دستگاه ارت موقت

دستگاه ارت موقت چیست؟

یکی از اصول ایمنی در حین کار در شبکه های هوایی به کارگیری سیستم ارت موقت بوده و مطابق قانون، دستگاه ارت موقت باید در دو سمت در محل کار نیز استفاده شود، به صورتی که هر سه فاز شبکه هوایی برق در ابتدا به هم متصل می شود. و سپس به زمین وصل می گردند. و اگر شبکه‌ای که برق کار روی آن مشغول کار است به طور اتفاقی به دلایلی مانند ایجاد صاعقه، پاره شدن سیم هایی که از بالای شبکه در حال تعمیرعبور کرده اند، مانورهای نادرست گروه عملیات و چنین مواردی برق‌دار شود. جریان برق توسط سیستم حفاظتی دفع شده و به زمین فرستاده می‌ شود. و به این ترتیب ایمنی برق کاران بالا می‌ رود. هدف کلی استفاده از دستگاه ارت موقت و به کارگیری آن در شبکه ها و پست های برق، محافظت از افراد مشغول کار بر روی شبکه و پست برق در برابر خطرات احتمالی برق دار شدن ناگهانی آنها می باشد.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه سیستم ارتینگ کلیک کنید.

همچنین جهت مشاهده مطالب آموزش کامل مراحل حفر چاه ارت کلیک کنید.

دستگاه ارت موقت
دستگاه ارت موقت

کاربرد دستگاه ارت موقت

دستگاه ارت موقت در اصطلاح جهت قفل کردن یا بستن خطوط برق بکار رفته و یک نوع وسیله حفاظتی می باشد. عملکرد این وسیله‌ به صورتی است که با زمین کردن یا ارت کردن شبكه و بی‌ برق کردن آن، ولتاژهای مختلف شبکه را با زمین همبندی یا هم پتانسیل سازی می کند. و به همین دلیل از این وسیله برای حفاظت از برق کاران در برابر برق گرفتگی نیز استفاده می‌شود.

دستگاه ارت موقت

دستگاه اتصال زمین برای مکان های مختلفی وجود دارد. که در سه نوع مختلف نیز قرار دارد. این موارد عبارتند از پست های زمینی فشار قوی و متوسط، شبکه های فشار ضعیف و شبکه های هوایی فشار قوی و متوسط که دستگاه اتصال زمین یا ارت موقت در آنها در سه نوع متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای این دستگاه شامل میله ارت، سیم ارت که به صورت افشان مسی قرار دارد، چوب پرچ، گیره جهت اتصال سیستم ارت به شبکه، شلنگ جهت حفاظت از سیم ارت، جعبه فلزی جهت حمل و نقل، چکش و پنج پر که در اصطلاح به آن خورشیدی هم گفته می شود.

مواردی که در استفاده از دستگاه باید رعایت شود:

1) قبل از نصب دستگاه ارت موقت در محل کار حتمی از بی برقی شبکه که می توان آن را توسط دستگاه تفنگ پرتاب تست نمود، اطمینان حاصل شود.

2) ابتدا انتهای سیم‌های ارت دستگاه به زمین متصل شده و سپس گیره ها به فاز متصل گردند.

3) محل نصب دستگاه در دوطرف محل کار و در دیدرس مجری کار باشد.

4) قبل از اتمام کار و اطمینان از صحت کار، دستگاه از محل نصب خارج نشود.

دیدگاهتان را بنویسید