آشنایی با انواع رله های الکترونیکی

آشنایی با انواع رله های الکترونیکی

آشنایی با انواع رله های الکترونیکی

در این مطلب می خواهیم به بررسی و  آشنایی با انواع رله های الکترونیکی بپردازیم. به طور کلی برای تعریف رله می توان قطعه ای را مثال زد که با دریافت سیگنال های کنترلی، می تواند جریان برق بین چندین نقطه در مدار را قطع و وصل کند. یکی از پرکاربرد ترین آنها رله EMR یا الکترومکانیکی می باشد. البته برای کنترل تجهیزات و قطعاتی که در مدارات الکترونیکی به کار می روند می توان از قطعات دیگری برای کنترل جریان و برقراری ارتباط الکتریکی بین آنها استفاده کرد.

به عنوان مثال سوئیچ ها یک قطعه پرکاربرد در کنترل جریان الکتریکی بین تجهیزات می باشد و حتی می توان از آنها برای کنترل مدارات برقی پیچیده هم استفاده کرد.  با این حال استفاده از سوئیچ ها نیز معایبی هم برای مدارات به دنبال خواهد داشت.  بهتر است که در همه مدارات برقی و الکترونیکی از این قطعه استفاده نشود.

این مطلب یکی از سر فصل های کاربردی آموزش برق الکترونیک می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود با ورود به صفحه آموزش کامل برق الکترونیک کاملا  رایگان سایر سر فصل ها و مباحث را دنبال کرده و مطالعه بفرمایید.

همچنین جهت علاقه به دوره های آموزشی رایگان برق صنعتی می توانید به مقاله آموزش برق صنعتی از پایه تا پیشرفته مراجعه نمایید و مباحث را دنبال کنید.

آشنایی با انواع رله های الکترونیکی
آشنایی با انواع رله های الکترونیکی

رله الکتریکی چیست؟

در ادامه مبحث آشنایی با انواع رله های الکترونیکی باید بدانیم؛ رله های الکتریکی از نگاهی دیگر در واقع کلید های الکتریکی می باشند.  در انواع مختلفی تولید می شوند که می توان هر یک از آنها را به عنوان کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار داد.

از رله های الکترونیکی می توان برای کاربردهای سوئیچینگ شبکه های ولتاژ بالا یا در مواردی که جریان زیاد است استفاده نمود. داخل یک مجموعه با رله های الکتریکی نسبتا بزرگتر قرار داشته و به نام کنتاکتور شناخته شده است.

کنتاکتورها  یا همان کلیدهای مغناطیسی یکی از اصلی ترین اجزای مدارهای الکتریکی در بخش های فرمان و قدرت می باشند. از کاربردهای کنتاکتورها می توان به موتورهای الکتریکی صنعتی و به قطع و وصل خازن ها و همچنین در مدارهای روشنایی اشاره کرد.  برای استفاده از آن برای مصارف مختلف باید نوع متناسب با مشخصات کنتاکتور از آن استفاده کرد.

به عبارتی کنتاکتور را مناسب با نوع مصرف انتخاب کرد تا در صورت وقوع اتصال کوتاه یا جرقه های ایجاد شده توسط قطع مدار، به مدار و تیغه ها یا کنتاکت های کنتاکتور صدمه ای وارد نشود.

آشنایی با انواع رله های الکترونیکی
رله چیست

آشنایی با انواع رله ها

رله های مختلفی برای کاربردهای مختلف قرار داشته که به شرح زیر می باشند:

1- رله الکتریکی

2- رله الکترونیکی

3- رله الکترومکانیکی

ویژگی انواع رله های الکترونیکی

1– از بین بردن جرقه های ناشی از قطع و وصل در ولتاژهای بالا و مناسب برای مکان های امکان وجود آتش سوزی.

2- سرعت بسیار زیاد در قطع و وصل کردن مدارات که می توانند حداکثر 80 بار در یک ثانیه عمل قطع و وصل را انجام دهند.

3- عایق بندی مناسب بین قطعات در مدارات الکتریکی.

4- داشتن عمر مفید زیاد.

5- نداشتن صدای اضافی ناشی از قطع و وصل و همچنین جلوگیری از ایجاد جرقه هنگام قطع و وصل.

دیدگاهتان را بنویسید