IC چیست؟ آموزش الکترونیک

IC چیست و چه کاربردی دارد؟

در جواب IC چیست باید گفت IC ها که متشکل از تعدادی مدار، ترانزیستور و به طور کلی یک مجموعه ای از اجزای مختلف الکترونیکی هستند که به آنها مدار مجتمع نیز گفته می شود. مدار مجتمع امروزه کاربردهای بسیار زیادی در صنعت الکترونیک دارند. و تمام وسایل الکترونیکی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم از IC ها تشکیل شده اند. از کنار هم قرار گرفتن چندین اجزای مختلف به کار رفته در صنعت الکترونیک بر روی یک نیمه هادی در موجموع یک IC را تشکیل می دهد. که به منظور حجم کمتر مدارات، ارزانتر شدن و حتی سریعتر شدن مدارهای کوچک الکترونیکی می باشد.

IC چیست؟ آموزش الکترونیک
IC چیست؟ آموزش الکترونیک

IC ها بر اساس نوع ساخت، نوع تکنولوژی ریز تراشه و بر اساس نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند. که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

مبحث IC چیست؟ آموزش الکترونیک؛ یکی از سر فصل های دوره رایگان آموزش برق الکترونیک می باشد که پیشنهاد می شود جهت مشاهده سایر سرفصل های این دوره روی صفحه تعیین شده کلیک کرده و مباحث را دنبال کنید.

همچنین جهت مطالعه مطالب برق در زمینه صنعت و اتوماسیون می توانید به مقاله آموزش برق اتوماسیون و PLC مراجعه فرمایید

انواع IC چیست؟

IC بر اساس نوع ساخت

IC ها از این نظر شامل دو بخش می شوند. که یکی مدار مجتمع نوع یکپارچه و دیگری مدار مجتمع نوع مختلط هستند. در نوع یکپارچه، تمام قطعات موجود در مدار بر روی یک نیمه هادی قرار می گیرند. و در نوع مختلط که با نوع یکپارچه کاملا فرق دارد. تعدادی مدار مجتمع یکپارچه همراه با قطعاتی دیگر از مدار مثل خازن، مقاومت و… در یک مجموعه باهم قرار می گیرند. تا یک مدار مجتمع مختلط را به وجود آورند.

انواع IC
انواع IC

IC بر اساس نوع تکنولوژی ریز تراشه ها

IC چیست؟ آموزش الکترونیک؛ IC ها از نظر ریز تراشه های خود به دو نوع BJT و MOSFET تقسیم می شوند. که نوع BJT متشکل از ترانزیستورهای نوع BJT است.  همچنین داشتن سرعت زیاد و توان مصرفی زیاد از ویژگی های این نوع IC ها می باشد. از پرکاربردترین و پر مصرف ترین نوع خانواده این نوع IC ها، نوع ECL است. نوع MOSFET تشکیل شده از ترانزیستورهای نوع MOSFET بوده و ویژگی این نوع از IC ها توان مصرفی کم و سرعت پایین می باشد. که این دو ویژگی کاربرد آنها را بسیار محدود کرده است، از کم مصرف ترین و همچنین کم سرعت ترین نوع خانواده آنها، نوع CMOS می باشد.

IC چیست؟ آموزش الکترونیک

IC بر اساس نوع کاربرد

نوع کاربرد IC ها متفاومت است و از انواع آنها در مدارات آنالوگ، دیجیتال و آنالوگ – دیجیتال استفاده می شود و در انواع مدارهای مجتمع تعدادی از قطعات آنالوگ و دیجیتال در مدار قرار دارند که از IC ها در این مدارات استفاده می شود ولی برخی می توانند به عنوان حافظه هم استفاده شوند البته مهمترین کاربرد IC ها در هسته مرکزی یا همان CPU می باشد که در هر انواع گوشی های هوشمند و ساده، کامپیوترها و لپ تاپ ها وجود داشته که مهمترین بخش و به عنوان هسته مدارات الکترونیکی از آن یاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید