کاربرد آلترناتور چیست؟

کاربرد آلترناتور چیست؟

درود بر شما، در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از تجهیزات برقی به نام آلترناتور آشنا کرده و روش عملکرد، اجزای آن و اینکه کاربرد آلترناتور چیست؟ با هم مورد بررسی قرار دهیم. منبع اصلی تولید برق در خودروها، باتری ها می باشند ولی برای تامین انرژی الکتریکی خودرو در مدت زمان طولانی نیاز است تا سیستم آلترناتور وجود داشته باشد و این کار را بر عهده بگیرد چرا که باتری ها در مدت زمان طولانی قادر به تامین برق خودرو نمی باشند، البته که سیستم آلترناتور که به آن سیستم شارژ هم گفته می شود می تواند علاوه بر تامین انرژی الکتریکی خودرو، باتری خودرو را هم شارژ کند که این یکی دیگر از وظایف سیستم شارژ در خودرو می باشد.

جهت مطالعه در خصوص ژنراتور برق و آشنایی با اجزاء آن کلیک کنید. همچنین در صورت مطالعه مطلب در خصوص ژنراتور سنکرون می توانید با ارجاع به صفحه مورد نظر توسط لینک مشخص شده، از مطالب این موضوع استفاده نمایید.

کاربرد آلترناتور
کاربرد آلترناتور

نحوه عملکرد و کاربرد آلترناتور چیست؟

مولد برق در خودرو به اسم دینام شناخته می شود ولی باید بدانیم که عملکرد آلترناتور و دینام با هم متفاوت بوده و در 50 سال اخیر در تمامی خودروها از آلترناتور به جای دینام استفاده شده است. آلترناتورها به عنوان مولد جریان برق بوده و از نوع سه فاز AC می باشند، منظور از سه فاز بودن آلترناتورها این نیست که با ولتاژ بسیار بالا مانند ولتاژهای صنعتی کار می کنند چرا که به عنوان مولد برق برای تامین انرژی الکتریکی در خودرو به کار رفته و ولتاژ بسیار کمتری دارند و به هیچ عنوان ولتاژ برق سه فاز آنها مانند ولتاژ سه فاز یک موتور الکتریکی صنعتی نمی باشد.

اساس کار آلترناتور به این ترتیب است که با ایجاد مقدار کمی جریان برق در سیم پیچ روتور، روتور آلترناتور به یک آهنربا تبدیل شده و سپس با چرخیدن میدان آهنربایی، جریان الکتریکی در قسمت استاتور که بخش ثابت آلترناتور می باشد تولید می شود.

کاربرد آلترناتور
کاربرد آلترناتور

اجزای آلترناتور و کاربرد آلترناتور

در ادامه مبحث کاربرد آلترناتور چیست؟ باید بدانیم، آلترناتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد:

کاربرد آلترناتور
کاربرد آلترناتور

1) پولی

برای انتقال نیروی گردشی تولید شده توسط موتور در آلترناتور از پولی استفاده می شود که در دو نوع شیاردار و ساده وجود دارند.

2) درپوش

در پوش که شامل سه نوع جلو، عقب و درپوش پلاستیکی می شوند که وظیفه نگهداری از اجزای آلترناتور را بر عهده دارند.

3) روتور آلترناتور

قسمت متحرک آلترناتور بوده که به نام آرمیچر هم شناخته شده است و وظیفه آن تولید میدان آهنربایی یا میدان مغناطیسی می باشد. روتور خود دارای چند قسمت نظیر کلکتور، بلبرینگ، پروانه، بوبین، شفت و چنگکی می باشد.

4) استاتور آلترناتور

جریان برق در این قسمت تولید شده و دارای دو بخش مهم سیم پیچ ها و بدنه استاتور می باشد و این از کاربرد آلترناتور است. در شکل زیر انواع سربندی های استاتور نشان داده شده است.

5) رگولاتور

وظیفه رگولاتور در آلترناتور تنظیم ولتاژ تولیدی در بیشترین مقدار خود یعنی حداکثر ولتاژ تولیدی می باشد. همچنین نام دیگر رگولاتور آفتامات بوده که در بازار معمولا به این اسم شناخته می شود.

6) صفحه دیود

روی این صفحه بین 6 الی 21 دیود وجود داشته و به اسم صفه یکسو کننده هم نیز شناخته می شود. همچنین اصلی ترین و مهم ترین وظیفه را در آلترناتور داشته و برای تبدیل برق متناوب سه فاز به برق مستقیم به کار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید