تجهیزات سیستم ارتینگ

تجهیزات سیستم ارتینگ

برای ایجاد یک سیستم ارتینگ نیاز به تجهیزاتی می باشد که همه آنها در قسمتی از این سیستم نقش دارند تجهیزات سیستم ارتینگ شامل دو بخش هستند بخشی از آنها در چاه ارت مورد استفاده قرار می گیرند و بخشی دیگر خارج از چاه ارت و برای انتقال جریان نشتی از دستگاه ها و یا تابلوها به چاه می باشند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

پیش تر ما در ادامه مباحث آموزش برق ساختمان در مورد اینکه  سیستم ارتینگ چیست؟ به طور کامل در زمینه تمام جزئیات سیستم ارت و انواع سیستم ارتینگ صحبت کرده ایم.در این مقاله به مواردی که مربوط به اجزا داخلی و خارجی یک سیستم ارتینگ می باشد صحبت خواهیم کرد.در صورت نیاز به مطالعه بیشتر در مورد چاه ارت می توانید به مقاله آموزش کامل راه اندازی سیستم ارتینگ و چاه ارت مراجعه کرده و مباحث این مجموعه را مطالعه بفرمایید.

تجهیزات سیستم ارتینگ در داخل چاه 

صفحه مسی

در ادامه معرفی تجهیزات سیستم ارتینگ؛ صفحه مسی با قطر 3 تا 5 میلی متر و در ابعاد مختلفی وجود دارد که برای مناطق مختلف از آنها در ابعاد مختلفی استفاده می شود به عنوان مثال برای مناطق مرطوب از ابعاد 40*40 و برای مناطق خشک از ابعاد 70*70 استفاده می شود البته نکته قابل توجه این است که هرچه ابعاد صفحه مسی بیشتر باشد قطر آن هم بیشتر بوده و در نتیجه شاهد رسانایی بالا و عمر زیاد چاه خواهیم بود.

سیم مسی

 با قطر 50 تا 95 میلی متر برای اتصال شینه ارت به صفحه مسی مورد استفاده قرار می گیرد ولی سیم مورد نظر حتمی باید فاقد روکش عایقی باشد.

مواد کاهنده

 این مورد برای کاهش مقاومت زیاد خاک و همچنین افزایش طول عمر چاه با مواد کاهنده ترکیب می شود و برای دور صفحه مسی استفاده می شود.

تجهیزات سیستم ارتینگ

روش پر کردن چاه ارت

برای پر کردن چاه ارت اول از آب و نمک برای ته چاه استفاده می شود. و پس از جذب شدن آن به خاک و سپس با قرار دادن صفحه مسی به صورت عمودی در چاه و تنظیم و تراز کردن آن در داخل چاه، با مواد کاهنده به ارتفاع 20 سانتی متر پر می شود و حتمی باید با ژل کاهنده ترکیب شده باشد ولی به مقداری که غلظت محول ترکیب شده زیاد نباشد، پس از آن با قرار دادن لوله پولیکا برای آبیاری چاه، مجدد تا ارتفاع 30 سانتی چاه از مواد کاهنده پر شده و مابقی فضای آن از خاک رس مخلوط شده با شن پر می شود، در آخر به ارتفاع 10 سانتی متر چاه با شن و سنگریزه پر می شود.

تجهیزات سیستم ارتینگ خارج از چاه ارت

سیم ارت

یکی از تجهیزات سیستم ارتینگ سیم ارت است. این سیم فقط باید برای تشکیل سیستم ارتینگ استفاده شود که به رنگ های زرد و سبز می باشد سیم ارت در واقع مسیری برای انتقال جریان نشتی به چاه ارت بوده و چاه ارت هم مسیری برای انتقال جریان نشتی به زمین می باشد.

تجهیزات سیستم ارتینگ
سیم ارت

شینه ارت

با نصب شدن به بدنه تابلوهای برق می تواند اتصال بین سیم ارت و بدنه تابلو را فراهم سازد. و در صورت برق دار شدن بدنه تابلو جریان نشتی از طریق سیم ارت که به شینه متصل است عبور کند.

تجهیزات سیستم ارتینگ
شینه ارت

ترمینال اتصال زمین

ترمینال اتصال به زمین از دیگر تجهیزات سیستم ارتینگ است. این ترمینال ها به سیم ارت متصل شده و طوری طراحی شده اند که در مواقع نصب روی ریل به بدنه تابلو متصل شوند و در ترکیب دو رنگ سبز و زرد وجود دارند که در طبقات مختلفی ساخته می شوند.

ترمینال اتصال زمین
ترمینال اتصال زمین

دیدگاهتان را بنویسید