آموزش اسیلوسکوپ

اُسیلوسکوپ چیست؟

در این مطلب قصد داریم به معرفی و آموزش اسیلوسکوپ و انواع آن بپردازیم. اسیلوسکوپ یا به عبارتی نوسان نما، دستگاهی است که برای نشان دادن سیگنال ها و امواج به کار می رود و در اکثر آزمایشگاه های برقی و الکترونیکی و حتی در مخابرات از اسیلوسکوپ استفاده می شود. اسیلوسکوپ قادر به نشان دادن سیگنال های زیاد و همزمان باهم است. البته قیمت این دستگاه کمی بالا است. و در مدل های مختلفی قرار دارند که قیمت آنها نسبت به مدل آنها متفاوت می باشد.

مبحث آموزش اسیلوسکوپ که در این مقاله می خواهیم به معرفی و آموزش آن بپردازیم یکی از سر فصل های دوره آموزش رایگان برق الکترونیک می باشد شما عزیزان با ارجاع به این صفحه می توانید سر فصل های این دوره آموزشی را مشاهده کرده و به طور رایگان دنبال نمایید. همچنین اگر به دنبال یاد گیری دیگر مباحث برق می باشید پیشنهاد می کنیم دوره آموزش نقشه کشی برق ساختمان را دنبال نمایید.

آموزش اسیلوسکوپ
آموزش اسیلوسکوپ

آشنایی با انواع اسیلوسکوپ

1- اسیلوسکوپ دیجیتالی

 اسیلوسکوپ دیجیتالی تنها تفاوتی که با بقیه دارد این است. که تمام امواج و سیگنال ها را به صورت دیجیتالی نشان می دهد. که یک صفحه دیجیتالی دارد.

آموزش اسیلوسکوپ
اسیلوسکوپ دیجیتالی

2- اسیلوسکوپ دستی

 این نوع هم مانند دیگر دستگاه های نوسان نما بوده و قادر به اندازه گیری شکل موج ها در مدارات الکترونیکی مختلف می باشد.

3- آموزش اسیلوسکوپ آنالوگ

 این مدل از نوسان نما می تواند مقدار شکل موج های اختلاف فاز، ولتاژ، زمان تناوب اندازه گیری کرده و آنها را نشان دهد. همچنین قادر به نشان دادن سیکل های به وجود آمده توسط دیودها و ترانزیستورها و خازن ها در مدارات الکترونیکی هستند.

آموزش اسیلوسکوپ
اسیلوسکوپ آنالوگ

مفهوم شکل موج

در ادامه مبحث آموزش اسیلوسکوپ می خواهیم تعریف شکل موج را شرح دهیم .منظور از شکل موج، تغییرات ولتاژ یا جریان های موجود در انواع مدارات الکترونیکی می باشد. برای نشان دادن و مشخص کردن شکل موج بدونه وجود اسیلوسکوپ، با استفاده از دو محور عمودی و افقی که به آنها محور مختصات گفته می شود می توان این کار را انجام داد. محور عمودی نشان دهنده مقدار جریان ها و ولتاژها بوده و محور افقی نشان دهنده زاویه و یا زمان بر حسب ولتاژ و جریان می باشد. که شکل موج بر امتداد محور افقی رسم می شود.

با رسم کردن این دو محور، بخش بالایی محور افقی را ناحیه مثبت شکل موج را نشان می دهد. و بخش پایین محور افقی نشان دهنده ناحیه منفی شکل موج می باشد. که اسیلوسکوپ همین امواج را به صورت مداوم و با حرکت نشان می دهد.

شکل موج ها در انواع مختلفی از جمله مثلثی، مربعی، سینوسی و دندانه اره ای هستند که در جریان های متناوب ac شکل موج به صورت سینوسی می باشد که از دیگر شکل موج ها بیشتر مشاهده می شود. شکل موج هایی که هم در قسمت منفی و هم در قسمت مثبت محور مختصات امتداد دارد شکل موج های ac و شکل موج هایی که فقط در یک خط صاف و در قسمت مثبت می باشند، شکل موج های dc هستند.

آموزش اسیلوسکوپ
مفهوم شکل موج

برای مشاهده تمام شکل موج های موجود در جریان های ac و dc می توان از اسیلوسکوپ استفاده نمود. چرا که شکل موج ها را به صورت مداوم و واضح نشان می دهد. و همزمان قادر به نشان دادن چندین شکل موج به صورت دائم می باشد.  امروزه در بسیاری از آزمایشگاه های برقی و غیره از این دستگاه نهایت استفاده شده و در مبحث برق الکترونیک بسیار پرکاربرد است.

دیدگاهتان را بنویسید