماً باید با کیفیت و استادارد باشند تا در صورت بروز خطاها و حوادث احتمالی، خیلی سریع و ایمن از آنها جلوگیری شود. همچنین به منظور خنک کردن و کاهش دما در این تابلوها از گاز SF6 استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید