سون سگمنت چیست؟

سون سگمنت

سون سگمنت چیست؟

قبل از از موضوعی برای اینکه بدانیم در واقع سون سگمنت چیست؟ باید بدانیم امروزه در انواع دستگاه ها، ماشین حساب ها، مولتی مترها، شمارنده ها و یا ساعت های مچی و دیگر وسایل الکترونیکی که دارای یک صفحه نمایش دیجیتالی هستند. از سون سگمنت ها جهت نشان دادن اعداد و یا نشان دادن برخی از حروف انگلیسی استفاده می شود. البته امروزه سون سگمنت ها کاربرد بسیار وسیعی در زمینه الکترونیک دارند.  و از آنها استفاده های مختلفی می شود.

مبحث سون سگمنت چیست؟ یکی از سر فصل های مهم دوره آموزش برق الکترونیک می باشد. پیشنهاد می شود جهت مشاهده دیگر سر فصل های این دوره وارد صفحه آموزش برق الکترونیک از پایه تا پیشرفته شده و مباحث را دنبال کنید. این دوره به صورت کاملا رایگان برای شما عزیزان قرار داده شده است.

همچنین قابل ذکر است برای مطالعه در زمینه برق ساختمان و تجهیزات آن می توانید به صفحه آموزش برق ساختمان صفر تا صد مراجعه کرده و مطالب را مطالعه فرمایید.

سون سگمنت قطعه ای است که متشکل از 8 دیود نورانی می باشد. 7 دیود وظیفه نشان دادن اعداد و حروف ها بوده و دیود هشتم برای روشن کردن نقطه کوچک در گوشه پایین سون سگمنت می باشد. و به ترتیب و شکل خاصی در یک مجموعه کنار هم قرار دارند که یک سون سگمنت را تشکیل داده اند.

ترتیب دیود ها به صورتی است که یک طرف آنها کاملا به هم متصل بوده و سمت دیگر کاملا از هم جدا بوده و به هم متصل نمی باشند، اگر ناحیه مثبت دیودها به هم وصل باشند، سون سگمنت به صورت آند مشترک می باشد و اگر ناحیه منفی دیودها به هم متصل باشد، سون سگمنت به صورت کاتد مشترک می باشد.

نام اختصاصی دیودها

دیودهای موجود در سون سگمنت به ترتیب از حروف A تا G یعنی به صورت a،b،c،d،e،f،g هستند. که این حروف در واقع برای پایه های سون سگمنت به کار می روند. در شکل زیر نمونه ای از آنها مشاهده می شود نشان داده شده است. بنابراین برای اینکه بخواهیم سون سگمنت به عنوان مثال عدد 7 را به ما نشان دهد. باید دیودهای حروف a-b-c باهم روشن شوند. و یا در صورت نشان دادن عدد 8 باید تمامی دیودها روشن شوند.

اما باید این را هم در نظر داشت که یک سون سگمنت فقط می تواند اعداد 0 تا 9 را به ما نشان دهد. و بیشتر از عدد 9 در آنها قابل نمایش ندهد. مگر سون سگمنت هایی که برای نشان دادن محل کابین آسانسور در طبقات زیاد در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند، این قابلیت را داشته باشند.

به علاوه نمایش اعداد می توان برخی حروف انگلیسی را مانند A-E-P-F-O را در سون سگمنت مشاهده کرد که با این وجود باید دیودها با ترتیب خاصی روشن شوند.

سون سگمنت چیست؟
سون سگمنت چیست؟

انواع سون سگمنت

سون سگمنت ها دو نوع هستند. که به آنها آند مشترک و کاتد مشترک گفته می شود. در نوع آند مشترک پایه های سون سگمنت که دارای آند و کاتد می باشند. سمت آند دیودها آزاد بوده و سمت کاتد آنها همگی به هم متصل هستند. که منشا اصلی آنها پایه com می شود.

در نوع کاتد مشترک که کاملا با آند مشترک مخالف است، سمت آند پایه های دیودها به هم متصل است. و پایه com را تشکیل می دهند. و سمت کاتد پایه ها به صورت آزادانه می باشند. که به صورت 8 پایه مختلف جدا از هم قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید