ترانسفورماتور جریان CT

ترانسفورماتور جریان (CT)

این مقاله در زمینه ترانسفورماتور جریان (CT) می باشد و سعی داریم در این مقاله شما را با کاربرد این ترانسفورماتور آشنا کنیم.  آن را مورد بررسی قرار دهیم. از ترانسفورماتور جریان، به منظور استفاده از آمپر متر برای اندازه گیری جریان فاز ها یا برای نمونه جریان رگولاتور در بانک خازنی استفاده می شود.

ترانسفورماتور جریان (CT)

قابلیت کاهش جریان های بالا، از هزاران آمپر تا یک آمپراژ خروجی استاندارد کم مانند 5 یا 1 آمپری را دارند که به نوعی عملکرد آنها می باشد.

به همین دلیل می توان از وسیله های اندازه گیری مانند آمپرمتر در نزدیکی ترانسفورماتور استفاده کرد.

چرا که  ترانسفورماتورها از قسمت یا خطوط ولتاژهای بالا به صورت ایزوله می باشند.

دلیل انفجار ترانسفورماتور جریان چیست؟

 

در صورت اینکه از حالت اتصال کوتاه به مدار باز تبدیل کردن قسمت ثانویه ترانسفورماتورهای جریان باعث افزایش زیاد ولتاژ در سمت ثانویه و همچنین افزایش شار مغناطیسی در هسته می گردد. به همین علت باعث انفجار آن خواهد شد.

برای اطمینان از باز نشدن اتصالات و محکم بودن آنها در سمت ثانویه ترانسفورماتور جریان از  سر سیم های گرد می توان کمک گرفت.

ترانسفورماتورهای جریان (CT) در سه سطح مختلف فشار ضعیف، متوسط و قوی ساخته و عرضه می شوند.

رنج های استاندارد جریان اولیه ترانسفورماتور

 

10-12.5-15-20-25-30-40-50-60-75

 

برای فیدرهایی با جریان متغییر همانند فیدرهای توضیع یا فیدرهای اصلی می توان جریان سمت اولیه ترانسفورماتور جریان را طبق جریان فیوز یا کلیدها در نظر داشت. ترانسفورماتورهای جریان (CT) فشار ضعیف که بر روی کابل و شینه ها نصب می شوند؛ می توان برای کاهش دادن نسبت تبدیل ترانسفورماتور جریان سیم اولیه را به دور هسته ترانس چرخاند.

بنابراین می توان به این صورت گفت که اگر سازنده ترانسفورماتور بخواهد ترانسی با نسبت تبدیل 5/25 به شخص سفارش دهنده تحویل دهد. امکان دارد مقدار5/200 را تحویل داده و از سفارش دهده بخواهد که به دور حلقه سمت اولیه ترانس 8 دور سیم بچرخاند.

سمبل های ترانسفورماتور جریان بر روی نقشه

 

ترانسفورماتور جریان (CT)

بِردن چیست؟

 

بار یا جریان ترانسفورماتور جریان (CT) را بردن می نامند. می تواند به دو صورت امپدانس و یا ولت آمپر بیان شود.همه بارها در ترانسفورماتور جریان به صورت سری متصل شده و با بالا رفتن امپدانس، بار ترانسفورماتور جریان را بالا می برد.

در مواقعی که ترانسفورماتور جریان بی بار می شود؛ سیم پیچ ثانویه آن حالت اتصال کوتاه شده است.در نتیجه ولتاژ و بردن ترانسفورماتور هر دو صفر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید