پرچ یا چوب استیک چیست؟

پرچ یا چوب استیک چیست؟

پرچ یا چوب استیک چیست؟ چوب پرچ که به آن چوب استیک (هات استیک) هم گفته می شود یک نوع ابزاری است. که افراد برقکار می توانند با استفاده از آن در نزدیکی یک خط برق فشار قوی کار خود را انجام دهند. تا در هنگام انجام کار در برابر شوک الکتریکی محافظت شوند. این وسیله حفاظتی همچنین برای ایمنی  تکنسین های برق زمانی که وضعیت برق یک خط مشخص نیست مورد استفاده قرار می گیرد، که متشکل از یک بدنه بلند چند متری با جنس فایبرگلاس که عایق بسیار خوبی در برابر الکتریسیته است و سَری قابل تعویض برای روش های کاری می باشد که برقکاران می توانند در صورت نیاز این وسیله را به نوع داخلی و خارجی تعویض کنند.

کاربرد این وسیله در خط برق کابل ها، تلوزیون و شرکت های تلفنی می باشد که پرسنل این مکان ها می توانند برای راحتی و ایمنی کار خود از این وسیله استفاده کنند.

جهت علاقه مندی به مفاهیم و آموزش های مهندسی برق قدرت، می توانید با ارجاع به صفحه مهندسی برق قدرت، تمامی سر فصل های این مبحث را به صورت رایگان مطالعه فرمایید.

همچنین اگر علاقه مند در زمینه نور پردازی ساختمان می باشید، در سری جدید مطالب در دسته آموزش برق ساختمان درجه 1 ، ما برای شما هنرجویان مطلب آموزش نور پردازی ساختمان را در نظر گرفته ایم که امیدواریم مفید واقع شده و از این آموزش استفاده نمایید.

پرچ یا چوب استیک چیست؟
پرچ یا چوب استیک چیست؟

کاربرد پرچ یا چوب استیک

در مواقعی که افراد برقکار نیاز است تا تنظیمات تجهیزات روی خط را تعمیر کنند. و یا در مواردی که دسترسی به کابل ها غیر ممکن است. می توانند با استفاده از چوب پرچ بدونه اینکه خطر برق گرفتگی آنها را تهدید کند عملیات خود را انجام دهند.

برخی از این وسیله های حفاظتی دارای یک بدنه تلسکوپی هستند. که به افراد برقکار این امکان را می دهند. تا طول میله یا بدنه پرچ را بتوانند متناسب با نیاز خود، تغییر دهند. به صورتی که در موارد نزدیک طول آن را به کمترین مقدار خود برسانند. و در مواردی که دسترسی به تجهیزات و کابل ها دشوار است طول آن را افزایش دهند.

پرچ یا چوب استیک چیست؟

مزایا پرچ

در ادامه مباحث پرچ یا چوب استیک چیست؟ باید بدانیم، در شرایط بحرانی و خطرناک مانند سقوط اجسام روی کابل ها و یا تصادفاتی که منجر به آسیب رسیدن به تیرهای برق می شود. تکنیسن ها نمی توانند وضعیت خط را مشخص کنند. و برای ایجاد ایمنی کامل آنها به صورت دستی یک خط را بی برق می کند. یا وضعیت خط را گزارش می دهند، چوب استیک در این موارد بسیار کاربردی است. چرا که تکنسین ها می توانند با استفاده از آنها به خط برق آسیب دیده نزدیک شوند. و یا اینکه با استفاده از دستگاه های تشخیص ولتاژ یا تفنگ پرتاب مشخص کنند .که خط آسیب دیده دارای خطر برق گرفتگی می باشد یا اینکه می توانند با ایمنی کامل عملیات خود را انجام دهند.

البته در نگهداری چوب استیک باید دقت زیادی داشت. و آنها را از بریدگی و شکستگی محافظت نمود مهم تر از آن برقکاران قبل از شروع کار خود با چوب استیک همیشه آن را بررسی کنید. و دقت دارند که عایق فایبرگلاس آن دچار آسیب دیدگی نباشد. در غیر این صورت امکان برقرار شدن جریان هنگام کار در چوب استیک وجود دارد.

ساختار پرچ

دیدگاهتان را بنویسید