آموزش انواع رله

آموزش انواع رله و کاربرد آنها

در این مطلب قصد داریم آموزش انواع رله را پیش برده و کاربرد هر یک را بررسی نماییم. در واقع رله یک نوع قطعه الکترومکانیکی است که در مدارهای الکتریکی به عنوان یک کلید ساده عمل می کند و این یکی از ساده ترین کاربردهای آن است. اما تفاوتی که رله با یک کلید معمولی دارد این است که در رله عمل باز و بسته شدن تیغه ها توسط جریان الکتریکی صورت می گیرد و اینکه رله ها قابلیت کنترل از راه دور را داشته و در واقع نوعی کلید هوشمند محسوب می شوند، به عنوان مثال یکی از کاربردهای رله این است که می توان با استفاده از نوع زمانی آنها که همان تایمرها می باشند، یک سیستم را زمان بندی کرد و به صورت اتومات در یک زمان مشخصی سیستم را به طور کامل متوقف نمود.

در آموزش انواع رله باید بدانید که رله قطعه ای بسیار کاربردی به شمار می رود چرا که از این قطعه در مواردی مانند، چراغ های راهنمایی، انواع دزدگیرها، پمپ های آب که برای مصارف آپارتمانی و ساختمانی صورت می گیرند، تجهیزات حفاظتی، برق خودروها و سیستم استارت آنها ، چراغ های چشمک زن تبلیغاتی، انواع یخچال ها، ماشین های لباسشویی و بسیاری از موارد دیگری که رله ها در آنها کاربرد زیادی دارند.

جهت معرفی و آشنایی با سایر تجهیزات برق صنعتی می توانید با ارجاع به صفحه آشنایی با تجهیزات برق صنعتی سر فصل ها و مطالب این دسته را به صورت رایگان مطالعه فرمایید.

تفاوت رله و کنتاکتور

در آموزش انواع رله جدا از اینکه رله و کنتاکتور هردو یک قطعه با کاربردهای شبیه به هم هستند ولی با این حال تفاوت های بسیاری دارند که در ادامه به آنها اشاره میشود.

 1) رله به صورت تک فاز است اما کنتاکتورهم به صورت 3 فاز است و هم تک فاز.

 2) قابلیت ارتقاء تیغه های کنتاکتور

 3) طول عمر رله نسبت به کنتاکتور بسیار بیشتر است.

 4) در هنگام کار صدای رله خیلی کمتر از صدای کنتاکتور است.

 5) ابعاد کنتاکتور بسیار بیشتر از رله می باشد.

 6) نویزپذیری رله نسبت به کنتاکتور بسیار کمتر است.

7) قابلیت اتصال تایمر و دیگر لوازم جانبی فقط به کنتاکتور.

ویژگی رله ها

در ادامه آموزش انواع رله له ویژگی آنها می پردازیم:

1- از بین بردن جرقه های ناشی از قطع و وصل در ولتاژهای بالا و مناسب برای مکان های امکان وجود آتش سوزی.

2- سرعت بسیار زیاد در قطع و وصل کردن مدارات که می توانند حداکثر 80 بار در یک ثانیه عمل قطع و وصل را انجام دهند.

3- عایق بندی مناسب بین قطعات در مدارات الکتریکی.

4- داشتن عمر مفید زیاد.

5- نداشتن صدای اضافی ناشی از قطع و وصل و همچنین جلوگیری از ایجاد جرقه هنگام قطع و وصل.

انواع رله

رله ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

رله حرارتی

در ادامه مباحث آموزش انواع رله، رله حرارتی یا بی متال دارای دو فلز غیر هم جنس است. که نسبت به یکدیگر دارای ضرایب انبساطی طولی مختلف هستند. این دو فلز در کنار هم به صورت به هم چسبیده هستند. که یکی از آنها از جنس آهن و دیگری برنج می باشد. و در اطراف آنها یک رشته سیم به دور آنها پیچیده شده است که حامل جریان الکتریکی می باشد.

نحوه عملکرد بی متال به این صورت است که در مواقعی که جریان در سیم پیچ بالا می رود، به ندرت گرما تولید شده و باعث ایجاد حرارت در فلزهای به هم چسبیده می شود، در این صورت آنها در حالت خمیده قرار گرفته و اتصال را قطع می کنند تا برای موتور الکتریکی یا هر مصرف کننده ای که در مدار قرار دارد دچار آسیب دیدگی ناشی از ایجاد اضافه بار نشوند.

آموزش انواع رله
آموزش انواع رله

رله مغناطیسی

در مبحث آموزش انواع رله، رله مغناطیسی که نام دیگر آن همان فیوز می باشد. از مدار و تجهیزات آنن در برابر اتصال کوتاه محفاظت به عمل می آورد. نحوه کار رله مغناطیسی به این صورت است که اگر جریان مدار به طور آنی بالا رود. یا همان اتصال کوتاه رخ دهد، میدان الکترومغناطیسی بسیار زیادی در سیم پیچ های رله  ایجاد شده و این میدان الکترومغناطیسی به قدری قدرت دارد که موجب جذب اهرم رله به سمت خود شده و تیغه باز می شود. در نهایت اتصال را از مسیر جریان قطع می کند.

پس از برطرف شدن مشکل و رفع اتصال کوتاه مجدد اهرم می تواند به حالت اولیه برگردد و اتصال برقرار شود.

آموزش انواع رله
آموزش انواع رله

دیدگاهتان را بنویسید