تجهیزات برق ساختمان

تجهیزات برق ساختمان


در برق ساختمان تجهیزات مختلفی به کار برده میشود این تجهیزات شامل تجهیزات حفاظتی، روشنایی، برق رسانی، سیم کشی، تجهیزات سنسوری و دوربین های مدار بسته می باشد.

در این مقاله سعی داریم تجهیزات برق ساختمان را به شما عزیزان معرفی کرده و کاربرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

تجهیزات برق ساختمان را همانطور که از نامش مشخص می باشد. می توان در برق ساختمان به کار برد که تجهیزات حفاظتی برق، تجهیزات روشنایی در برق ساختمان هم مربوط به آن می شود.

شما عزیزان  همچنين می توانید جهت مطالعه بيشتر در زمینه آموزش برق ساختمان  مقاله سنسور های برق ساختمان که جزء دسته تجهیزات ساختمان هتستند؛ مطالعه بفرمایید.

انواع تجهیزات الکتریکی برق ساختمان

یکی از تجهیزات الکتریکی در برق ساختمان شامل انواع کلید ها و پریزها می شود.کلید ها تجهیزاتی هستند که وظیفه برق رسانی به مصرف کننده متصل به آن را دارند.

با گذشت زمان و پیشرفته تر شدت سایر تجهیزات برق کلید ها و پریز ها نیر دارای انواع مختلفی در بازار عرضه می شود.در ادامه این مطلب ما کلید ها و پریز ها را بررسی کرده و انواع آن ها را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

تجهیزات برق ساختمان

انواع کلید ها در تجهیزات برق ساختمان

کلید ها به منظور قطع و وصل جریان الکتریکی برای تجیزات روشنایی مانند لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرند و در دو نوع روکار و توکار مورد استفاده قرار می گیرند ولی نوع توکار آن رایج تر است.

 

انواع کليد در تجهیزات برق ساختمان

 

انواع کلید ها در تجهیزات برق ساختمان

 

کلیدها از نظر شکل و اندازه شبیه به پریز ها می باشند. با این تفاوت که بر روی آن ها اهرمی کوچک تعبیه شده که در کنترل جریان الکتریکی بکار می رود. کلید ها انواع مختلفی داشته که هر کدام به روش های مختلفی و همچنین در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کلید های ساده

چند مورد از انواع کلید های برق ساختمان شامل موارد زیر می باشند.

1)کلید تک پل
2)کلید دو پل
3)کلید تبدیل

کلید تک پل

کلید تک پل برای کنترل یک وسیله از یک مکان می باشد. به گونه ای که با فشردن کلید به سمت بالا یا پایین می توان آن وسیله را روشن یا خاموش کر.د کلید تک پل شامل یک اهرم بوده و زمانی که اهرم به سمت بالا و یا پایین باشد؛ هرگز به صورت خودکار به حالت اولش باز نمی گردد.

حتما باید نیرویی به آن وارد شود و این فرایند برای مدت زمان نامحدودی بوده زیرا کلید آسیبی از این کار نمی بیند.

کلید دو پل

 

کلید های دو پل از نظر مکانیزم کار با کلید تک پل فرق چندانی ندارد. با این تفاوت که در کلید های دو پل دو اهرم بر روی آنها جهت کنترل دو وسیله در مکان های مختلف تعبیه شده است.

این دو از نظر ارتباط الکتریکی هیچ ربطی به هم نداشته و هر کدام به صورت جداگانه می توانند هر وسیله ای را روشن یا خاموش کنند.حتی از این کلید می توان به منظور کلیدهای تک پل استفاده کرد.

کلید تبدیل

 

تنها کلید هایی که از نظر شکل ظاهری کاملا به کلید های تک پل شباهت دارند کلیدهای تبدیل هستند. از نظر نوع عملکرد با هم متفاوت هستند.
عملکرد کلید تبدیل به گونه ای است که می تواند یک وسیله را از دو مکان خاموش و روشن نماید. به گونه ای که اگر در مکانی مانند سالنی که لامپ های سری با هم داشته باشد؛ با یک کلید تبدیل در ابتدای سالن می توان همه آنها را روشن کرده و با یک کلید دیگر در انتهای سالن می توان همه آنها را مجدد خاموش کرد. این یعنی کنترل یک وسیله از یک یا چند مکان مختلف.

 

کلید تبدیل دلند مدل آریا

پریزها و انواع آن

 

یکی دیگر از تجهیزات برق ساختمان، پریزهای برق تجهیزات الکتریکی هستند که در دو مدل توکار و روکار عرضه می شوند ولی در اکثر مکان ها از نوع تو کار استفاده می شود.

پریزها از نظر شکل ظاهری  مشابح کلیدها می باشند ولی در جهت راه اندازی وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین می توان آنها را به صورت سیار تبدیل کرد که امروزه از انواع مختلفی از سیار وجود دارند. برخی به صورت محافظ جهت حفاظت از وسایل الکتریکی منازل وجود داشته که بسیار پر کاربرد هستند.

پریزها انواع مختلفی دارند و نوعی که از آن بیشتر استفاده می شود دو پین نام دارد که در منازل شرکت ها ساختمان ها و در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع پریز ها

چند نمونه از انواع پریز ها به شرح زیر می باشند :

1)پریزهای دو پین
2)پریزهای ارت دار
3)پریزهای پنج پین

پریز دو پین

 

پریزهای دو پین همان طور که در موارد قبل گفته شد کاربرد زیاد تری در مکان های مختلف دارند. البته این نوع از پریزها دارای حفاظت ارت نبوده و این قابلیت را در برابر وسایل الکتریکی ندارند. فقط شامل دو قسمت فاز و نول می باشند.

پریز ارت دار

 

پریز های ارت دار بر خلاف پریزهای دو پین معمولی دارای حفاظت ارت می باشند به گونه ای که دو فلز کوچک در بالا و پایین آن تعبیه شده است. در صورتی که دو شاخه از قسمت فلزی مخصوص ارت برخوردار باشد می تواند از وسایل الکتریکی محافظت کند.

ولی با این حال اگر دوشاخه ای که در آن قرار می گیرند دارای قسمت ارت نباشد این پریز همانند پریز دو پین عمل کرده و هیچگونه حفاظتی را از وسایل الکتریکی انجام نمی دهد.

پریز پنج پین

 

پریزهای پنج پین به اشکال مختلفی از جمله دیواری و یا سیار هستند که در دو مدل نری و مادگی هستند نوع سیار معمولا از مدل نری می باشند و نوع دیواری از نوع مادگی هستند.

پریزهای پنج پین دارای سه پین برای فازها و دو پین دیگر مختص ارت و نول می باشند و در مکان هایی به کار می روند که بتوانند وسایل و تجهیزات سه فاز را راه اندازی کنند.

انواع تجهیزات حفاظتی برق ساختمان

 

در برق ساختمان تجهیزات حفاظتی نظیر کلیدهای مینیاتوری و فیوزها وجود دارند که به منظور حفاظت از جان اشخاص و وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.این تجهیزات در انواع ، مدل ها و جریان نامی های مختلف ساخته میشوند. تجهیزات حفاظتی برق ساختمان شامل انواع فیوز ها و کلیدهای میناتوری می شود.

فیوزها و انواع آن در تجهيزات برق ساختمان

 

یکی از مناسب ترین  و ساده ترین تجهیزات برق صنعتی و برق ساختمان که به منظور محافظت مدار های الکتریکی و اشخاص استفاده می شوند فیوزها هستند. فیوزها در واقع سیم های بخصوص بسیار نازکی هستند.

همیشه به صورت سری در مدار قرار می گیرند. ما با انتخاب مناسب فیوزها از جریان اتصال کوتاه جلوگیری می کنیم. جریان اتصال کوتاه باعث ذوب شدن سیم فیوز شده و با این پیش آمد دیگر جریانی در مدار برقرار نمی باشد و مدار قطع می شود.

فیوزها و انواع آن در تجهيزات برق ساختمان

 

فیوزها و انواع آن در تجهيزات برق ساختمان

 

انواع فیوزها در تجهيزات برق ساختمان

انواع فیوزها از نظر عملکرد و سرعت و قدرت به شرح زیر می باشند :

1) فیوزهای شیشه ای

 

 بیشتر در تجهیزات  و برد های الکترونیکی استفاده می شوند. جنس شیشه ای که در داخل جعبه فیوز کوچکی قرار میگیرد. درون فیوز های شیشه ای سیم بسیار نازکی تعبیه شده است که با سوختن آن سیم ذوب شده و قابل مشاهده نخواهد بود.

2) اجزاء فیوز فشنگی

 

این فیوز ها دارای چهار قسمت کلاهک ، پولک ، مغزی فیوز و پایه فیوز می باشد. مقدار جریان نامی این فیوز ها با توجه به رنگ پولک فیوز فشنگی که درون محفظه شیشه ای کلاهک قرار دارد تعیین می شود.

به عنوان مثال رنگ پولک زرد رنگ بیانگر جریان نامی 25 آمپر برای فیوز فشنگی می باشد پس از سوختن این فیوز ها مغزی آن تعویض شده و دوباره نصب می شود. برای باز کردن فیوز فشنگی کافیست قسمت کلاهک آن را به سمت چپ چرخانده و از پایه جدا کنیم قسمت مغزی آن بین کلاهک و پایه قرار دارد.

اجزاء فیوز فشنگی

 

3) فیوز کریر

 این نوع از فیوزها می توانند جایگزینی برای فیوزهای فشنگی می باشند.فیوز های سکسیونر از نوع تک پل با جریان نامی 25 آمپر تا سه پل با جریان های نامی 32، 63 ،100 آمپر تولید می شوند. فیوز های کریر اشنایدر جهت محافظت مدار و سیم و کابل همچنین محافظت در برابر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

4) فیوز کاردی

 به این نوع فیوزها (فیوزهای تیغه ای و چاقویی) هم گفته می شود که سرعت عملکرد خوب و قدرت قطع بالایی دارند و می توان به سرعت آنها را در سیستم تعویض نمود. استفاده از فیوزهای کاردی تلفات سیستم الکتریکی را در حد چشمگیری کاهش می دهد.

کلیدهای مینیاتوری و انواع آن در تجهيزات برق ساختمان

 

در ادامه مبحث تجهیزات برق ساختمان ، کلید های مینیاتوری از جمله وسایلی که در انواع تجهیزات برق صنعتی و خانگی را در برابر دو عامل  اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می کنند کلیدهای مینیاتوری نام دارند.
در واقع این نوع کلیدها برای عملکرد خود از دو روش محافظت در برابر  اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می کنند و دو مکانیزم برای عملکرد خود دارند.

کلیدهای مینیاتوری را می توان به جای دو مورد از تجهیزات حفاظتی  برق مورد استفاده قرار داد که این دو وسیله فیوزها و بی متال ها می باشند که ساختار داخلی کلید مینیاتوری ترکیبی از دو ساختار فیوزها و بی متال ها است.

 

کلیدهای مینیاتوری و انواع آن در تجهيزات برق ساختمان

انواع کلیدهای مینیاتوری

– نوع C با قدرت قطع 1500 آمپر و مقدار جریان 20 آمپر
–  B با قطع 3000 A و مقدار جریان 10 A
– C با قدرت  6000 AMP و مقدار جریان 16 AMP

انواع تجهیزات روشنایی برق ساختمان

تجهیزات روشنایی برق ساختمان به منظور نور پردازی و روشنایی در مکان های مختلف کاربرد دارند که انواع آن نظیر لامپ ها و مهتابی ها و… می باشند.

لامپ ها و انواع آن

لامپ ها یکی از عناصر مهم برقی به شمار می روند و ساختار آن به گونه ای می باشد که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند.  می توانند بسته به نوع شرایط محیط سری یا موازی متصل شوند. هر لامپ دارای یک قسمت به نام سرپیچ می باشد که سیم های فاز و نول به این قسمت متصل می شوند.

در گذشته بیشتر از لامپ های رشته ای استفاده می شد اما با گذشت زمان لامپ های کم مصرف تر با بهره وری بیشتر تولید شدند که امروزه در اکثر ساختمان های نوساز می توان انواع لامپ ها را مشاهده نمود.

انواع لامپ ها

چند مورد از انواع لامپ ها به شرح زیر است :

1)لامپ های رشته ای

 

یکی از انواع تجهیزات روشنایی برق ساختمان لامپ های رشته ای می باشد این نوع از لامپ ها در قدیم بسیار پر کاربرد بوده ولی با این حال بازدهی کمتر و برق مصرفی بیشتری دارند. این مورد باعث افزایش زیادی از حرارت در لامپ می شود.

لامپ های رشته ای دارای یک حباب و یک سرپیچ می باشد که تغذیه آن از طریق سیم های فاز و نول به سرپیچ متصل می شود.

2)لامپ های LED

 

لامپ های LED در مقایسه با بیشتر لامپ ها مزیت های زیادی داشته و امروزه یکی از پرکاربرد ترین لامپ های مورد استفاده می باشد. از جمله مزیت های آن مصرف انرژی کم تر بازدهی بالاتر عمر بیشتر مقاوم در برابر ضربه تا حد ممکنه جنس مقاوم و پلاستیکی رویه آن می باشند که باعث شده است تا بسیار پر کاربرد باشند.

البته این لامپ ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ های LED

 

لامپ های LED

3)لامپ های فلوئورسنت فشرده یا CFL

 

لامپ های فلوئورسنت یکی از تجهیزات روشنایی برق هستند که می توان آنها را جایگزین لامپ های رشته ای کرد که برای خانه ها و ساختمان ها طراحی شده اند.

این نوع لامپ ها بر خلاف لامپ های فلوئورسنت معمولی نوری متمایل به رنگ آبی تولید می کنند که اصطلاحا به آن نور تصحیح شده می گویند. همچنین همچنین مصرف انرژی کمتری دارند. طول عمر آنها زیاد بوده و مدتی بین 7 تا 8 سال عمر می کنند و نسبت به لامپ های رشته ای 75% بازدهی بیشتری دارند.

مهتابی ها و انواع آن

 

مهتابی ها یکی از تجهیزات بسیار قدیم برای روشنایی در مکان های متفاوت هستند که با گازهای مخصوصی کار می کنند.
این نوع لامپ ها هرگز با برق شهری کار نمی کنند و برای روشن شدن آنها نیاز به یک ترانس مخصوص می باشد.

انواع مهتابی ها

 

انواع مهتابی ها از دو نوع می باشند دسته ای  به صورت فلورسنت هستند که قدیمی بوده و با استارتر و ترانس های مخصوص قدیمی کار می کنند. از نظر اندازه طول زیادی دارند. دسته ای دیگر نوع جدید تری بوده و با استفاده از ترانس های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند و در مقایسه با نوع فلورسنت اندازه کوچک تری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید