ترانسدیوسر چیست؟

ترانسدیوسر چیست؟

ابتدا جهت معرفی اینکه ترانسدیوسر چیست؟ و چه کاربردی دارد باید بدانیم، برای دستگاه هایی که دیجیتال هستند به خصوص دستگاه های اندازه گیری آنها یکی از مهم ترین مشکلاتی که وجود دارد این است که چگونه می توانیم یک کمیت آنالوگ را توسط یک دستگاه دیجیتال اندازه گیری کنیم؟ برای این کار می توانیم با استفاده از یک ترانسدیوسر که به آن مبدل هم می گویند کمیت آنالوگ را به یک کمیت دیجیتال تبدیل کنیم.

ترانسدیوسرها یکی از ابزارهای بسیار مهم برای انجام این فرایند هستند. که عملکردشان به نوعی است که یک انرژی را در ورودی دریافت کرده و تبدیل به یک انرژی دیگر می کنند و در خروجی آن را تحویل می دهند.

جهت مطالعه بیشتر در مورد سایر تجهیزات برق صنعتی می توانید با مراجعه به صفحه آشنایی با تجهیزات برق صنعتی، تمامی مطالب این بخش را به صورت رایگان مطالعه فرمایید.

همچنین در صورت علاقه مندی به نور پردازی و لوازم روشنایی با مراجعه به صفحه معرفی انواع لامپ می توانید این مطلب را نیز مطالعه فرمایید.

نحوه عملکرد ترانسدیوسر

یک ترانسدیوسر یا مبدل بر اساس تعریفی که دارد وسیله ای است. که می توان با کمک آن به عنوان مثال یک سیگنال الکتریکی را در ورودی آن قرار دهیم. و آن سیگنال را تبدیل به یک سیگنال استاندارد مانند سیگنال های ولتاژ و جریان کنیم.

در بعضی موارد از ترانسدیوسر برای انتقال یک خروجی تا مناطق دور استفاده نمود به صورتی که اگر در خروجی یک جریان 5 آمپری وجود داشته باشد. این جریان را می توان به یک اتاق کنترل که مثلا در فاصله 500 متری قرار دارد انتقال داد. ولی تنها می توان با کمک ترانسدیوسر این عملیات را انجام داد و ترانس های جریان CT یا ولتاژ VT قابلیت چنین عملکردی را ندارند.

انواع ترانسدیوسر چیست؟

ترانسدیوسرها از انواع گوناگونی تشکیل شده اند که به شرح زیر می باشند:

1- ترانسدیوسر ولتاژ
2- ترانسدیوسر جریان
3- ترانسدیوسر فرکانس
4- ترانسدیوسر مقاومت
5- ترانسدیوسر دما
6- ترانسدیوسر خازنی

1- ترانسدیوسر ولتاژ

وظیفه ای که این ترانسدیوسر بر عهده دارد این است که ولتاژهای خیلی بالا و یا پایین تر از حد مطلوب را تشخیص داده و سبب جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات و موتورهای الکتریکی می شوند. البته کاربرد این نوع ترانسدیوسرها بیشتر در منابع قدرت شبکه DC و مخابرات می باشد.
در مجموع کابردی که ترانسدیوسر ولتاژ دارد این است که دامنه ولتاژ را انداره گیری کرده که در یک سطح مطلوبی باقی بماند و بر اساس آن از نوسانات ولتاژ که به دستگاه ها و تجهیزات آسیب وارد می کنند جلوگیری می کنند.

ترانسدیوسر چیست؟
ترانسدیوسر ولتاژ

2– ترانسدیوسر جریان

از این نوع ترانسدیوسر در مواردی همچون تابلوهای کنترل و صنایع مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی در این موارد دارد. تابلوهای کنترل به دلیل وجود تجهیزات مهمی دارند اگر ترانسدیوسر جریان در آنها وجود نداشته باشد تابلوها از امنیت کمی برخوردار بوده و دارای آسیب پذیری زیادی می باشند به همین دلیل ترانسدیوسر جریان در تابلوهای کنترل بسیار کاربردی است.
ترانسدیوسرهای جریان در مدل های مختلفی قرار دارند که شامل دو سیمه یا چهار سیمه و یا با نوع تغذیه ای که بر اساس آنها وجود دارند انتخاب می شوند، بوده و در رنج های میلی آمپر، میلی ولت و همچنین ولت وجود دارند.

ترانسدیوسر چیست؟
ترانسدیوسر جریان

3– ترانسدیوسر فرکانس

ترانسدیوسرهای فرکانس مورد استفاده در ورودی های پالسی بوده و نوع خروجی آنها می تواند بر اختیار کاربر از نوع آنالوگ یا خروجی های منقطع باشد. از ترانسدیوسر فرکانس می توان همراه با فلومترهای با خروجی پالسی به کار گرفت و اندازه فلو مورد نظر را بر اساس تعداد سیگنال های پالسی در ترانسدیوسر مشخص نمود.

ترانسدیوسر چیست؟
ترانسدیوسر فرکانس

4– ترانسدیوسر مقاومت

این نوع ترانسدیوسر عمدتا برای جا به جایی زاویه ای یا خطی سیگنال های الکتریکی و یا تبدیل آنها مورد استفاده قرار می گیرد، البته ممکن است در نوع مکانیکی فقط به صورت جابجایی صورت گیرد. همچنین در ترانسدیوسر مقاومت ولتاژ خروجی آن همیشه به صورت DC قرار داشته و برای اندازه گیری های فشار و نیرو کاربرد زیادی دارد.

ترانسدیوسر مقاومت

5– ترانسدیوسر دما

ترانسدیوسر دما اصولا در مواردی که بخواهیم یک سیگنال دما را که توسط سنسورهای دما تشخیص داده می شوند. به سیگنال های استاندارد جریان و یا ولتاژ تبدیل کنیم به کار برده شده و همچنین این ترانسدیوسر می تواند همواره سیگنال های دما را که در قسمت ورودی قرار دارد. به سیگنال های جریان در قسمت خروجی تبدیل کرده و به مکان های دور انتقال داده و امکان کالیبره کردن سیگنال را توسط پتانسیومترها دارد.

ترانسدیوسر دما

6– ترانسدیوسر خازنی

معمولا برای سنجش یا اندازه گیری سطح سیال (مایعات) درون مخازن از ترانسدیوسر خازنی استفاده می شود. به طوری که اگر ارتفاع سیال در مخازن تغییر کند، ثابت دی الکتریک در الکتردهای خازن متناسب با سطح سیال تغییر یافته و در آخر با تغییر ثابت دی الکتریک، ارتفاع سطح سیال درون مخازن اندازه گیری می شود.

ترانسدیوسر چیست؟
ترانسدیوسر خازنی

دیدگاهتان را بنویسید