نحوه خواندن حروف اختصاری کابل برق

نحوه خواندن حروف اختصاری کابل

با توجه به شرایطی که برای مسیر کابل کشی وجود دارد. در انتخاب نوع کابل مورد استفاده باید از نظر غلاف کابل ها و عایق های پوششی آنها مورد توجه قرار گیرد. چرا که مسیر کابل ها ممکن است برای محیط های باز و در معرض نور خورشید باشد. و یا ممکن است در زیر زمین و درون آب ( کف دریا)  و حتی در مکان هایی مانند کارخانجات اسیدی و شیمیایی  قرار بگیرند. در نتیجه باید با کد های درج شده بر روی بدنه عایقی کابل ها و به عبارتی با نحوه خواندن حروف اختصاری کابل برق آشنا باشیم.

برای استاندارد آلمانی که در کشور ایران هم مورد تایید است. کابل ها را با تعداد حروف و شماره مشخصی که بین 4 تا 6 قسمت می باشند مشخص می شوند. و روش کد گذاری برای شناسایی کابل ها بر اساس استاندارد آلمان مطابق شکل های زیر می باشد. که حرف اول نشان دهنده جنس هادی، حرف دوم نشان دهنده جنس عایق، حرف یا عدد سوم نشان دهنده نوع غلاف بکار رفته در کابل و حرف یا عدد چهارم نشان دهنده نوع جنس روکش خارجی کابل می باشد.

جهت مطالعه در زمینه آموزش های پلاک خوانی موتور الکتریکی با ارجاع به صفحه آموزش پلاک خوانی انواع موتور سه فاز و تک فاز این مطلب را مطالعه بفرمایید. همچنین جهت آشنایی  بیشتر با انواع سیم و کابل کلیک کنید.

مفهوم حروف اختصاری

"<yoastmark

نحوه پلاک خوانی کابل

انواع عایق کابل

در ادامه مباحث نحوه خواندن حروف اختصاری کابل برق؛ برای عایق کاری برای کابل های الکتریکی به منظور نوع کاربرد و ولتاژی که دارد بر روی هادی آن عایق کاری انجام می شود که در عنواع مختلف عایق کاری انجام می شود که در ادامه به آنها اشاره شده است:

– روغن مخصوص

روغن سبب تسهیل در عمل انتقال حرارت از سطح سیم هادی به سطح کابل می گردد ولی در مکان های دارای شیب زیاد نباید استفاده شود و تا ولتاژ 63 کیلو ولت تولید می شوند.

– مواد لاستیکی

فقط در شرایط خاصی مانند توضیع برق در کشتی ها استفاده می شوند.

– مواد PVC

جنس عایق مصنوعی  PVC مورد استفاده برای روکش سیم و پوشش خارجی برای کابل ها می باشد.

غلاف کابل

غلاف به منظور محافظت در برابر نیروی مکانیکی بر کابل و جلوگیری از نفوذ رطوبت به کابل استفاده شده و به صورت لایه ای بر روی کابل قرار می گیرد. و در مواردی که کابل در برابر نیروهای دگیر احتمال دارد قرار بگیرد. و یا در زیر خاک به صورت دفنی قرار داشته باشند. از زره فولادی مخصوص و یا آلومینیومی در تمام طول کابل استفاده می شود. و به صورت ورق و یا مفتول می باشد.

چگونگی خواندن حروف اختصاری کابل برق

استاندارد رنگ سیم

برای تشخیص نوع سیم ها می بایست سیم ها به رنگ های استاندارد امروزی وجود داشته باشند. در غیر این صورت شناسایی فازها و تقسیم بار بین آنها کاری دشوار خواهد بود. به عنوان مثال برای استاندارد جدید رنگ سیم ها برای L1 L2 L3 N به ترتیب از چپ به راست قهوه ای، مشکی، خاکستری و آبی می باشد. و برای سیم اتصال زمین یا ارت PE هم ترکیبی از رنگ های سبز و زرد می باشد. و همچنین استفاده از رنگ استاندارد مزایای بالایی دارد.

"<yoastmark

دیدگاهتان را بنویسید