نحوه عملکرد بوبین کنتاکتور چیست؟

نحوه عملکرد بوبین کنتاکتور چیست؟

بوبین کنتاکتور که نام دیگر آن سلف می باشد، می توان گفت ساده ترین اجزای تجهیزات الکتریکی در صنعت برق می باشد. البته بوبین جزء مهم ترین قطعات کنتاکتور بوده و نحوه عملکرد کلی کنتاکتور و صحت کار آن بسته به بوبین می باشد. و تا حد زیادی می تواند کیفیت کار کنتاکتور را تعیین کند. اجزای بوبین شامل دو قسمت کلی می شود. که یکی از آنها هسته و دیگری هادی بوبین می باشد. به طوری که هادی بوبین کنتاکتور که بیشتر از سیم مسی ساخته می شود به دور هسته پیچیده می شود. و می تواند به صورت دایره ای ( استوانه ای) یا مربعی به دور هسته قرار گیرد. در کل قسمت هادی، سیم مسی بسیار طولانی است که به طور منظم به دور هسته پیچیده شده است. که قسمتی مهم از یک بوبین را تشکیل می دهد.

کنتاکتور در دسته کلید های قدرت قرار داشته و یکی از پرکاربردترین آنها می باشد. کاربرد کنتاکتور به این صورت است که جریان های بسیار بالا را در تمامی مدارات قدرت، مدارات توزیع و فوق توزیع، قطع و وصل می کند. همچنین مزیتی که در استفاده از کنتاکتور وجود دارد این است که دارای طول عمری بالا است. و کلید زنی با سرعت زیادی انجام می شود و از طریق یک جریان کوچک، می تواند در مدارهای قدرت جریان بزرگتری را کنترل کند. کنتاکتور دارای اجزای مختلفی نظیر بوبین، رله حرارتی، تیغه های فرمان و قدرت، هسته و قطعات دیگر نیز می باشد. و هر کدام از آنها در کنتاکتور نقش مهمی را ایفا می کنند که آسیب دیدن هر یک موجب اختلال شدید در عملکرد کنتاکتور می شود.

جهت مطالعه در زمینه آشنایی با کنتاکتور و اجزاء آن بعلاوه آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور کلیک کنید. همچنین در صورت تمایل به آشنایی با سایر تجهیزات برق صنعتی و انواع آن کلیک کنید.

عملکرد بوبین کنتاکتور
عملکرد بوبین کنتاکتور

نحوه عملکرد بوبین کنتاکتور

بوبین کنتاکتور در واقع از دو هسته به شکل های E و  U که یکی هسته ثابت و یکی متحرک می باشد و همچنین یک سیم پیچ درهسته ثابت آهنی که در کنار هم تشکیل یک میدان مغناطیسی را می دهند. با برق دار شدن این سیم پیچ نیروی الکترومغناطیس ایجاد شده در سیم پیچ باعث حرکت هسته متحرک توسط یک فنر و در نهایت باعث اتصال کنتاکت های کنتاکتور به تیغه های ثابت (باز به بسته) می شوند.همچنین باید توجه داشته باشیم در کنتاکتور های نوع AC از یک حلقه اتصال کوتاه یا حلقه فراژه استفاده شده است.

حلقه اتصال کوتاه جهت جلوگیری از ارتعاش و لرزش کنتاکتور در اثر تحریک بوبین استفاده می شود.. با توجه به سیم پیچ حامل جریان در بوبین، می توان بیان کرد که این سیم پیچ دارای دو قطب N و S می باشد که می توان با تغییر جهت جریان، قطب های سیم پیچ را عوض نمود. با تغییر شدت جریان در این سیم پیچ مقدار شدت میدان مغناطیسی نیز تغییر می کند.

عملکرد بوبین کنتاکتور
عملکرد بوبین کنتاکتور

انواع بوبین کنتاکتور

 

انواع بوبین کنتاکتور را با توجه به فرکانس متناسب با کاربرد کنتاکتور دسته بندی می کنند.

بوبین کنتاکتور جریان مستقیم یا DC یا الکترومغناطیس ها با یک جریان مستقیم ثابت که در سیم پیچ های خود کار می کنند.

فرکانس های صوتی یا بوبین کنتاکتورهای  AF، سلف یا ترانسفورماتور با جریان متناوب در محدوده فرکانس صوتی، که کمتر از 20 کیلوهرتز کار می کنند.

فرکانس های رادیویی یا سیم کشی های رادیویی، سلف یا ترانسفورماتور با جریان متناوب در محدوده فرکانس رادیویی، بالاتر از 20 کیلوهرتز کار می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید