معرفی انواع سنسور

معرفی انواع سنسور

قبل از شروع مباحث معرفی انواع سنسور باید بدانیم، در گذشته صنعت برق به طور کلی توسط اشخاص اپراتور کنترل می شد. به عنوان مثال شمارش قطعه های تولید شده ، کنترل تعیین سطح مخازن ، کنترل تشخیص رنگ محصولات و بسیاری از کار ها فقط توسط نیروی انسانی کنترل و ثبت می شد. اما با انقلابی جدید در صنعت برق و اتوماسیون صنعتی ایده جدیدی به نام سنسور ها به سرعت در صنعت جایگذار اپراتور ها شدند. که از مزایای سنسور ها میتوانیم از سرعت ، دقت ، کاهش هزینه ، کاهش اشتباهات در روند تولید ، خستگی ناپذیری نام ببریم.

البته این به معنی کمبود نیاز به اپراتور و نیروهای انسانی نیست بلکه با این سیستم نیروهای انسانی به جایگاه بهتری در صنعت ارتقا میابند و دیگر نیازی به کار های خسته کننده ای که سنسورها میتوانند انجام دهند ندارند در این سیستم اپراتور ها وظیفه نظارت و کنترل بر اموری که توسط سنسور ها انجام میشود دارند و در صورت وجود خرابی یک سنسور نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام مینمایند.

در مبحث معرفی انواع سنسور برق صنعتی، نکته ای مهم وجود دارد. تمام سنسور ها وظیفه تشخیص را برعهده دارند اما اینکه کدام سنسور چه چیزی را تشخیص میدهد متفاوت است. سنسورها دارای انواع زیادی از نظر مدل ، سرعت عملکرد ، تعداد سیم ها ، آنالوگ یا دیجیتال بودن و دیگر مواردی هستند که در ادامه همین مقاله در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه بررسی سنسورهای برق صنعتی کلیک کنید

سنسور های برق صنعتی دارای تنوع بیشتری نسبت به سنسور های برق ساختمان میباشند ما مقاله ای از این جهت در زمینه سنسورهای برق ساختمان برای شما قرار دادیم که شما عزیزان مطالعه بفرمایید.

عملکرد و بررسی سنسورهای برق صنعتی

سنسورها یک المان تشخیص دهنده هستند که کمیت هایی مثل رنگ ، دما ، حرارت ،  فشار ، سطح و … را تشخیص میدهند و به کمیت الکتریکی تبدیل میکند . این کمیت ها میتواند دیجیتالی و آنالوگ باشد. دیجیتالی به صورت صفر و یک میباشد. و فقط دو حالت از مدار را بررسی میکند. ولی در آنالوگ یک رنج را مورد بررسی قرار میدهد. مثل درجه دما ، فشار و میزان سطح یک مخزن

در مبحث آشنایی با انواع سنسور برق صنعتی بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم. که سنسور ها از سیستم اجرایی یا دستگاه اطلاعاتی که دریافت میکنند. به صورت خروجی به یک تجهیز کنترل کننده مثل plc ارسال میکنند. که در همین موضوع نیز مقاله ای قرار دادیم. با نام آموزش برق اتوماسیون  plc و اتوماسیون صنعتی  که میتوانید مطالعه کنید.

انواع سنسور های بدون تماس

1- سنسورهای القايی حساس در مقابل فلزات

2- سنسورهای خازنی حساس در مقابل همه چیز

3- سنسورهای نوری حساس در مقابل همه چیز

4- سنسورهای مغناطیسی حساس در مقابل آهنربا

5- سنسورهای كد رنگ

1-معرفی لنواع سنسور القایی

در مقابل فلزات واکنش نشان داده و در صورت واکنش فرمان مستقیم را به ورودی های مختلف از جمله رله ها و یا شیرهای برقی و … ارسال می کند. این سنسورها متشکل از چهار قسمت اصلی اسیلاتور و دمولاتور و تریگر و قسمت خروجی است.

معرفی انواع سنسور
معرفی انواع سنسور

توسط قطعات فلزی قسمت اسیلاتور تحریک شده و باعث به وجود آمدن میدان الکترومغناطیسی می شود و بعد از آن قسمت دمولاتور که آشکار ساز دامنه اسیلاتور بوده کاهش دامنه اسیلاتور را به قسمت بعدی که همان تریگر است منتقل نموده و با کاهش دامنه اسیلاتور خروجی تریگر فعال شده و باعث تحریک قسمت خروجی می شود.

سنسورهای القایی از نظر سیم و نوع تغذیه و خروجی به شامل دوسیمه و سه سیمه AC – دو سیمه DC – دوسیمه نامور- سه سیمه و چهار سیمه NPN وPNP
می باشند.

سنسور القایی نامور

سنسورهای دو سیمه هستند که مقاومت آنها می تواند برحسب فاصله یک مانع یا قطعه از سنسور تغییر کند و اتصال آنها به منبع تغذیه توسط یک مقاومت 1 کیلو اهم انجام می شود.

سنسور القایی آنالوگ

در ادامه مبحث معرفی انواع سنسور باید بدانیم سنسور های القایی آنالوگ، سنسورهایی هستند که واکنش آنها در مقابل فلزات به صورت ولتاژ و یا جریان در خروجی آنها است. کاربرد این سنسورها در اندازه گیری فاصله – جداسازی قطعات و اندازه گیری ضخامت قطعات می باشد.

سنسور القایی سرعت

به منظور اندازه گیری سرعت استفاده شده و دارای میدان مغناطیسی در قسمت حساس آن می باشد و در اثر حرکت چرخ دهنده ها تغییر می کند. در این نوع سنسورها یک خروجی سلفی وجود دارد که تغییرات خروجی آنها به صورت پالسی صورت می گیرد و کاربرد آنها در اندازه گیری سرعت موتور – لوکوموتیو و پمپ ها می باشد.

2– سنسورهای خازنی

این سنسورها نوعی سنسور بدونه تماس هستند که در مقابل فلزات و غیر فلزات واکنش نشان می دهند. این نوع سنسور برای کنترل کردن سطح مخازن پر شده از مایعات یا جامدات به صورت پودری یا دانه ای استفاده می شود همچنین سنسور خازنی به عنوان یک مولد پالس به کار رفته تا برای کنترل شمارنده ها و آشکارسازها مورد استفاده قرار گیرد ولی در عملکرد این سنسورها عواملی مانند رطوبت هوا و یا گرد و غبار تاثیر نامطلوبی دارد.

معرفی انواع سنسور
معرفی انواع سنسور

3– سنسورهای نوری

این سنسورها دارای سه نوع متفاوت می باشد که شامل یک طرفهدوطرفه و رفلکتوری هستند. در نوع یک طرفه ارسال امواج مادون قرمز توسط سنسور انجام شده و با برخورد به یک جسم یا مانع این امواج مجدد به سنسور باز می گردد و مقدار برگشت آن به رنگ و جنس و سطح مانع بستگی دارد. این سنسورها در دو نوع نرمال باز و نرمال بسته وجود دارند و کاربرد آنها در آشکارسازی وجود اشیاء و تشخیص پارگی ورق می باشد.

"<yoastmark

در نوع دو طرفه به نوعی است که دو سنسور در مقابل هم قرار دارند که یکی از آنها فرستنده و دیگری گیرنده امواج مادون قرمز می باشند در این میان اگر مانعی سر راه این امواج قرار گیرد امواج مادون قرمز قطع شده و باعث عملکرد سنسور می شود.

در نوع رفلکتوری با ارسال امواج مادون قرمز توسط دیود و انعکاس آن توسط رفلکتور و دریافت آن به وسیله فتوترانریستور انجام می شود این امواج به صورت پلاریزه در فضا وجود داشته و کاربرد آنها در شمارش در کارخانجات تولیدی می باشد.

4– سنسورهای مغناطیسی

این سنسور در مجاورت میدان مغناطیسی عمل کرده و در کنترل و تشخیص سطح مایعات که با نصب یک آهنربا روی یک شناور انجام می شود – تشخیص موقعیت پیستون داخل سیلندر و اندازه گیری سرعت با نصب آهنربا روی چرخ دنده ها کاربرد دارند.

معرفی انواع سنسور
معرفی انواع سنسور

5– سنسورهای تشخیص رنگ

کاربرد این سنسورها در ماشین آلات صنایع غذایی – بسته بندی – تشخیص علايم رنگی چاپ نشده روی کاغذهای بسته بندی می باشد که در مقابل رنگ های مختلف حساسیت داشته و به صورت چهارسیمه با خروجی های NPN و PNP ساخته می شود.

سنسور تشخیص رنگ

دیدگاهتان را بنویسید