کلید اینترلاک چیست؟

کلید اینترلاک

در این مقاله در خصوص اینکه کلید اینترلاک چیست؟ و معرفی انواع آن می پردازیم و کاربرد آنها را در برق برای شما بازگو می کنیم.اینترلاک در واقع یک نوع قفل کننده کلید می باشد و در کلید های فشار قوی جهت حفاظت از افراد و تجهیزات در برابر وصل ناگهانی و بدون هماهنگی این کلید ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ما پیشنهاداتی برای علاقه مندان به آموزش دیگر رشته های برق داریم؛ در صورت مشاهده سر فصل های آموزش کامل برق الکترونیک و همچنین دنبال کردن مباحث آموزشی برق صنعتی کلید کنید. امیدواریم مطالبی که برای شما عزیزان ارائه  شده است؛ مفید واقع گردد.

مفهوم واژه Changeover

کلمه چنج اور یعنی (تغییر وضعیت)، که در صنعت برق به اسم جا به جایی چندین منبع شناخته شده است.
در شکل های زیر چند نمونه از چنج اورها را نشان داده است:

کلید اینترلاک

اینترلاک چیست؟

سیستمی که برای ایجاد ایمنی و حفاظت از افراد و تاسیسات در مکان هایی که احتمال دارد برای انجام برخی اقدامات خطر ساز باشد اینترلاک نام دارد. مواردی که باعث شده است تا اینترلاک در تابلوهای برق به کار برده شود عبارتند از:

1) کار کردن درست تجهیزات

2) باعث جلوگیری از حوادث احتمالی

3) محافظت از اپراتور و بهره بردار

 

اینترلاک های به طور کلی به سه صورت الکتریکی – کلیدی و مکانیکی می باشند. سیستم اینترلاک در واقع به نحوی طراحی و تنظیم شده است. که از کوچک ترین خطرات و اقداماتی که باعث ایجاد خطر می شوند. جلوگیری به عمل می آورد.

کلید اینترلاک

در ادامه مبحث کلید اینترلاک چیست؟ بهتر است بدانیم؛ اینترلاک ها را می توان در قسمت های مختلف زیادی در انواع شبکه ها به کار برد، چرا که این کار باعث جلوگیری از وصل شدن همزمان کلیدها در شبکه ها می شود در واقع وظیفه دوم اینترلاک به این صورت می باشد.

حالت های مورد استفاده از  کلید اینترلاک در تابلو برق

– استفاده در بین تجهیزات قطع و وصل

– استفاده در بین تجهیزات و بخش های مختلف دیگری از تابلو

اینترلاک مکانیکی

اینترلاک مکانیکی برای کلیدها و کنتاکتورها به صورت جداگانه و مجزا ارائه شده و در نقشه ها به صورت یک مثلث زرد با خط چین می باشد، این نوع اینترلاک به صورت کاملا اختیاری ولی با توجه به آمپراژ و نوع آن انتخاب و تهیه می شود. برای مثال می توان کلید چپ گرد و راست گرد را به کمک این سیستم به صورت مکانیکی تبدیل کرده و به صورت اینترلاک مکانیکی استفاده شود همچنین استفاده از این روش در بین کلیدها ولی به شیوه های دیگر باعث می شود از وصل شدن همزمان کلیدها جلوگیری به عمل آید.
اینترلاک مکانیکی مابین دو کلید در شکل زیر نشان داده شده است:

کلید اینترلاک

شکل زیر نماد اینترلاک مکانیکی در نقشه ها را نشان می دهد:
کلید اینترلاک

نوعی از اینترلاک مکانیکی مورد استفاده در کلید های هوایی در شکل زیر مشاهده می شود.

کلید اینترلاک

انواع مختلف اینترلاک مکانیکی نظیر اینترلاک با سیم و اینترلاک با اهرم را در شکل زیر نشان می دهد.

کلید اینترلاک

اینترلاک کلیدی چیست؟

برای ایجاد شرایطی نظر به اینکه بین دو کلید یکی از کلیدها در حالت وصل قرار داشته باشد می توان از طریق یک کلید و دو قفل استفاده کرد.

کلید اینترلاک

کلید اینترلاک

کلید اینترلاک الکتریکی چیست؟

در ادامه مبحث کلید اینترلاک چیست؟  می خواهیم به نوع اینترلاک الکتریکی بپردازیم. استفاده از اینترلاک الکتریکی می تواند در تجهیزاتی باشد که به صورت فرمان الکتریکی باشند. در این روش زمانی فرمان الکتریکی به تمام تجهیز صادر خواهد شد که همه مراحل به درستی انجام شده باشد. و به عنوان مثال می توان با قرار دادن تیغه های بسته در مسیر بوبین کنتاتورها اینترلاک الکتریکی را به وجود آورد. البته ناگفته نماند که می توان از اینترلاک های مکانیکی هم به منظور اینترلاک الکتریکی استفاده نمود.

کلید اینترلاک

کلید اینترلاک

از مزیت های اینترلاک مکانیکی در شکل زیر مشاهده می شود:

کلید اینترلاک

استفاده از اینترلاک بر روی درب تابلو به منظور باز کردن آن و همچنین قطع شدن برق تابلو برای نصب یا تعویض تجهیزات و قفل کردن درب آن می تواند گزینه مناسبی باشد.

کلید اینترلاک

کلید اینترلاک

شکل زیر نمونه ای از حفاظت از جان اشخاص توسط اینترلاک با باز شدن درب تابلو را نشان می دهد. که بلافاصله پس از باز شدن درب تابلو برق، برق قطع شده و بهره برداران را به زمین متصل می کند.

کلید اینترلاک

اولویت بندی اینترلاک ها


اینترلاک مکانیکی که نسبت به دو اینترلاک دیگر اولویت دارد در تابلوهای برق از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طبقه بندی و اولویت بندی اینترلاک ها

1-اینترلاک مکانیکی اولویت اول
2-اینترلاک کلیدی اولویت دوم
3-اینترلاک الکتریکی اولویت سوم

کلید اینترلاک

کاربرد اینترلاک

از کاربردهای مهم اینترلاک می توان به کنترل ورودی و خروجی محل هایی با حساسیت زیاد، حفاظت از تجهیزات پست در برابر کلیدزنی های غیر مجاز، حفاظت از جان افراد در پست های فشار قوی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات و جلوگیری از عملکردهای اشتباه و ناگهانی تجهیزات در تابلو برق، اشاره کرد.

انواع اینترلاک

از نظر بهره برداری دو نوع اینترلاک وجود دارد که به آنها اینترلاک عملیاتی و اینترلاک تعمیر و نگهداری می گویند. اینترلاک عملیاتی به منظور بهره برداری در پست استفاده می شوند و از کلید زنی هایی که بهره برداری شبکه را به خطر می اندازد جلوگیری می کنند منظور از کلید زنی غیر مجاز، کلیدزنی هایی است که احتمال اتصال کوتاه در شبکه را افزایش می دهند. اینترلاک تعمیر و نگهداری برای حفاظت از پرسنل در پست های فشار قوی جهت تعمیر تجهیزات استفاده می شود. اینترلاک تعمیر و نگهداری در هنگام آسیب دیدن تجهیزات دیگر، تمامی منابع را ایزوله کرده تا پرسنل بتوانند آنها را بدونه خطر تعمیر کنند.

سیستم اینترلاک

سیستم اینترلاک در تابلو برق برای ایجاد ایمنی افراد و همچنین حفاظت از تجهیزات در مکان هایی که احتمال بروز حوادث ناشی از عملکرد با خطا وجود داشته باشد ، به کار گرفته می شود. سیستم اینترلاک به صورتی طراحی شده که از تمام عملکردهای اشتباه و یا خارج از برنامه و ناگهانی جلوگیری می کند. از سیستم اینترلاک در تابلو برق جهت کارکردن درست تجهیزات در تابلو، محافظت از افراد و جلوگیری از حوادث خطر ساز در تابلو استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید