میکروکنترلر چیست؟

میکروکنترلر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ 

در جواب سوال میکروکنترلر چیست؟ باید گفت که میکروکنترلرها یک قطعه الکترونیکی کوچکی هستند که دارای مدارهای مجتمع می باشند. به عبارتی یک تراشه ای از ICها هستند. البته نام دیگر میکروکنترلرها، ریز کنترل گر هست. و دلیل این اسم این است که چون این قطعه کوچک در داخل وسایل ها مانند انواع دستگاه ها و یا گوشی های همراه قرار دارد. به عنوان کنترل کننده در بردهای الکترونیکی نصب می شود. و به دلیل کوچک بودن اندازه آن به ریزکنترلر یا میکروکنترلر معروف شده است.

میکروکنترلر چیست؟

مشخصات میکروکنترلر چیست؟

 این قطعه دارای پورت های ورودی و خروجی و دارای تعداد زیادی پردازنده شامل RAM وROM و Flash  برای ذخیره کردن کدهای تحلیل شده توسط میکروکنترلرها و  Timer برای اندازه گیری زمان کار و Usartبرای برقراری ارتباط بین کامپیوتر کنترل گر و ADC و ISP و CAN و USB و DAC می باشد.

روش کار کردن میکروکنترلرها یا چگونگی کار کردن آنها به صورتی است که فرمان هایی که از نقاط دیگر در مدارات الکترونیکی به این قطعه صادر می شود. و قادر است در کمترین زمان ممکنه و با سریع ترین سرعت عمل کند. سپس دستورالعمل صادر شده را انجام می دهد. گرچه سرعت میکروکنترلرها زیاد است. ولی به سرعت عملکرد اجزای یک کامپیوتر نمی رسد.

یادگیری میمیکروکنترلر از طریق آموزش برق الکترونیک به زبان ساده

مبحث آموزش میکروکنترلر چیست؟ یکی از سر فصل های دوره آموزشی رایگان آموزش برق الکترونیک است. از این جهت پیشنهاد می شود برای مطالعه بیشتر در زمینه سایر قطعات الکترونیک و مشاهده سر فصل های این دوره وارد صفحه آموزش کامل برق الکترونیک به زبان ساده شده و مباحث را دنبال نمایید.

همچنین اگر علاقه مند به آموزش در زمینه برق اتوماسیون و plc می باشید. ما برای شما عزیزان مطالبی در این زمینه ارائه کرده ایم. که می توانید با ورود به صفحه PLCچیست؟ و همچنین مقاله آموزش کامل برق اتوماسیون و برنامه نویسی plc تمامی مباحث مربوط به این دوره آموزشی رایگان را مشاهده کرده و مطالعه فرمایید.

انواع میکروکنترلرها

میکروکنترلرها دارای انواع مختلفی هستند. گرچه که اکثر آنها کاربردهای متفاوتی نداشته و مشابه یکدیگر هستند. ولی هر یک از آنها را می توان در موارد مختلفی مورد استفاده قرار داد. که در ادامه به انواع انها می پردازیم.

1- میکروکنترلر ATX mega

2- میکروکنترلر PLC

3- میکروکنترلر 8051

4- میکروکنترلر ARM

5- میکروکنترلر AVR

انواع میکروکنترلرها

میکروپروسسور چیست؟

جز میکروکنترلرها قطعه دیگری به نام میکروپروسسور یا ریز پردازنده وجود دارد. که از نظر لوازم جانبی میکروکنترلرها بدونه پورت های خروجی و ورودی و همچنین RAM و ROM می باشد.  برای طراحی یک سیستم برای میکروپروسسور نیاز است تا پردازنده های ROM و RAM و همچنین پورت های ورودی و خروجی برای میکروپروسسور اعمال شود.

ریز پردازنده ها از نظر نوع سیستمی انعطاف پذیری بیشتری دارن که بر همین اساس به آنها سیستم های چند منظوره هم گفته می شود.

میکروپروسسور یک نوع پردازنده درون شبکه ای است. که دارای تعدادی مدار مجتمع می باشد. و در اصل برای انجام کارهای سخت تر و پیچیده تری نسبت به عملکرد میکروکنترلر ساخته شده و برای ایجاد حافظه زیاد برای انواع برنامه های کاربردی که فضای بیشتری لازم دارند و یا برای توسعه و ارتقای نرم افزارها مورد استفاده قرار می گیرد. گرچه عملکرد میکروپروسسور وابسته به مدارهای خارجی پورت های ورودی و خروجی است.

دیدگاهتان را بنویسید