معرفی دستگاه اندازه گیری برق

انواع دستگاه اندازه گیری برق صنعتی

در صنعت برق مهم ترین وسایلی که برای مشخص کردن انواع پارامترهای برقی مانند جریان، ولتاژ، مقدار مقاومت و میزان توان مصرفی، وجود دارند. که عبارتند از: آمپرمتر، ولت متر، اهم متر، وات متر و فرکانس متر. با قرار دادن تمام این وسایل اندازه گیری درکنار هم و یا به عبارتی دیگر مجموعه ای از وسایل اندازه گیری در کنار هم را مولتی متر می نامند. در ادامه این مطالب به معرفی دستگاه اندازه گیری برق و انوتع آن اشاره می کنیم.

جهت مطالعه بیشتر در مورد آشنایی با انواع بسیاری از تجهیزات تجهیزاتی که در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرند؛ شما عزیزان می توانید با ورود به بخش آشنایی کامل با تجهیزات برق صنعتی این مفاله را کاملا رایگان دریافت کرده  و مطالعه نمایید. 

همچنین جهت مطالعه در زمینه آموزش نحوه پلاک خوانی موتور های الکتریکی کلیک کنید.

 

جهت مشاهده تمام دوره های آموزشی و مطالب رایگان برق در کلیه گرایشات کلیک کنید.

آمپرمتر(َAmpere meter)

این وسیله برای سنجش میزان جریانی که در یک مدار وجود دارد می باشد، البته که از نام این وسیله کاملا مشخص است که برای چه پارامتری کاربرد دارد. جریان برق را به مقدار انرژی یا بار الکتریکی می گویند که از یک سیم در حال عبور می باشد که واحد آن را آمپر می گویند و با حرف I نشان می دهند. برای مشخص کردن میزان جریان از آمپر متر استفاده می کنند که حتمی باید به صورت سری در مدار قرار بگیرد.

دستگاه اندازه گیری برق
آمپر متر کلمپی

معرفی دستگاه اندازه گیری برق ولت متر(Volt meter)

در ادامه مباحث معرفی دستگاه اندازه گیری برق؛ وسیله ای که با کمک آن می توان ولتاژ را در مدارارت الکتریکی اندازه گرفت را ولت متر می نامند. این وسیله باید به صورت موازی در مدار قرار گیرد تا بتواند مقدار نیرویی که باعث جاری شدن جریان الکتریکی در سیم را می شود اندازه گیری کند. همانطور که بیان شده ولتاژ به مقدار نیرویی گفته می شود که باعث جاری شدن جریان در یک سیم یا یک مدار می شود. واحد آن ولت بوده و با حرف V آن را نشان می دهند. بنابراین برای اندازه گیری و مشخص کردن ولتاژ یک مدار الکتریکی از ولت متر به صورت موازی در مدار استفاده می شود.

ولت متر آنالوگ

اهم متر(Ohm meter)

وسیله اندازه گیری دیگر که در برق بسیار پر کاربرد است اهم متر می باشد که برای سنجش میزان مقاومت یک المان در مدارات برقی می باشد. عبارت اهم که همان مقاومت دیگر تجهیزات برقی و یا قطعات کوچک الکترونیکی می باشد یعنی مقدار مقاومتی که یک المان برقی می تواند داشته باشد و همچنین واحد آن اهم بوده و با نماد یونانی (Ω) نشان داده می شود. پس در نتیجه اهم متر وسیله ای برای اندازه گیری مقدار مقاومت تجهیزات و قطعات برقی دیگر می باشد و به صورت موازی در مدار قرار می گیرد.

دستگاه اندازه گیری برق
مولتی متر آنالوگ

وات متر(Watt meter)

در تجهزات برقی داخل تابلوهای برق و یا دیگر موارد مقدار انرژی وجود دارد که به آن توان گفته می شود، عبارت توان همانطور که از نامش پیداست یعنی انرژی که یک وسیله می تواند در ورودی خود آن را دریافت کند و یا در خروجی خود تحویل دهد که میزان این انرژی مهم را با وسیله ای به نام وات متر اندازه گیری می کنند. به عبارتی دیگر توان مقدار انرژی موجود در تجهیزات برقی است که واحد آن وات بوده و آن را با حرف P نشان می دهند. وات متر وسیله ای برای اندازه گیری توان تجهیزات الکتریکی می باشد و به صورت سری موازی در مدار قرار می گیرد.

نحوه اتصال وات متر در مدار شبکه تک فاز

دستگاه اندازه گیری برق فرکانس متر(Frequency meter) 

این وسیله برای اندازه گیری تعداد امواج الکترومغناطیسی در یک ثانیه است. در واقع فرکانس یعنی امواج الکترومغناطیسی و یا سیگنال های الکتریکی به صورت تناوبی که واحد آن هرتز بوده و با حرف F مشخص می شود. پس بنابراین فرکانس متر وسیله ای برای اندازه گیری تعداد امواج الکترومغناطیسی در یک ثانیه به صورت تناوبی می باشد.

فرکانس متر

مولتی متر(Multi meter)

در بخش آخر معرفی دستگاه اندازه گیری برق مولتی متر را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. این وسیله برای اندازه گیری تمام کمیت های الکتریکی از جمله آمپر، ولتاژ، اهم و حتی فرکانس، به کار می رود/ که یک اهرم کوچک بر روی آن تعبیه شده و با چرخش آن می توان کیمت مورد نظر را انتخاب کنید. و بر روی مقدار مورد نظر آن را تنظیم نمود. در واقع این وسیله می تواند کارایی چندین دستگاه اندازه گیری دیگر را نیز داشته باشد.

مولتی متر دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید