تفنگ پرتاب ارت چیست؟

تفنگ پرتاب ارت چیست؟

در این مطلب قصد داریم در مورد تجهیزی به نام تفنگ پرتاب ارت صحبت کنیم. ابتدا باید بدانیم تفنگ پرتاب ارت چیست؟ و سپس کاربرد آن و همچنین عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. در کل تفنگ پرتاب به منظور تخلیه بار الکتریکی طراحی و ساخته شده است. وظیفه اصلی این وسیله به صورتی است که در مواقعی که برق قطع می شود، تمام انرژی الکتریسیته موجود در شبکه را به زمین هدایت می کند و به انتقال جریانات برق در شبکه برای جلوگیری از برق گرفتگی، کمک زیادی می کند.

البته تفنگ پرتاب ارت در محل هایی استفاده می شود که تیر برق وجود نداشته باشد. اکثر افراد از کاربرد تفنگ پرتاب و حتی از وجود آن آگاهی چندانی ندارند ولی امروزه مهندسین برق از این وسیله که نسبت به تجهیزات حفاظتی دیگر به تازگی طراحی شده است استفاده های فراوانی می کنند، چرا که در طراحی و ساخت این وسیله به مرور زمان پیشرفت زیادی شده است.

در صورت علاقه مندی به مباحث آموزش مهندسی برق قدرت کلیک کنید.

همچنین اگر قصد مطالعه در زمینه سیستم ارت را دارید با ارجاع به صفحه سیستم ارتینگ چیست؟ تمامی مطالب این دسته را به صورت رایگان مطالعه فرمایید.

تفنگ پرتاب ارت

چگونگی عملکرد تفنگ پرتاب

اجزای اصلی تشکیل دهنده تفنگ پرتاب ارت شامل میله ارت، سیم ارت، تفنگ، میله زمین و میله شارژ می باشد. وظیفه تفنگ پرتاب، این است که برای اطمینان از بی برقی شبکه های هوایی در مواقع وجود مشکل در شبکه و تخلیه بار الکتریکی به زمین برای جلوگیری از برق گرفتگی، میله ای به نام میله پرتاب که از طریق یک سیم به میله ارت متصل است را به سمت سیم های هوایی پرتاب می کند. تا با برخورد آن به سیم های شبکه، تخلیه بار الکتریکی صورت گیرد.

یعنی جریان الکتریکی از طریق سیم ارت که بین دو میله متصل است، وارد میله ارت که در زمین فرو رفته است شود و شبکه کاملا بی برق شود.

تفنگ پرتاب ارت

ویژگی ها و مزایای تفنگ پرتاب ارت

1) استفاده در مکان های بدونه تجهیزات برق

2) کنترل و استفاده از راه دور

3) داشتن طول عمر بالا در صورت استفاده صحیح

4) انتقال سریع و بدونه خطر جریان برق به زمین

5) داشتن ایمنی کامل جهت استفاده برای تخلیه بار الکتریکی

6) اشکال فضای کم و جا به جایی آسان

7) داشتن استاندارد و ایمنی بالا جهت محافظت از افراد

8) قیمت مناسب نسبت به کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید