آموزش کامل لحیم کاری الکترونیک

آموزش لحیم کاری به زبان ساده

در این مطلب قصد داریم به علاقه مندان رشته برق الکترونیک در زمینه آموزش لحیم کاری الکترونیک به زبان ساده اطلاعاتی را ارائه دهیم. این اطلاعات در مورد ابزار مورد نیاز لحیم کاری؛ نحوه صحیح لحیم کاری و کاربرد لحیم در برد  های الکترونیکی است. این مبحث یکی از سر فصل های اصلی آموزش کامل برق الکترونیک می باشد. در نتیجه پیشنهاد می شود در صورت مطالعه بر مباحث دیگر برق مانند آموزش برق ساختمان و آموزش برق قدرت کلیک کنید.

در کل لحیم کاری به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به منظور اتصالات سیم ها به یکدیگر و یا به بردهای الکترونیکی صورت می گیرد. برای انجام این اتصالات از یک نوع سیم برای لحیم کاری (سیم لحیم) استفاده شده که پس از ذوب شدن بر روی محل اتصال، لحیم کاری انجام می شود.

آموزش کامل لحیم کاری الکترونیک

در گذشته جنس سیم که برای لحیم کاری مورد استفاده قرار می گرفت. از سرب تشکیل شده بود. ولی امروزه جنس آن تغییر کرده و ترکیبی از سرب و قلع تشکیل شده است. و مقدار آنها با 60 درصد سرب و 40 درصد از قلع می باشد.

هویه چیست؟

یکی از ابزارهای مهم برای لحیم کاری هویه می باشد. چرا که برای انجام اتصالات با لحیم، باید دمای مناسبی برای ذوب شدن سیم لحیم وجود داشته باشد. و فقط با استفاده از هویه می توان این کار را مرتب و بدونه سوختگی محل اتصال انجام داد.

آموزش کامل لحیم کاری الکترونیک
هویه

کاربرد لحیم کاری

از کاربردهای مختلف لحیم کاری می توان در مواردی از جمله ساخت جواهرات، لوله کشی، انواع بردهای الکترونیکی، برق اتومبیل استفاده کرد. ولی در گذشته از لحیم کاری در ساخت وسایل آشپزی و برخی از ابزارهای مختلف استفاده می شد.

روغن لحیم

برای لحیم کاری مناسب و تمیز نیاز به روغنی مخصوص می باشد. که به عنوان روغن لحیم برای لحیم کاری استفاده می شود. و کاربرد این روغن در لحیم کاری، پاک کننده انواع چربی ها و گرد وغبارها از روی محل اتصال است. و باعث پخش شدن ذوب سیم لحیم بر روی محل اتصال و محکم شدن اتصال می شود.

در صورت استفاده نکردن از روغن لحیم ممکن است لحیم کاری درست انجام نشود. و با قطعی مجدد اتصالات مواجه شویم. و از رسانایی مناسبی برخوردار نباشیم. روغن لحیم از مواد شیمیایی مخصوصی تشکیل شده است. تا در صورت قرار گرفتن در معرض دمای هویه و ذوب شدن آن بر روی محل اتصال، باعث قوی تر شدن قدرت اتصال لحیم و پاک کنندگی محل لحیم کاری شود.

آموزش روش های لحیم کاری

در ادامه مبحث آموزش لحیم کاری الکترونیک به این نکته میپردازیم که لحیم کاری به طور کلی با سه نوع فلز انجام می شود. که عبارتند از لحیم کاری با نقره، لحیم کاری با برنج و لیحم کاری با قلع و سرب یا همان سیم لحیم که راجع به لحیم کاری با سرب و قلع در ادامه توضیح داده شده است.

1- در لحیم کاری برای بردهای الکترونیکی و یا اتصال سیم های مسی با استفاده از یک هویه دستی با توان های مختلف که با توجه به نوع لحیم کاری تعیین می شود. ابتدا نوک هویه باید از هرگونه آلودگی و چربی کاملا پاک باشد. و این کار باید حتمی از نوک پاک کن های مخصوص لحیم کاری استفاده شده و از زدن نوک هویه داخل روغن لحیم جلوگیری شود.

2- پس از پاک کردن نوک هویه باید دمای محل اتصال را کمی با هویه بالا برود. و مقدار کمی از روغن لحیم را بر روی سطح محل اتصال بگذاریم.  پس از ذوب شدن روغن لحیم با نزدیک کردن سیم لحیم و هویه به محل اتصال لحیم کاری را انجام می دهیم.

3- پس از لحیم کاری و سرد شدن محل لحیم شده، با یک دستمال نم دار باقی مانده روغن لحیم را پاک می کنیم. و با استفاده از وارنیش یا چسب برق محل اتصال لحیم را کاملا می پوشانیم. ولی اگر لحیم کاری بر روی برد انجام شده است نیازی به پوشاندن آن نیست.

آموزش کامل لحیم کاری الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید