تفاوت پنل سقفی led توکار و روکار

تفاوت پنل سقفی led توکار و روکار

در این مطلب قصد داریم به بررسی مشخصات و تفاوت پنل سقفی led توکار و روکار بپردازیم. چراغ‌های پنلی نسل جدیدی از تجهیزات روشنایی هستند که در بهینه‌ سازی مصرف انرژی توانایی زیادی داشته و به همین دلیل جایگزینی عالی و پرکاربرد برای لامپ‌های پرمصرف و قدیمی هستند.  چراغ سقفی یا پنلی تا حد زیادی به سقف نزدیک بوده و یا حتی در داخل سقف قرار می گیرند و می توانند  نور زیاد و یکنواختی را در محیط ساطع کنند. چراغ های پنلی که به آنها پنل LED هم گفته می شود از دو نوع روکار و توکار می باشند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

اگر قصد مطالعه در زمینه آموزش نور پردازی و آشنایی با قواعد آن را دارید، توصیه می شود، حتما از صفحه آموزش نور پردازی ساختمان، بازدید نمایید.

همچنین اگر علاقه مند به مباحث برق ساختمان می باشید، با ارجاع به صفحه آموزش برق ساختمان می توانید سر فصل های این مجموعه آموزشی را دنبال کرده و مطالعه فرمایید. تمامی مطالب معرفی شده برای شما عزیزان برق آرک رایگان می باشد.

کاربرد پنل سقفی led

چراغ های سقفی از تجهیزاتی هستند که می توان از آنها در نورپردازی تمامی مکان های باز و سربسته استفاده کرد. چراغ هایی که به عنوان نور مکمل به همراه نور طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند، چراغ های دیواری، آویز و سقفی هستند. در بین این چراغ ها، چراغ های سقفی از مهم ترین منابع نوری هستند که در انواع و اشکال و سایزهای مختلفی برای مکان های مختلف وجود دارند.

تفاوت پنل سقفی led توکار و روکار
تفاوت پنل سقفی led توکار و روکار

پنل LED سقفی توکار

این نوع چراغ های سقفی بهترین انتخاب برای مکان هایی می باشند که دارای سقفی کوتاه هستند و مناسب برای قرار گیری در سقف های کاذب می باشند. طریقه نصب آنها به این شکل است که در داخل سقف فرو رفته و کاملا به سقف چسبیده و با سطح آن برابر می شود.

تفاوت پنل سقفی led توکار و روکار

پنل LED سقفی روکار

این نوع از چراغ های سقفی را می توان در تمامی مکان ها با هر نوع سقفی مورد استفاده قرار داد. برای نصب چراغ های روکار سقفی نیاز به یک براکت به صورت جداگانه و یا یک قاب می باشد. و طریقه نصب آنها به نوعی است که با توجه به نوع روکار بودن آنها به سقف می چسبند.

تفاوت پنل سقفی led توکار و روکار

مقایسه از نظر محل نصب

در ادامه مبحث تفاومت پنل سقفی led توکار و روکار، یکی از مهم ترین تفاوتی که در پنل‌های LED توکار و روکار وجود دارد، محل نصب آن‌ها است. بدنه چراغ های توکار به دلیل قرار گرفتن در داخل سقف دیده نمی شود. و فقط هاله ای از نور است که در محیط پخش شده است. به همین دلیل بدنه آنها نیاز به طراحی و یا جنس خاصی ندارد. در حالی که بدنه چراغ های روکار بر روی سقف قابل مشاهده است. و به همین دلیل طراحی فریم چراغ های پنلی روکار از اهمیت بیشتری نیز برخوردار می باشد.

پنل روکار بهتر است یا توکار؟

پنل های سقفی توکار یا روکار هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. و از نظر جنس بدنه، شدت نور، مصرف انرژی، طول عمر و غیره با هم تفاوتی ندارند. و نمی توان گفت که کدام یک بهتر است. این بسته به محیطی دارد که قرار است نوع توکار یا روکار آنها نصب شود. چرا که در بعضی از مکان ها به دلیل داشتن سقف با ارتفاع کم، از نوع توکار استفاده می شود. و در بعضی مکان ها می توان از نوع روکار هم استفاده کرد. که مهم این است که از نظر شدت نور، عملکرد و کیفیت نور هردو به یک اندازه کارامد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید