آموزش تعویض لامپ هالوژن

آموزش نحوه تعویض لامپ هالوژن

در این مطلب قصد داریم به آموزش تعویض لامپ هالوژن بپردازیم و به نکاتی که در این عمل وجود دارد اشاره نماییم. قبل از تعویض لامپ هالوژن نکات ایمنی مهمی وجود دارد که باید رعایت شود، رعایت این نکات باعث حفظ سلامتی شما و جلوگیری از آسیب دیدن لامپ خواهد شد.ابتدا قبل از هر کاری منبع برق را خاموش کرده به طوری که کاملا بی برق باشد، پیشنهاد می شود برای اطمینان کامل از جعبه فیوز برق را قطع کنید تا در هنگام تعویض لامپ به خود صدمه ای وارد نکنید.

جهت مطالعه در زمینه آشنایی با انواع لامپ ها و هالوژن ها می توانید، با ارجاع به صفحه معرفی انواع لامپ و لوازم روشنایی، مباحث مربوط به این دسته را مطالعه فرمایید.

همچنین اگر علاقه مند به مباحث برق ساختمان و آشنایی با تجهیزات بکار رفته در آن می باشید، توصیه می شود با ارجاع به صفحه آموزش برق ساختمان درجه 2 تمامی سر فصل ها و مطالب این موضوع را نیز مطالعه فرمایید.

آموزش تعویض لامپ هالوژن
آموزش تعویض لامپ هالوژن

تجهیزات لازم جهت تعویض هالوژن

حتما برای اقدام به تعویض لامپ هالوژن از دستکش های پلاستیکی و یا پارچه ای جهت تعویض استفاده نمایید. چرا که اگر لامپ هالوژن را با دستان خالی و بدون دستکش تعویض کنید ممکن است در اثر چربی های روی دستان خود لامپ آسیب دیده و یا از عمر مفید آن کاسته شود و یا ممکن است در هنگام تعویض لامپ دستان شما خیس و مرطوب باشد، پس حتمی با دستکش های پلاستیکی یا پارچه دستان خود را بپوشانید و بدون دستکش به لامپ دست نزنید.

برای تعویض لامپ هایی که در ارتفاع قرار داشته و به طوری دسترسی به آنها دشوار است از یک صندلی یا نردبان ثابت و محکم برای تعویض لامپ‌های سقفی استفاده کنید. با این کار شما می تواند به راحتی به لامپ دسترسی داشته باشید ولی باید حتمی از ثابت بودن صندلی یا نردبان اطمینان حاصل فرمایید تا دچار حوادث دیگر نشوید و اینکه حتمی به قدری به لامپ نزدیک شوید که مجبور نباشید روی نوک انگشتان خود بایستید و یا اینکه سر خود را هنگام تعویض لامپ خم کرده تا به سقف برخورد نکند پس از یک وسیله مناسب با قد خود جهت این کار استفاده نمایید.

آموزش تعویض لامپ هالوژن
آموزش تعویض لامپ هالوژن

چگونه لامپ هالوژن را تعویض کنیم؟

قبل از تعویض لامپ، لامپ را خاموش کرده و پس از گذشت زمان حدود 20 دقیقه اقدام به تعویض نمایید چرا که در لامپ های هالوژن در انتهای آنها دو پایه فلزی قرار داشته که ممکن است حرارت زیادی داشته باشند و به دستان خود حتی با استفاده از دستکش آسیب برسانند، پس قبل از تعویض لامپ تا دقایقی اجازه دهید لامپ حرارت خود را از دست بدهد.پس از رعایت نکات ایمنی اولیه نوبت به تعویض لامپ می رسد که خود دارای مراحلی نیز می باشد و باید به ترتیب جهت تعویض لامپ هالوژن، طی شوند.

باز کردن لامپ هالوژن

در قدم اول باید با چرخاندن یا کشیدن محفظه، لامپ را با احتیاط از سر جایش بیرون بکشید تا حدی که بتوانید سیم کشی پشت لامپ را کاملا مشاهده کنید و دسترسی کامل به آنها را نیز داشته باشید. برخی از لامپ های هالوژن به صورتی هستند که با یک گیره و یا یک حلقه بیرونی در جای خود قرار می گیرند و ثابت می شوند و برخی دیگر را می توان خیلی ساده با کمی تکان دادن لامپ آنها را بیرون کشید. پس باید به این موضوع توجه داشت که اگر لامپ دارای گیره بود باید اول آنها را جدا کرده و بعد لامپ را به بیرون بکشید در غیر این صورت ممکن است محفظه لامپ و یا خود لامپ آسیب ببینند و بشکنند.

آموزش تعویض لامپ هالوژن

نحوه جدا کردن لامپ هالوژن

پس از بیرون کشیدن لامپ از محفظه، سیم‌ کشی لامپ را پایین آورده تا بتوانید اتصال آنها را به لامپ ببینید. سیم کشی باید طوری باشد تا در صورت رها کردن لامپ، لامپ به صورت آویزان از سقف قرار گیرد البته مطمئن شوید تا لامپ به سیم ها حتمی متصل باشد در غیر این صورت اگر لامپ از دستتان رها شود، سقوط کرده و می شکند. پس از اینکه سیم کشی لامپ را تا حد کمی بیرون آوردید سوکتی را که به سیم کشی متصل است را مشاهده کنید تا بتوانید تشخیص دهید که برای جدا کردن لامپ از سیم کشی، احتیاج به چرخاندن آن است یا می توانید مستقیم آن را جدا کنید.

این کار ساده بوده و می توانید با کمی دقت و مشاهده به آن، تشخیص دهید که باید آن را بچرخانید و یا مستقیم جدا کنید، اگر نیازی به چرخاندن آن نبود می توانید با احتیاط پایه ها یا سوکت ها انتهای لامپ را از قسمت اتصال شکاف سیم ها جدا کنید و اگر نیاز به چرخاندن آن بود، لامپ را به سمت چپ بچرخانید تا آزاد شود و آن را بیرون بکشید.

پس از آن می توانید لامپ جدید را درحالی‌ که دستکش در دستتان است از بسته بندی خارج کرده و شروع به جا انداختن و نصب آن کنید. سعی کنید حتمی نوع لامپ جدیدی را که می خواهید جایگزین لامپ قبلی کنید با نوع و اندازه آن مطابقت داشته باشد چرا که لامپ های هالوژن از انواع مختلفی از نظر اندازه و مشخصات دیگر با هم متفاوت هستند به خصوص اندازه آنها که باید حتمی با لامپ قدیمی یکی باشد، چرا که ممکن است در مرحله جا انداختن لامپ داخل محفظه دچار مشکلات زیادی شوید.

در ادامه مباحث آموزش تعویض لامپ هالوژن باید دقت داشته باشیم،در مرحله بعد سوکت های لامپ را به آرامی و با احتیاط درون شیارها قرار دهید و آنها را به داخل فشار دهید ولی در صورت چرخشی بودن آنها برای بستن لامپ، آن را به سمت راست بچرخانید تا در سر جای خود قرار گیرد و محکم شود، سپس برای تست کردن لامپ مجدد برق را از داخل جعبه فیوز وصل کرده و لامپ را روشن کنید تا از سالم بودن لامپ مطمئن شوید اگر این طور نبود دوباره برق را قطع کرده و مراحل نصب و اتصالات را مجدد با دقت بررسی کنید، این احتمال هم وجو دارد که خود لامپ ایراد داشته باشد.

در مرحله آخر بعد از اینکه لامپ شما روشن شد و از سالم بودن لامپ مطمئن شدید، هر پوشش محافظ یا قطعه ای را که از قبل برداشته ‌بودید مجدد سر جای خود قرار دهید. پس از آن لامپ را داخل محفظه برده و حلقه یا گیره ای که برای نگه داشتن آن وجود دارد را قرار داده و آن را به داخل فشار دهید تا بسته شود و از قفل شدن آنها اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید