بررسی سنسور های برق صنعتی

با عرض سلام و درود در مقاله بررسی سنسور های برق صنعتی ما به آشنایی و معرفی سنسور هایی که در صنعت برق کاربرد دارند و همچنین بررسی آنها میپردازیم. ابتدا باید بدانیم که سنسور چیست و چرا باید از آن استفاده کرد.

 بررسی سنسور ها و اپراتور

در گذشته صنعت برق به طور کلی توسط اشخاص اپراتور کنترل می شد. به عنوان مثال شمارش قطعه های تولید شده ، کنترل تعیین سطح مخازن ، کنترل تشخیص رنگ محصولات و بسیاری از کار ها فقط توسط نیروی انسانی کنترل و ثبت می شد. اما با انقلابی جدید در صنعت برق و اتوماسیون صنعتی ایده جدیدی به نام سنسور ها به سرعت در صنعت جایگذار اپراتور ها شدند. که از مزایای سنسور ها میتوانیم از سرعت ، دقت ، کاهش هزینه ، کاهش اشتباهات در روند تولید ، خستگی ناپذیری نام ببریم.

البته این به معنی کمبود نیاز به اپراتور و نیروهای انسانی نیست بلکه با این سیستم نیروهای انسانی به جایگاه بهتری در صنعت ارتقا میابند و دیگر نیازی به کار های خسته کننده ای که سنسورها میتوانند انجام دهند ندارند در این سیستم اپراتور ها وظیفه نظارت و کنترل بر اموری که توسط سنسور ها انجام میشود دارند و در صورت وجود خرابی یک سنسور نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام مینمایند.

در مبحث بررسی سنسور های برق صنعتی نکته ای مهم وجود دارد. تمام سنسور ها وظیفه تشخیص را برعهده دارند اما اینکه کدام سنسور چه چیزی را تشخیص میدهد متفاوت است. سنسورها دارای انواع زیادی از نظر مدل ، سرعت عملکرد ، تعداد سیم ها ، آنالوگ یا دیجیتال بودن و دیگر مواردی هستند که در ادامه همین مقاله در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

سنسور های برق صنعتی دارای تنوع بیشتری نسبت به سنسور های برق ساختمان میباشند ما مقاله ای از این جهت در زمینه سنسورهای برق ساختمان برای شما قرار دادیم که شما عزیزان مطالعه بفرمایید.

اگر بخواهیم به بررسی سنسورهای برق صنعتی بپردازیم باید ابتدا آن ها را معرفی و دسته بندی کنیم. عملکرد سنسور ها را بررسی کنیم و بتوانیم پلاک سنسور ها را بخوانیم.

 

عملکرد و بررسی سنسورهای برق صنعتی

سنسورها یک المان تشخیص دهنده هستند که کمیت هایی مثل رنگ ، دما ، حرارت ،  فشار ، سطح و … را تشخیص میدهند و به کمیت الکتریکی تبدیل میکند . این کمیت ها میتواند دیجیتالی و آنالوگ باشد. دیجیتالی به صورت صفر و یک میباشد. و فقط دو حالت از مدار را بررسی میکند. ولی در آنالوگ یک رنج را مورد بررسی قرار میدهد. مثل درجه دما ، فشار و میزان سطح یک مخزن

در مبحث بررسی سنسور های برق صنعتی بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم. که سنسور ها از سیستم اجرایی یا دستگاه اطلاعاتی که دریافت میکنند. به صورت خروجی به یک تجهیز کنترل کننده مثل plc ارسال میکنند. که در همین موضوع نیز مقاله ای قرار دادیم. با نام آموزش برق اتوماسیون  plc و اتوماسیون صنعتی  که میتوانید مطالعه کنید.

همچنین اگر به دنبال آموزش در زمینه برق ساختمان میباشید شما عزیزان میتوانید مقاله آموزش برق ساختمان را مطالعه بفرمایید.

 در مقاله اتوماسیون صنعتی خواهیم دانست. که سنسور ها با دریافت ورودی و تشخیص کمیت هایی که صفر و یک نیستند. و دارای رنج میباشند. وظیفه انتقال اندازه این کمیت ها به کنترل کننده های منطقی را اجرا کرده و سپس این کنترل کننده ها سیگنال های الکتریکی دریافتی از سنسور ها را در قسمت CPU پردازش کرده و به اعداد تبدیل میکند.

در بررسی سنسور های برق صنعتی باید بدانیم همه سنسور ها دارای ورودی و خروجی میباشند. ورودی کمیت هایی هستند. که سنسور تشخیص میدهد و خروجی کمیت های آنالوگ یا دیجیتال هستند. که با خروجی سنسور به یک کنترل کننده منطقی متصل میشود.

به عنوان مثال فرض کنید. در یک کارخانه تولیدی  دو سنسور تشخیص رنگ داریم. که میخواهیم محصولات خروجی تولید شده را با این سنسور ها از نظر رنگ بندی به صورت جداگانه دو دسته ای تنظیم کنیم. محصولات سبز رنگ به یک طرف هدایت شده و محصولات قرمز به یک طرف دیگر با قرار دارد. این دو سنسور و خروجی آن ها به دو رله فرمان میتوانیم محصولات سبز و قرمز را تشخیص داده و توسط این دو رله از یک دیگر جدا کنیم.

انواع سنسور های صنعتی از نظر عملکرد

سنسور های صنعتی از نظر نوع تشخیص به دسته های زیادی تقسیم میشوند که هر کدام وظیفه تشخیص کمیت های مربوط به خود را دارند همچنین نمیتوان از یک سنسور تشخیص دما توقع تشخیص فاصله را نیز داشت. انواع سنسور ها از نظر نوع تشخیص عبارتند از : سنسور دما، فشار،حرکت ، تصویر ، نور ، لمسی ، رطوبت ، لرزش ، روغن ، رنگ ، سطح، فاصله ، گاز ، فلزات ، مگنت و موارد دیگر که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

اجزا سنسور های صنعتی و کاربرد آن ها

اگر بخواهیم بررسی سنسور های برق صنعتی را در زمینه اجزا تشکیل دهنده آن ادامه دهیم باید در نظر داشته باشیم سنسور ها دارای موارد زیر سخت افزاری میباشند:

سیم های سنسور 

سنسور های صنعتی به دسته های دو سیمه و سه سیمه و چهار سیمه تقسیم میشوند. دو سیمه ها که در دو نوع AC , DC تقسیم شده اند. دارای یک ورودی و یک خروجی هستند. و سه سیمه ها دارای یک ورودی و دو خروجی میباشند. توسط سنسور های سه سیمه میتوان دو فرمان خروجی صادر کرد. به عنوان مثال یکی برای رله فرمان و دومین خروجی برای یک کانتر جهت شمارش کردن تعداد محصولاتی که سنسور تشخیص میدهد.

عنصر سنسور

عنصر سنسور، قسمت بیرونی سنسور میباشد که وظیفه تشخیص کمیت ها و ارسال یک سیگنال سینوسی به خروجی میباشد.

بدنه 

جنس بدنه های سنسور مختلف است. در سنسور های القایی که جهت تشخیص فلزات کاربرد دارد. از فلز تشکیل شده است. در کل بدنه همان قسمتی می باشد که دیگر قسمت های سنسورهای صنعتی درون آن قرار میگیرند.

 

 

انواع سنسور های صنعتی

سنسور مجاورتی

سنسور هایی هستند که بدون تماس فیزیکی با نزدیکتر شدن یک اشیاء تشخیص وجود آن را حس کرده و خروجی را تحریک میکند. این خروجی میتواند رله ، کنتاکتور ، کانتر باشد.

این سنسور ها به علت تماس نداشتن با قطعه تشخیصی کاربرد زیادی در صنعت برق دارد. همچنین خروجی این سنسور به صورت 0 و 1 بوده و از نوع آنالوگ نمیباشند. سنسور های مجاورتی انواع مختلفی دارند از جمله سنسور های مجاورتی القایی ، سنسور مجاورتی مگنت (مغناطیسی) ، سنسور مجاورتی آلتراسونیک ، سنسور مجاورتی خازنی

از مزایای سنسور های مجاورتی میتوان از سرعت بالای عملکرد سوییچینگ (قطع و وصل) ، قابل استفاده در محیط های نا مناسب ، تشخیص از فاصله و بدون لمس ، طول عمر مناسب نام برد.

خروجی سنسور های مجاورتی

در مبحث بررسی سنسور های برق صنعتی سنسور های مجاورتی از نظر خروجی به سه دسته

 normally open :این خروجی از سنسور به صورت یک تیغه باز میباشد. که با تشخیص و عملکرد سنسور این تیغه بسته شده و سیگنال ارسال میکند

normally close :این خروجی از سنسور به صورت یک تیغه باز بوده و با تشخیص و عملکرد سنسور این تیغه باز خواهد شد. و سیگنال خروجی مربوط  به آن را قطع خواهد کرد

دوبل : این خروجی از سنسور به صورت یک تیغه باز و یک تیغه بسته میباشد. که با تشخیص و عملکرد سنسور یک سیگنال خروجی وصل کرده و یک سیگنال را قطع میکند.

نام گذاری سنسور های صنعتی

دو سیمه dc  و ac

 دو سیمه namor

 سه سیمه pnp

 چهار سیمه pnp و npn

جهت آشنایی بیشتر با انواع سنسور های برق ساختمان کلیک کنید و این مقاله را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید