آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق

نقشه کشی برق ساختمان

برای نقشه کشی برق ساختمان نیاز داریم ﻋﻼﺋم اختصاری مربوط به هر یک از تجهیزات موجود در ساختمان که در نقشه رسم می شود را بشناسیم و رسم کنیم آموزش-نقشه-کشی-برق-ساختمان.در این مبحث آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق کشی ساختمان را به طور کامل خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم.

این مبحث یکی از سر فصل های آموزش نقشه کشی برق ساختمان می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود جهت آموزش های بیشتر و مشاهده دیگر سر فصل ها به صفحه آموزش نقشه کشی برق ساختمان به زبان ساده مراجعه فرمایید.

هدف از نقشه کشی برق ساختمان

بهتر است بدانیم هدف از نقشه کشی برق ساختمان ارائه اطلاعات کلی یا جزئی تجهیزات و سیم کشی برق ساختمان به مهندس برق ساختمان می باشد. متقابلا باید مهندس برق آن ساختمان توانایی و دانش نقشه خوانی برق ساختمان را داشته باشد تا بتواند اطلاعات موجود در نقشه را اجرایی کند.

نقشه کشی داخلی برق ساختمان

نقشه کشی داخلی برق ساختمان شامل  بخش های متفاوت مثل سیستم های روشنایی و صوتی،تلفن،سوکت برق، کلید و پریز،آنتن مرکزی،کولر آبی،جعبه تقسیم، جعبه فیوز،موتور خانه، برق اظطراری، اعلام حریق، دوربین مدار بسته، دتکتور دودی، سنسور های برق ساختمان،آیفون صوتی تصویری،فن کویل ها و …. می باشند؛ که در سر فصل های این مقاله با آموزش تمام آن ها در خدمت شما عزیزان هستیم. پس با ما تا انتهای این آموزش همراه باشید.

انواع نقشه کشی برق ساختمان

هدف ما از آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق و نقشه کشی برق ساختمان ارائه تمام جزئیات،مدار تجهیزات و ﻋﻼﺋم موجود در برق ساختمان می باشد.همچنین هدف از خواندن نقشه کشی برق ساختمان نیز دریافت همین اطلاعات می باشد.

همانطور که گفته شد. تمام نقشه های برق ساختمان زیر نظر مهندس ناظر ساختمان و تابع قوانین و مقررات ملی ساختمان می باشند. از این جهت در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع نقشه کشی ساختمان بپردازیم.

نقشه برق ساختمان بسته به نوع تجهیزات موجود و تاسیسات برقی مربوط به آن ساختمان دارای انواع شماتیکی،گرافیکی و گذارشی می باشند. که در ادامه این مبحث نوع نقشه کشی شماتیکی که نسبت به دو نوع دیگر روتین تر می باشد را مورد بررسی قرار می دهیم.

در آموزش نقشه کشی برق ساختمان نوع شماتیکی؛ باید بدانیم که از دو مدل نقشه تک قطبی و چند قطبی تشکیل می شود. نقشه شماتیکی تک قطبی از نقشه های تاسیسات برقی و نقشه فنی قایل تهیه می باشد.

در نقشه شماتیک فنی تمام مسیر سیم های موجود به صورت تک خطی، افقی یا عمودی ترسیم می شوند. جزئیات مدار در این نقشه وجود ندارد و به صورت یک دسته اطلاعات کلی نقشه فنی برق ساختمان ارائه می شود.

آموزش نقشه کشی برق ساختمان
آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق

اجزا نقشه کشی برق

اگر بخواهیم آموزش نقشه کشی برق ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید بدانیم نقشه برق کشی یک ساختمان شامل چه مواردی می باشد.

تمامیﻋﻼﺋم  اختصاری، نمودار ها رازیر ها، پلان ها، نمودار تابلو ها ، محل قرار گیری تجهیزات، لوازم و … شامل اجزا نقشه کشی برق ساختمان می باشد.

ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق ساختمان

در ادامه مبحث آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق ساختمان می خواهیم با تعدادی از این ﻋﻼﺋم که بیشتر در نقشه کشی برق ساختمان بکار رفته می شود؛ آشنا شوید. و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی نقشه های دارای ﻋﻼﺋم اختصاری به دو دسته تقسیم میشوند:

نقشه شمای حقیقی

این نوع نقشه ها جهت نمایان کردن اتصالات درون تجهیزات مثل کلید ها و پریز ها می باشد. همچنین شمای حقیقی جهت عیب یابی و تشخیص مسیر عبور دقیق وایرینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در شکل زیر نقشه شمای حقیقی یک مدار کلید تک پل را مشاهده می کنید.

آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق

  1. جعبه تقسیم
  2. سیم های رابط کلید
  3. کنتاکت ثابت کلید
  4. تیغه متحرک کلید
  5. کلید تک پل
  6. سرپیچ لامپ

L1 سیم فاز                N سیم نول

PE ارت (سیم اتصال زمین (بدنه))

F1 فیوز

نقشه شمای فنی(تک خطی)

در این نوع نقشه اتصالات اصلی مدار و تعداد سیم های مدار با عدد نشان داده می شود نقشه به صورت تک خطی رسم شده و جزییات نقشه به صورت اعداد روی نقشه مشخص می شود.  نقشه فنی(نقشه تک خطی) اکثرا زمانی استفاده می شود. که هدف مشخص کردن تعداد کابل و تعداد رشته سیم های کابل درون یک لوله برق باشد.آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق

نقشه شمای مسیر جریان

این نقشه بیانگر مسیر عبور جریان از سیم فاز به تجهیزات الکتریکی می باشد. این نقشه به صورت عمودی ترسیم شده و اطلاعات مربوط مدار بالای خط فاز مبدا درج می شود. نقشه شمای مسیر جریان به دو حالت نقشه تک فاز و نقشه سه فاز رسم می شود.در نقشه تک فاز انتهای مدار به مصرف کننده و سوی دیگر مصرف کننده به نول متصل می شود. در شکل زیر نمونه ای از این نقشه را مشاهده می کنید.

آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق

ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق تجهیزات ساختمان

در تصویر جدول زیر ﻋﻼﺋم اختصاری چند نمونه از تجهیزات برق ساختمان را مشاهده می نمایید:

ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات ساختمان
ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات ساختمان

ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات ساختمان

ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات برق صنعتی

در این قسمت برای علاقه مندان به نقشه کشی و نقشه خوانی برق صنعتی جدولی از ﻋﻼﺋم اختصاری تجهیزات و سیم کشی برق صنعتی قرار داده ایم. که در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد.

همچنین به علاقه مندان در این رشته از برق توصیه می شود با ورود به صفحه آموزش برق صنعتی ؛ سرفصل های این آموزش را مشاهده کرده و در صورت نیاز مطالعه فرمایند.

ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات برق صنعتی
ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات برق صنعتی
ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات برق صنعتی
ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات برق صنعتی

در صورت علاقه مندی به یادگیری نقشه کشی در زمینه برق صنعت می توانید با ورود به صفحه آموزش نقشه کشی برق صنعتی این مطلب را مطالعه فرمایید.

شمای فنی برق ساختمان

کلیه علامت ها و نشانه ها در یک نقشه برق ساختمان با شمای فنی برق ساختمان ترسیم شده است. شمای فنی همانطور که مشخص است بسیار کم حجم تر از شمای حقیقی یک نقشه می باشد. باید در نظر داشته باشیم، شمای فنی به صورت تک خطی ترسیم می شوند و برای مشخص کردن تعداد سیم در یک مسیر با یک خط شب دار روی تک خط و درج عددی که نشان دهنده تعداد سیم درون کابل می باشد، مشخص می شود.

در تصویر زیر یک نمونه شمای فنی قسمتی از نقشه کلید و پریز ساختمان را مشاهده می کنید. عدد 3 درج شده روی تک خط افقی که مشاهده می کنید، به معنای عبور سه رشته سیم در آن مسیر است.المان X1 به معنای جعبه تقسیم اول مسیر می باشد. به علامت فیوز روی نقشه دقت کنید عبارت F1  به معنی فیوز اول می باشد اگر فیوز دوم در نقشه وجود داشت باید با عبارت F2 مشخص می گردید.

آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق

علامت کلید و پریز در نقشه

همانطور که گفته شد عبارت کلید و پریز در یک نقشه به دو حالت شمای فنی و شمای حقیقی قابل ترسیم است. در نقشه شمای فنی همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید المان هایی که در پایین قرار گرفته اند یکی کلید مدار و دیگری پریز مدار می باشند. در سمت چپ کلید تک پل مدار را مشاهده می کنید که با حرف Q1 به معنی کلید تک پل اول و در سمت راست المان ضربدر که به معنای پریز می باشد.

پریز در نقشه شمای فنی با عبارت E نمایش داده می شود که در این نقشه E1 به معنای پریز اول مدار می باشد. در نقشه هایی که از شمای حقیقی استفاده شده، کلید و پریز به صورتی رسم می شوند که اجزا داخلی پریز و حالت کنتاکت های کلید به صورت کامل ترسیم می شوند. تصویر زیر یک نمونه نقشه کلید با شمای حقیقی را نشان می دهد.

آموزش ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه برق

علامت اختصاری پریز برق

در تصویر زیر علامت اختصاری پریز را در مدل های مختلف مشاهده می کنید.

علامت اختصاری تابلو برق در نقشه

در تصویر زیر یک نوع نقشه تابلو توضیع برق ساختمانی را مشاهده می نمایید که  خطوط روشنایی، پریز ها و کولر آبی درون واحد ساختمان به صورت جداگانه ترسیم شده است.

حروف اختصاری برق صنعتی

حروف اختصاری المان ها در برق صنعتی اکثرا مربوط به تجهیزات مصرفی هستند که در تابلو برق ها مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزات برق صنعتی به طور کلی به چهار دسته تجهیزات حفاظتی،کنترلر ها، سیم و کابل ها و مصرف کننده ها تقسیم می شوند که در جدول زیر می توانید انواع مختلفی از حروف اختصاری که در نقشه کشی برق صنعتی بکار رفته است مشاهده نمایید.

ﻋﻼﺋم اختصاری نقشه تجهیزات برق صنعتی

 

علائم اختصاری نقشه های اعلام حریق

در تصویر زیر علامت اختصاری تجهیزاتی که در نقشه سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرند، مشخص شده است. همچنین نحوه وایرینگ و سیم کشی سیستم اعلام حریق با جعبه کنترل و PC را می توانید در تصویر دوم مشاهده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید