آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور

نحوه پلاک خوانی کنتاکتور

در این مطلب قصد داریم آموزش نحوه پلاک خوانی یک کنتاکتور را بررسی نماییم. کنتاکتورها  یا همان کلیدهای مغناطیسی یکی از اصلی ترین اجزای مدارهای الکتریکی در بخش های فرمان و قدرت می باشند. از کاربردهای کنتاکتورها می توان به موتورهای الکتریکی صنعتی و به قطع و وصل خازن ها و همچنین در مدارهای روشنایی اشاره کرد.

اما برای استفاده از آن برای مصارف مختلف باید نوع متناسب با مشخصات کنتاکتور از آن استفاده کرد. به عبارتی کنتاکتور را مناسب با نوع مصرف انتخاب کرد تا در صورت وقوع اتصال کوتاه یا جرقه های ایجاد شده توسط قطع مدار، به مدار و تیغه ها یا کنتاکت های کنتاکتور صدمه ای وارد نشود. مشخصات فنی کنتاکتور در تصویر زیر ذکر شده است:

مشخصات فنی کنتاکتور

در صورت مطالعه بیشتر در زمینه آموزش پلاک خوانی انواع موتور الکتریکی کلیک کنید.

همچنین جهت مطالعه در زمینه مطالب آموزش طرز کار دستگاه اندازه گیری برق صنعتی و ساختمان کلیک کنید و مطالب را مطالعه فرمایید.

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور

پلاک مشخصات کنتاکتور

برچسب هایی که بر روی بدنه ی کنتاکتورها نصب می شوند و یا به صورتی دیگر حک می شوند دارای مشخصاتی از کنتاکتور بوده که به آن پلاک کنتاکتور گفته می شود که متشکل از مشخصاتی مانند حداکثر جریان و ولتاژ قابل تحمل برای کنتاکتور، ولتاز عایقی و… در پلاک مشخصات کنتاکتور وجود دارد و جهت استفاده از آن باید به مشخصات آن توجه زیادی داشت.

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور
پلاک کنتاکتور

ولتاژ عایقی نامی (Ui)

این عایق نامی کنتاکتور نشان دهنده میزان مقاومت بدنه کنتاکتور و حداکثر توانایی عایقی در برابر جریان برق می باشد.

ولتاژ کار نامی (Ue)

این ولتاژ نامی کنتاکتور حداکثر ولتاژی که برای قطع و وصل تیغه های کنتاکتور لازم می باشد را گویند.

ولتاژ نامی بوبین (Uc)

ولتاژ نامی بوبین کنتاکتور حداکثر ولتاژی که ولتاژی که به عنوان تغذیه بوبین بوده و بوبین کنتاکتور با آن کار می کند.

جریان نامی (Ie)

جریان نامی کنتاکتور جریان مجازی که برای تیغه های قدرت کنتاکتور درنظر گرفته شده است.

استاندارد (نُرم) کنتاکتور

استاندارد ساخت کنتاکتورها به ترتیب زیر می باشد:

1- استاندارد آلمانی که با  VDE-DIN نشان می دهند.
2- استاندارد فرانسوی که با UTE-NF نشان می دهند.
3- استاندارد انگلیسی که با  B.S  نشان می دهند.
4- استاندارد کانادایی که با G.S.A  نشان می دهند.
5- استاندارد بین المللی الکتروتکنیک که با I.E.C   نشان می دهند.

مشخصات کنتاکتور

 

کنتاکتورها کلیدهای مغناطیسی هستند که در انواع مدارات الکتریکی در قسمت قدرت آنها قرار داشته و فرمان قطع و وصل موتورهای الکتریکی را از بخش مدار فرمان گرفته و اجرا می کنند. کنتاکتورها دارای مشخصات به خصوصی هستند و بر روی بدنه عایق کنتاکتور بر روی یک برچسب نوشته شده است که هر کدام از آنها نشان دهنده قسمتی از کنتاکتورها هستند. البته این مشخصات همانطور که به صورت یکجا بر روی بدنه کنتاکتور نوشته شوده است دارای چند قسمت شامل مشخصات تیغه ها، مشخصات فنی و حتی نشان دهنده تعداد تیغه ها و شماره آنها با عکس می باشند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مشخصات فنی کنتاکتور

مشخصات فنی کنتاکتورها شامل مشخصات ولتاژی و جریانی و همچنین عمر مکانیکی کنتاکتور می باشد. مشخصات ولتاژی برگرفته از ولتاژ نامی یا ولتاژی که در عملکرد کنتاکتور هیچ اختلالی ایجاد نمی کند، ولتاژ عایقی که همان ولتاژ عایقی بین تیغه ها با یکیدگر و با بدنه را مشخص می کند، ولتاژ بوبین مقدار ولتاژی است که به بوبین اعمال می شود و بیشترین حد ولتاژ عایقی یا حداکثر ولتاژی که کنتاکتور قابلیت تحمل آن را دارد، می باشد. مشخصات جریانی شامل مواردی از جمله AC-1 تا AC-15 برای کنتاکتورهای نوع AC و نوع DC-1 تا DC-14 برای کنتاکتورهای نوع DC می باشند که هرکدام از این کنتاکتورها کاربرد خاصی داشته و برای کار خود طراحی شده اند. به عنوان مثال استفاده از کنتاکتور نوع AC-4 برای کنترل موتورهای قفس سنجابی مناسب است.

شماره تیغه های کنتاکتور

تیغه ها یا کنتاکت های قدرت هر کنتاکتور را همواره فقط با یک عدد یک رقمی شماره گذاری می کنند، ورودی تیغه ‌ها را به ترتیب از چپ به راست در قسمت بالایی با اعداد 1-3-5 و خروجی آن‌ها را به ترتیب از چپ به راست در قسمت پایینی با اعداد 2-4-6 نشان می دهند. تیغه های فرمان کنتاکتور را که به دو روش مشخص می کنند دارای اعداد دو رقمی می باشند که در روش اول عدد سمت چپ نشان دهنده ترتیب تیغه ها و موقعیت آنها می باشد و عدد سمت راست نشان دهنده نوع تیغه می باشد به این منظور که اگر 1 و 2 باشد یعنی تیغه از نوع بسته است و اگر 3 و 4 باشد یعنی تیغه از نوع باز است. در روش دوم تیغه های باز به صورت جداگانه دسته بندی و شماره گذاری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید