آموزش خازن الکترونیکی

 خازن چیست؟

آموزش خازن الکترونیکی را از کجا شروع می کنیم؟ از اینکه خازن چیست؟ خازن ها در مدارات الکتریکی نقش ذخیره کننده انرژی را داشته و در صورت نیاز انرژی ذخیره شده خود را برای مدار خارج می کنند. در واقع انرژِی ذخیره شده در خازن به صورت بارهای الکترواستاتیکی در صفحات خازن قرار می گیرد. زمانی که خازن به یک ولتاژ DC متصل شود، شارژ خواهد شد.  برای تخلیه بار الکتریکی خازن که در اصطلاح به آن دشارژ گفته می شود. می بایست دو سر خازن را از منبع تغذیه جدا کرده و یک اتصال کوتاه بین دو صفحه خازن ایجاد کنیم.

مطالب آموزش خازن های الکترونیکی یکی از سر فصل های آموزش برق الکترونیک می باشد. سر فصل دیگری که در این مقاله برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم آموزش مقاومت های الکترونیکی می باشد که در صورت علاقه با ورود به صفحه این مطلب می توانید نکات مهم در این زمینه را مطالعه بفرمایید.

انواع خازن

خازن ها به طور کلی به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می شوند:

خازن های ثابت

 

ما در مباحث آموزش خازن الکترونیکی دسته بندی خازن های ثابت را به این گونه شرح دادیم که در خازن های ثابت ظرفیت ثابتی وجود دارد و نمی توان آن را تغییر داد.

همچنین این نوع خازن ها را بر اساس جنس ماده دیالکتریک می توان نام گذاری کرد از جمله خازن های سرامیکی، کاغذی و میکایی جزء خازن های ثابت می باشند. خازن های ثابت ظرفیت کمی دارند ولی نوع دیگری از خازن های ثابت با ظرفیت زیاد، خازن های الکترولیتی می باشند.

خازن های کاغذی

 

 برای این نوع از خازن ها، یک کاغذ مشبک آغشته به یک دی الکتریک مناسب قرار دارد. همچنین صفحات این خازن از جنس آلومینیوم ساخته شده و در ولتاژها و جریان های بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

خازن های سرامیکی

 

 عایق خازن های سرامیکی از جنس سرامیک بوده و صفحات آن از جنس آلومینیوم، سیم های دو سر خازن به صفحات خازن متصل است.

پوشش کلی این نوع خازن ها با یک محلول مومی شکل کامل شده و همچنین در مدارات گیرنده رادیویی مورد استفاده قرار می گیرند.

آموزش خازن الکترونیکی
خازن های سرامیکی

خازن های میکا

 صفحات خازن های میکایی از جنس نقره و عایق به کار رفته در آنها از جنس میکا می باشد. برای این خازن ها در دمای بالا روی ورقه های میکا را به صورت یک درمیان روی یک دیگر قرار می گیرند.

آموزش خازن الکترونیکی
خازن های میکا

خازن های الکترولیتی

 در ادامه مبحث آموزش خازن باید بداینم خازن های الکترولیتی از ظرفیت نسبتا بالایی برخوردار هستند. که جنس صفحات از آلومینیوم و یا تانتانیوم می باشد.

خازن های الکترولیتی بیشتر به صورت قطبی بوده و قطب های مثبت و منفی بر روی پایه های خازن مشخص شده است. و همچنین این نوع خازن ها در تایمرها و منابع تغذیه الکترونیکی کاربرد دارند. این نوع خازن ها در انواع مختلفی از جمله نوع استوانه ای یک طرفه، نوع هم محور، نوع غیر قطبی و نوع قوطی قرار دارند.

آموزش خازن الکترونیکی
خازن های الکترولیتی

خازن های متغیر

 در ادامه مباحث آموزش خازن الکترونیکی نوع متغیر را معرفی می کنیم. خازن هایی که ظرفیت آنها ثابت نباشد را خازن های متغیر می گویند. در این نوع خازن ها با تغییر یکی از عوامل سطحی روی صفحات و یا تغییر فاصله صفحات آن می توان ظرفیت را تغییر داد.

ماده دی الکتریک در این خازن ها از جنس پلاستیک یا از هوا می باشد. که در گیرنده های رادیویی مورد استفاده قرار می گیرند.

این خازن ها در دو نوع واریابل و تریمر استفاده می شوند نوع واریابل با چرخاندن یک محور و با کمک دست تغییر ظرفیت خازن انجام می شود و نوع تریمر با چرخاندن محور با کمک پیچ گوشتی ظرفیت تغییر پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید