آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک

آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک: در این بخش آموزش مدار یکی پس از دیگری با تایمر به صورت اتوماتیک را برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم. در بخش اول دوره آموزش اجرای پروژه مدار های برق صنعتی، مدار راه انداز دو الکتروموتور را به صورت یکی پس از دیگری توضیح دادیم. تفاوت این مدار از توع اتوماتیک این است که در مدار یکی پس از دیگری به صورت دستی ما نیاز داشتیم مصرف کننده یا موتور دوم را بعد از راه اندازی موتور اول به صورت دستی وارد مدار کنیم.

برای مشاهده و طرز کار مدار یکی پس از دیگری دستی کلیک کنید.
<

>
 

آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک

در نوع اتوماتیک این مدار ما فقط نیاز داریم موتور اول را دستی روشن کنیم. و موتور دوم با استفاده از یک تایمر باید به صورت اتومات وارد مدار  و راه اندازی شود. تجهیزات مورد نیاز برای مدار را در قسمت قبل آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک توضیح دادیم. تنها یک تجهیز شمارنده به این مدار اضافه خواهد شد که نام آن تایمر می باشد.

تایمر چیست؟

به زبان ساده تایمر وسیله اندازه گیری مقدار زمانی مشخص است که ما از آن میخواهیم. بعد از اتمام دوره زمانی مشخص شده کنتاکت های درون تایمر واکنش نشان داده و تغییر وضعیت میدهند تایمر ها بسته به نوع آن ها دارای تعدادی تیغه های باز و بسته میباشند. تیغه ها یا کنتاکت های بسته باز شده و کنتاکت های باز بسته میشوند.

تایمر ها در دوع نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته شده و دارای رنج تنظیم است. رنج تنظیم، بازه زمانی را در تایمر تعریف میکند. تایمر ها از نظر نوع عملکرد به دسته های تاخیر در وصل ON DELAYو تاخیر در قطع OFF DELAY تقسیم میشوند

در مقاله معرفی انواع تایمر بیشتر در مورد این زمینه توضیح داده ایم.

شرح مدار راه انداز دو الکتروموتور یکی پس از دیگری به صورت دستی

با فشردن شستی استارت کنتاکتور اول تحریک شده و موتور الکتریکی اول راه اندازی می شود. در همان زمان تایمر نوع تاخیر در وصل وارد مدار می شود و شروع به شمارش می کند. بعد از اتمام دوره زمانی، تایمر تیغه باز خود را که در مسیر کنتاکتور دوم قرار دادیم می بندد. و با جذب شدن کنتاکتور دوم، موتور الکتریکی دوم نیز وارد مدار و راه اندازی می شود. با فشردن شستی استپ هر دو موتور و تایمر از مدار خارج و غیر فعال می شوند. برای راه اندازی مجدد فقط کافی است شستی استارت را مجددا تحریک کنیم.

مدار یکی پس از دیگری دستی

برای راه اندازی مدار یکی پس از دیگری دو مدار فرمان در شکل زیر نشان داده شده که می توانید به انتخاب یکی از آنها را ببندید. در مدار یکی پس از دیگری با زدن شستی استارت S2، کنتاکتور K1 فعال شده و موتور اول شروع به کار می کند. توجه داشته باشید به دلیل وجود تیغه باز K1 در مسیر کنتاکتور دوم، تا قبل از راه اندازی موتور اول قادر به راه اندازی موتور دوم نخواهید بود. پس از فعال شدن موتور اول و بسته شدن تیغه باز K1 شما می توانید شستی استارت S3 را بزنید تا با فعال شدن کنتاکتور K2، موتور دوم شروع به کار کند.

آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک

مدار یکی پس از دیگری با تایمر(اتوماتیک)

در این مدار با زدن شستی استارت S2 کنتاکتور K1 برقدار شده و موتور اول شروع به کار می کند. با برقدار شدن کنتاکتور K1، تایمر K3 برقدار شده و شروع به ثانیه شماری می کند چرا که تیغه بسته کنتاکتور K2 در مسیر بوبین تایمر قرار دارد. و چون تیغه بسته است بنابراین جریان برق می تواند به بوبین تایمر برسد و تایمر فعال شود، پس از اتمام زمان تنظیم شده برای تایمر، کنتاکتور K2 برقدار شده و موتور دوم شروع به کار می کند.

آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک

نقشه مدار قدرت یکی پس از دیگری

در نقشه مدار یکی پس از دیگری دو نوع مدار قدرت و فرمان رسم می شود، درمدار قدرت تجهیزاتی که در آن قرار دارند به ترتیب از بالا به پایین شامل کلید مینیاتوری سه فاز، کنتاکتور سه فاز، بی متال جهت حفاظت از کنتاکتور در برابر اضافه بار و در آخر موتور الکتریکی سه فاز می باشد و در اصل تمام فرمان های ارسال شده از مدار فرمان در مدار قدرت انجام می شود.

مدار فرمان نیز همانطور که گفته شده دستور کارکرد کنتاکتورها و موتورهای الکتریکی را به مدار قدرت منتقل می کند و همچنین تجهیزاتی که در مدار فرمان قرار دارد شامل شستی های استوپ و استارت، کنتاکتورها، کلید مینیاتوری تک فاز و تایمر نیز می باشد. (البته توضیح بالا برای تمام مدارات برق صنعتی صدق می کند.)

آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک
آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک

کاربرد مدار یکی پس از دیگری

در برخی از دستگاه های تراش و برش  مدرا یکی پس از دیگری آن ها را کنترل می کند چرا که ابتدا نیاز است تا موتور اول کار کند و آب صابون مخصوص را بر روی قطعه کار بپاشد و پس از آن موتور دوم شروع به کار کند و تراش یا برش را انجام دهد. کاربردی دیگر از مدار یکی پس از دیگری در پمپ هیدرولیک است که باید موتور اول یا همان هیتر، روغن را گرم کرده و سپس موتور دوم فعال شده تا بتواند روغن را پمپاژ کند.

همچنین می توان از کاربردها مختلف مدار یکی پس از دیگری برای دستگاه های فرز نیز اشاره کرد که در این دستگاه باید اول موتور تیغه فرز روشن شود و سپس موتور دوم روشن شده تا قطعه را زیر تیغه فرز دستگاه بیاورد.

آموزش تصویری مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک

آموزش بستن مدار یکی پس از دیگری

برای بستن مدار فرمان یکی پس از دیگری سیم فاز را از ترمینال اصلی فاز، وارد کلید مینیاتوری (فیوز) کرده و به پیچ بالایی آن متصل می کنیم سپس خروجی فاز را از کلید به تیغه شماره 95 درج شده بر روی بی متال متصل می کنیم و از تیغه 96 خروجی فاز را گرفته و مجدد به تیغه 95 بی متال دوم  متصل کرده و سیم فاز را از تیغه شماره 96 آن خروجی می گیریم.

پس از اطمینان از صحیح بودن اتصالات سیم فاز را که از خروجی بی متال دوم گرفته بودیم را وارد شستی استوپ S1 کرده و به یکی از پیچ های پشتی آن متصل می کنیم از پیچ دوم خروجی را گرفته و وارد شستی استارت S2 کرده و به پیچ آن متصل می کنیم. پس از خروج سیم فاز از پیچ دوم شستی استارت S2، سیم را به پیچ A1 درج شده بر روی کنتاکتور وارد کرده و به آن متصل می کنیم.

سپس انجام این مراحل مجدد تمام اتصالات را بررسی می کنیم. چرا که اگر یکی از اتصالات مشکل داشته باشد یا به خوبی محکم نشده باشد ممکن است عملکرد مدار را به کل مختل کند.

سپس از پیچ های شستی استارت دو سیم فاز انشعاب گرفته و به تیغه شماره های 13 و 14 درج شده بر روی کنتاکتور متصل می کنیم. و پس از آن مجدد یک انشعاب از پیچ شماره 14 گرفته و به شستی استارت S3 متصل می کنیم، در مرحله آخر سیم فاز را از خروجی شستی استارتS3  گرفته و به پیچ A1 کنتاکتور دوم متصل کرده و از دو سر شستی استارت S3 یک انشعاب می گیرد. و به تیغه شماره های 13 و 14 کنتاکتور دوم متصل می کنیم سپس سیم نول را به عنوان خروجی از پیچ هایA2  هردو کنتاکتور گرفته و به ترمینال اصلی نول متصل می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید