کاربرد شیر برقی چیست؟

کاربرد شیر برقی چیست؟

در این بخش قصد داریم در مورد اینکه در صنعت کاربرد شیر برقی چیست؟ و نحوه عملکرد آن به چه صورت می باشد، صحبت کنیم. ابتدا باید بدانیم شیر برقی چیست؟ شیر برقی یک شیر الکتریکی است که عمدتاً برای تنظیم جریان هوا یا مایع در سیستم های قدرت پنوماتیک و هیدرولیک استفاده می شود. بیشتر به شکل یک قرقره است که به نوبه خود به یک پیستون فلزی آهنی متصل است که ممکن است در مرکز فنر یا افست فنر باشد همچنین خود پیستون در داخل یک لوله هسته ای از فلز غیر آهنی حرکت می کند که به نوبه خود توسط یک سیم پیچ متشکل از سیم پیچ های الکتریکی احاطه شده است.

جهت مطالعه در زمینه سایر تجهیزات کاربردی که در صنعت استفاده می شوند، می توانید با ارجاع به مطلب آشنایی با تجهیزات برق صنعتی، از تمامی سر فصل ها و مطالبی که در مقاله تجهیزات منتشر شده است، به صورت رایگان استفاده نموده و مطالعه فرمایید.

همچنین در صورت علاقه مندی به مباحث برنامه نویسی LOGO و PLC زبان LDR کلیک کنید.

کاربرد شیر برقی
کاربرد شیر برقی

شیرهای برقی چگونه کار می کنند؟

سیم پیچ یک شیر برقی می تواند جریان الکتریکی را در محدوده 12-48 V DC و 110-220 V AC حمل کند. به محض اینکه نیرو از طریق آن ارسال می شود، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود که در فرآیند حرکت شیر، پیستون را فشار داده و می کشد. ساده ترین شیرهای برقی، شیرهای دو طرفه و دو حالته هستند که وقتی سیم پیچ آنها با انرژی تامین می شود، فقط باز و بسته می شوند تا جریان را تامین کنند. سپس شیرهای دو حالته سه طرفه پاپت وجود دارند که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، اینها اجازه انحراف سیال از یک کانال به کانال دیگر را می دهند همچنین این نوع شیر می تواند هم برای عملیات پنوماتیک و هم برای عملیات هیدرولیک استفاده شود.

قطعات یک شیر برقی

می‌توانیم با نگاه کردن به تصویر زیر که یک شیر با عملکرد مستقیم بسته معمولی را نشان می‌دهد، ایده خوبی درباره اجزای یک شیر برقی که کمی پیشتر در این مقاله توضیح داده شد، به دست آوریم. این نوع شیر عملکرد یک شیر برقی را مشخص می کند.

کاربرد شیر برقی
کاربرد شیر برقی

معرفی انواع شیر برقی

همانطور که قبلا در مقاله ذکر شد پرکاربرد ترین شیر برقی یک شیر دو طرفه است که همانطور که از نام این شیر پیداست دارای دو پورت می باشد، البته شیرهای برقی پیشرفته تر ممکن است دارای سه یا چند پورت می باشند، اما چیزی که در همه آنها مشترک است، این است که آنها یا به گونه ای طراحی می شوند که مستقیماً عمل کنند یا به صورت آزمایشی برای جلوگیری از نشتی طراحی شوند.

کاربرد شیر برقی چیست؟

شیر برقی با دریچه های دو طرفه

در مورد این شیرها، یکی از دو پورت آنها برای اجازه جریان و همچنین بستن آن استفاده می شود و می تواند به حالت عادی باز یا بسته شود. این نوع شیر برقی معمولاً در حالت باز قرار داشته و تا زمانی که جریان الکتریکی برای بسته شدن آن اعمال شود باز می ماند که با قطع برق شیر دوباره باز می شود، البته شیر برقی که معمولاً بسته است، کاربرد بیشتری دارد و برخلاف شیر معمولی باز عمل می کند. عملکرد آن به این صورت است که بسته می ماند تا زمانی که برقراری جریان برق باعث باز شدن آن شود.

شیر برقی با دریچه های سه طرفه

اینها، همانطور که تصور می‌شود با سه پورت عرضه می‌شوند و در شرایطی که نیاز به استفاده از فشار متناوب و کامل برای کار کردن چیزی باشد، استفاده می‌شوند. قهوه سازها و ماشین های ظرفشویی نمونه های خوبی از راه اندازی شیر برقی سه طرفه هستند.

شیر های برقی با دریچه های چهار طرفه

شیرهای چهار طرفه با چهار یا چند پورت عرضه می شوند و عمدتاً در سیلندرها یا محرک های دوگانه استفاده می شوند. نیمی از پورت ها برای تامین فشار سیلندر و نیمی دیگر برای تامین فشار اگزوز به کار برده می شوند. این شیرها می توانند در انواع شیرهای معمولی بسته یا معمولی باز قرار داشته باشند.

شیرهای برقی با دریچه مستقیم

در این نوع شیر برقی، یک سیم پیچ قادر خواهد بود با بالا کشیدن شفت و تنظیم شیر، بدون تکیه بر فشار خارجی، شیر را به صورت مغناطیسی باز کند. مزیت شیرهای مستقیم این است که آنها فقط در هنگام باز کردن شیر به قدرت کامل نیاز دارند و پس از آن می توانند تقریباً با قدرت کم کار کنند.

شیر برقی با دریچه خلبانی

این نوع شامل یک شیر برقی است که یک شیر پایلوت بسیار کوچکتری را فعال کرده و از طرفی دریچه بزرگتری را باز می کند که می تواند با فشار بسیار بالاتر کار کند. این شیر برقی در مواردی که شامل استفاده از هیدرولیک یا بخار می‌شود، بهرتین بوده و درهر چیزی که با جریان و حجم بسیار بالاتر سروکار دارد استفاده می شود . به عنوان مثال این شیر می تواند برای انتشار مقادیر زیادی گاز، هوا، بخار یا مایعات استفاده شود.

اگرچه شیرهایی که به صورت پایلوت کار می‌کنند، برای کار کردن به قدرت زیادی نیاز ندارند، اما برای اینکه در حالت باز باقی بمانند، باید با قدرت کامل کار کنند. آنها همچنین با سرعتی پایین تر از شیرهای برقی با دریچه های مستقیم عمل می کنند.

انتخاب شیر برقی مناسب

وقتی نوبت به انتخاب شیر برقی مناسب می رسد، باید بدانید که در چه محیطی کار می کند که این موضوع خیلی مهم است زیرا چنین شیرهایی برای کار در محیطی طراحی شده اند که ذرات جامد ندارد. معمولاً یک شیر برقی در محیطی متشکل از آب، سیالات انتقال حرارت، فرآورده های فرعی نفتی، هوای فشرده و بخار استفاده می شود. داشتن این اطلاعات مهم است، زیرا به شما کمک می کند تا موادی را که شیر برقی شما باید از آن ساخته شود، تعیین کنید.

کاربرد شیر برقی چیست؟

شیرهای برقی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از آنها برای راه اندازی مجموعه ای از لوازم خانگی مانند یخ ساز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و آب سردکن استفاده می شوند. آنها همچنین در صنایع تجاری بیشتری مانند آبپاش های اتوماتیک آبیاری، تهویه مطبوع، تجهیزات پزشکی و انتقال خودرو استفاده می شوند، در زیر چند نمونه دیگر از کاربردهای صنعتی شیرهای برقی آورده شده است.

1) صندلی های دندانپزشکی

2) دستگاه پخش نوشیدنی داغ

3) کمپرسورهای هوا

4) شیرهای ایمنی

5) دستگاه های اندازه گیری

6) فیدرهای ارتعاشی

7) میز اتو صنعتی

8) دستگاه های قهوه ساز

9) خشک کن ها

10) سیستم های شستشوی خودرو

11) میکسرهای الکترونیکی

12) ماشین های شستشوی کف

13) دستگاه های فوم ساز

14) سوناهای آبی

15) ماشین آلات دوخت

16) بخاری های ترموالکتریک

17) واحدهای نوردهی

18) کنتورهای آب

19) بسته بندی وکیوم

20) سیستم های بارگیری مبرد

21) پمپ های خلاء

همانطور که مشاهده می شود کاربردهای شیرهای برقی نیز متنوع و بسیار زیاد است. اجازه دهید اکنون به چند دسته بندی گسترده که توسط آنها در بر می گیرند نگاه کنیم:

کاربرد شیر برقی چیست؟

صنعت خودرو

در ادامه مبحث کاربرد شیر برقی چیست؟ باید توجه داشته باشیم که شیرهای برقی بخشی جدایی ناپذیر از سیستم استارت تمام وسایل نقلیه موتوری هستند. هر زمان که راننده سوئیچ جرقه زنی را روشن می کند باعث می شود یک جریان الکتریکی به شیر برقی منتقل شود که این به نوبه خود باعث می شود شیر برقی باعث راه اندازی جریان موتور خودرو شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، راننده دیگر از سوئیچ احتراق استفاده نمی کند و باعث می شود جریان به شیر برقی و از آنجا به موتور خودرو متوقف شود.

صنعت تبرید

شیر برقی ها به طور گسترده در صنعت تبرید استفاده می شوند. به عنوان مثال، آنها در دستگاه های تهویه مطبوع برای کمک به کنترل جهت جریان مبرد استفاده می شوند تا بتوانند برای خنک کردن در تابستان و برای گرمایش در زمستان استفاده شوند.

هیدرولیک و پنوماتیک

در سیستم های هیدرولیک، شیرهای برقی جهت جریان سیال هیدرولیک را در داخل سیلندر کنترل می کنند که حرکت پیستون را کنترل شود. در مورد سیستم های هیدرولیک، شیرهای برقی فشار هوایی را که به سمت محرک جریان می یابد کنترل می کنند و از این طریق عملکرد ایجاد شده را توسط محرک کنترل می کنند.

سیستم های قفل

شیرهای برقی در سیستم های قفل مستقر در دفاتر، هتل ها و سایر مناطقی که باید ایمن شوند، استفاده می شود. شیرهای برقی در این موارد جزئی از وسایل قفل نصب شده در درب ها هستند. در صورت قفل شدن درب، برق مصرفی توسط شیر برقی وجود ندارد. چنین سیستم هایی در پارکینگ ها، موانع دسترسی، سیستم های دسترسی از راه دور، ماشین های فروش و غیره استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید