معرفی انواع تایمر

آشنایی و معرفی انواع تایمر

قبل از آشنایی با انواع تایمر ابتدا بایستی با چند مفهوم آشنا شویم. در مدار های فرمان برق صنعتی گاهی لازم است یک مصرف کننده را با کنترل زمان استارت یا استپ کنیم. منظور از مصرف کننده می تواند هر وسیله ای که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند باشد. حال اگر بخواهیم به عنوان مثال یک الکترومور القایی را استارت کنیم و بعد از مدت زمان مشخص این الکترو موتور به صورت اتومات و خودکار به حالت استپ تغییر وضعیت دهد و خاموش شود؛باید از چه دستگاهی استفاده کنیم.

یا اگر بخواهیم همان الکتروموتور را در حالت خاموش بعد از گذشت زمان مشخص به صورت خودکار استارت کنیم چه دستگاهی مورد نیاز ما است.؟

ما چه دستگاهی نیاز داریم تا مدار برق صنعتی خود را به عنوان مثال از حالت 1 به حالت 2 مدار بعد از گذشت زمانی مشخص تبدیل کنیم؟ دستگاه کنترل زمان تایمر برق صنعتی تجهیز کنترل الکتریکی است که ما در این بخش به آن نیاز داریم. ابتدا به معرفی و کاربرد تایمر ها میپردازیم.

تایمر چیست؟

 

تایمر تجهیز الکتریکی جهت کنترل زمان در قطع و وصل مدار های الکتریکی یا تغییر وضعیت مدار از حالتی به حالت دیگر پس از تعیین زمان مشخص می باشد. این ابزار از نظر زمان سنجی در انواع مختلف از جمله تایمر تاخیر در وصل، تاخیر در قطع، استارت مجدد، ستاره مثلث، تایمر پالس و غیره وجود دارند. تایمر ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ تولید می شوند.

انواع تایمر برق صنعتی

تایمر الکترونیک

 

تایمر های الکترونیک دارای دقت بالایی نسبت به عملکرد در مدار دارند این تایمر ها نیاز به تغذیه دارند و در دو نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته می شوند. این تایمر ها از نوع دیجیتال دارای یک صفحه نمایش عددی می باشد و تنظیمات آن توسط دکمه هایی که زیر صفحه نمایش تعبیه شده انجام می شود. در نوع آنالوگ این تایمر فاقد صفحه نمایش است و تنظیمات آن توسط ولوم پتانسیومتر انجام می شود. در نوعی دیگر از تایمر الکترونیک دیجیتال قابلیت شمارش تعداد پالس های موجود در مدار وجود دارد که می توان به عنوان کانتر یا شمارنده نیز از این تایمر استفاده نمود.

معرفی انواع تایمر
تایمر کانتر

تایمر مولتی رنج

این تایمر مدل پیشرفته تری نسبت به تایمر های معمولی می باشد. تایمر  رنج قابلیت انتخاب چند فانکشن را دارد می توان از آن در بسیاری از مدار های فرمان برق صنعتی استفاده نمود. این تایمر مولتی قابلیت زمان سنجی از 0 تا 12 ساعت را دارد.

معرفی انواع تایمر
مولتی رنج آنالوگ

تایمر برق صنعتی

تایمر هایی که اغلب در صنعت برق از آن ها استفاده می شود، تنوع زیادی دارند. همانطور که گفته شد تایمر ها اصولا از نظر عملکرد به چند مدل تقسیم می شوند. تایمر تاخیر در وصل معولا استفاده بیشتری در صنعت دارند. اما اگر بخواهیم تایمر های تاخیر در قطع را در صنعت بررسی کنیم، به عنوان مثال یک موتور الکتریکی روغن کاری در سیستم نیاز ندارد تمام وقت در مدار باشد. بنابر این نیاز است در یک تایم مشخص روشن شده و بعد از گذشت زمان(تاخیر) مدار را قطع کرده و موتور روغن کاری را خاموش کند. تایمر هایی در صنعت برق وجود دارند که قابلیت تنظیم هر دو حالت تاخیر در قطع و وصل را نیز دارند.

تایمر برق ساختمان

تایمر هایی در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای مصارف روشنایی راه پله از نوع تاخیر در قطع می باشد. امروزه در ساختمان های نو ساز از تایمر جهت کنترل مصارف روشنایی استفاده نمی شود و سنسور های حرکتی جایگزین شده است. ولی اگر در بعضی ساختمان ها که از سنسور استفاده نشده دقت کنیم. مشاهده می کنیم که با هر کلید در هر طبقه چراغ ها روشن شده و در همان زمان تایمر روشن می شود. پس از سپری شدن زمان تنظیم شده، تایمر تیغه بسته خود را باز کرده و چراغ های خروجی از تایمر خاموش می شوند. 

در مطالب آموزش نقشه کشی تایمر ساختمان نکاتی از جمله نحوه سیم بندی تایمر ساختمان و روش تنظیم زمان تایمر ها را می توانید مطالعه نمایید.

نمونه ای از یک سیم بندی تایمر در چهار طبقه با دو کلید را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

نقشه مدار تایمر ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید