کلید اتوماتیک کامپکت (MCCB)

کلید اتوماتیک کامپکت(MCCB) چیست؟

در این مقاله قصد داریم کلید اتوماتیک کامپکت(MCCB) را به شما معرفی کرده و انواع آنها را بررسی کنیم. بهترین تعریفی که می توان برای قطع کننده مدار یا مدار شکن یا بریکر کرد این است که این نوع قوی تر و بادوام تر است. اگر برخی از بریکرهای دیگر فقط تا 100 آمپر درجه بندی شده باشند، MCCB ها می توانند این محدودیت را تا 2500 آمپر افزایش دهند.

جهت آشنایی بیشتر با سایر تجهیزات حفاظت برق صنعتی و همچنین آشنایی با انواع تجهیزات برق صنعتی مثل تایمر، رله، عملگر ها، سیم و کابل، فیوز ها و تجهیزات اندازه گیری کلید کنید.

کلید اتوماتیک کامپکت
کلید اتوماتیک کامپکت

کاربرد کلید اتوماتیک کامپکت

این بریکرها نیاز به تعمیر و نگهداری کمی داشته و به دلیل درجه های قدرت بالای آنها، گزینه ی بسیار مناسبی برای مدارهای با بارهای سنگین هستند. با این حال، انواع مختلف MCCB که اکنون در بازار موجود است، تضمین می کنند که اکثر افراد در صنایع و شرکت ها از این قطع کننده ها برای رفع نیازهای حفاظتی الکتریکی خود استفاده کنند. با توجه به نحوه طراحی آنها، این نوع قطع کننده ها بیش از چیزی که تصور شود در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

البته که محدودیت کاربردی این بریکرها و کلید اتوماتیک کامپکت در بسیاری از تولید کنندگان کلیدهای مدار متفاوت است. به عنوان مثال بریکرهای نوع ABB می توانند تا 3200 آمپر را تحمل کنند، که بسیار بالاتر از استاندارد صنعتی است. به همین دلیل این نوع بریکرها بیشتر در محیط های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. اما با این حال، کاربرد بریکرها محدودیت بسیار زیادی داشته و تنها تحمل اضافه بار نمی باشد و بسیاری از برقکاران تمایل زیادی به استفاده از MCCBدر پروژه‌های خود دارند. اگر یک اتصال کوتاه یا اضافه بار الکتریکی رخ دهد، آنها به راحتی از مدار و دستگاه های متصل در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کنند.

کلید اتوماتیک کامپکت

کاربرد انواع کلید اتوماتیک MCCB

بریکرMCCB نوع B

این بریکرها بیشتر در مکان های اداری و تجاری و مسکونی یافت می شوند. و در مقایسه با اکثر بریکرها و کلید اتوماتیک کامپکت نسبتاً ضعیف هستند. به همین دلیل آنها را برای استفاده دره اکثر لوازم خانگی به کار می گیرند.

بریکر MCCB نوع C

این بریکرها می توانند تا 10 برابر جریان فعلی خود را تا قبل از خاموش شدن تحمل کنند، بنابراین این نوع بریکرها در اماکن صنعتی و تجاری بیشتر مورد استفاده قرار گیرند مانند صنایعی که به شدت به ترانسفورماتورها، فن ها و موتورها متکی هستند.

بریکر MCCB نوع D

این بریکرهای قالب‌گیری شده تا حد 20 برابر جریان ظرفیت دارند. و در صنایع سنگین به دلیل داشتن ظرفیت بالا به خوبی از آنها استفاده می شود.

بریکر MCCB نوع K

این MCCB ها زمانی که جریان به 12 برابر ظرفیت خود می رسد، کار می کنند. البته آنها به بریکرهای نوع D شبیه بوده و اغلب در کاربردهای موتوری مورد استفاده قرار می گیرند.

بریکر MCCBنوع Z

بریکرهای نوع Z نسبتاً کمتر از سایر کلید اتوماتیک کامپکت MCCB ها محبوبیت دارند، ظرفیت آنها پایین تر است. و به همین دلیل در میان بریکرهای حساس قرار می گیرند. همچنین آنها مانند نوع B فقط می توانند سه برابر جریان را مدیریت کنند.

اجزا تشکیل دهنده کلید اتوماتیک کامپکت(MCCB)

در تصویر زیر اجزاء تشکیل دهنده یک کلید MCCB را مشاهده می کنید. که شامل 8 قسمت اطفاء حریق، کنتاکت متحرک،مکانیزم عملکرد، کلید کنترل سه حالته، شستی تریپ دستی،تریپ اضافه بار،کانکتور ترمینال و پوشش پایه می باشد.

کلید اتوماتیک کامپکت
کلید اتوماتیک کامپکت

دیدگاهتان را بنویسید