آموزش تصویری مدار یکی بجای دیگری

شرح مدار

در ادامه مباحث دوره آموزش تصویری مدار های برق صنعتی ما تصمیم گرفته ایم در این بخش مدار راه انداز دو الکتروموتور به صورت یکی بجای دیگری را برای شما عزیزان بررسی کنیم. و دو قسمت مدار قدرت و فرمان این پروژه را رسم نماییم. همچنین کاربرد استفاده از این مدار را مثال زده و توضیح می دهیم. با توجه به اسم مدار قرار است دو الکتروموتور را راه اندازی نماییم. به صورتی که هنگام راه اندازی یک موتور بجای موتور دیگری، موتور قبل کاملا از مدار خارج شده و موتور دوم در همان لحظه شروع به کار کند.

به طور کلی اگر بخواهیم دو الکتروموتور را به صورتی راه اندازی کنیم که یا الکتروموتور اول راه اندازی شود یا الکتروموتور دوم وارد مدار شود و با راه اندازی هر موتور، الکتروموتور بعدی از مدار خارج شود، این مدار را یکی بجای دیگری مینامیم. این مدار به صورت دستی عمل خواهد کرد و اولویتی برای راه اندازی دو موتور وجود ندارد.

جهت مشاهده و دنبال کردن آموزش های رایگان برق صنعتی درجه 2 و یا در صورت علاقه به آموزش مباحث plc چیست؟ کلیک کنید و سر فصل های این مطالب را مطالعه بفرمایید.

تجهیزات مورد نیاز برای مدار

در آموزش تصویری مدار یکی بجای دیگری باید با تجهیزات آشنا شوید. تجهیزاتی که برای این مدار مورد نیاز است، تجهیزات حفاظتی، دو کنتاکتور، دو بی متال، دو الکتروموتور شستی استپ و دو شستی دوبل می باشد. شستی استپ برای قطع کل مدار و شستی های دوبل برای راه اندازی هر الکتروموتور استفاده می شود.

شستی دوبل چیست؟

در صورت راه اندازی دو الکتروموتور به صورت یکی بجای دیگری ما نیاز به دو عدد شستی دوبل خواهیم داشت. شستی دوبل درواقع یک شستی دو جانبه هست که عمل وصل و قطع را در دو قسمت مختلف مدار همزمان انجام می دهد. به این معنا که با فشردن شستی دوبل موتور اول راه اندازی شده و موتور دوم از مدار خارج می شود. ما نیاز به دو شستی دوبل برای راه اندازی این مدار خواهیم داشت که در سیمولیشن نرم افزار مفصل خدمت شما توضیح خواهیم داد.

کاربرد مدار یکی بجای دیگری

ساده ترین مثالی که می توان در  آموزش تصویری مدار یکی بجای دیگری زد، ممکن است در صنعت با یک دستگاه همزن مواد مواجه شوید. اگر دقت کنید از دو الکتروموتور در دستگاه استفاده شده است. یک موتور برای انتقال مواد به زیر همزن توسط کانوایر و یک موتور  برای خود همزن در نظر گرفته شده است.

در این مورد هر دو الکتروموتور باید در مدار فعال باشند. زمانی که موتور کانوایر ترکیبات یا محصول را به نقطه کار پره همزن می رساند، باید متوقف شود. و موتور همزن راه اندازی شده و شروع به حرکت کند. البته این مورد در صنعت معمولا به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. که در قسمت بعدی این آموزش حتما مدل اتوماتیک این مدار را بررسی خواهیم کرد.

جهت مشاهده آموزش تصویری مدار یکی بجای دیگری با تایمر اتوماتیک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید